Introductie Ducati Multistrada 1200 (S)

Samen met de BMW S1000RR hét nieuws van 2010: de geheel nieuwe Ducati Multistrada 1200. 150 pk uit de 1200cc-L-twin persend en met een druk op de knop instelbaar voor enduro-, stads-, toer-, of sportgebruik. Da’s leuk toeren. Wij voelen hem aan de tand op Lanzarote.

De testmodellen die ons ter beschikking staan zijn uitsluitend S-uitvoeringen. Dus voorzien van ABS, DTC (Ducati Traction Control), Öhlins en daarop aangesloten DES (Ducati Electronic Suspension), zodat we met een knop op het stuur zelfs onder het rijden de vering kunnen aanpassen.

Wanneer je een rondje om de nieuwste telg uit Bologna loopt, moet je erg goed kijken om een esthetische onvolkomenheid te ontdekken. Op zoek naar het contactslot komen we bedrogen uit. Een elektronische sleutel die de rijder bij zich draagt, maakt een contactslot overbodig. In het oog springend is het enorm uitgebreide lcd-dashboard. Tevens blijkt de ruit verstelbaar.

Kijkend naar de specificaties is het vooral de enorme paardenstal die tot verbazing leidt. Een toerfiets met 150 pk, kán dat wel? Ducati heeft echter verder gekeken dan enkel een dikke paardenstal en ervoor gezorgd dat vrijwel elke rijder met de fiets overweg kan. Alle drie de versies beschikken over een uitgebreid mappingsysteem.

Door slechts de sleutel in m’n borstzakje te steken, zet ik de Multistrada op contact door het rode schuifje op de rechterstuurhelft omhoog te schuiven, waaronder de startknop (tevens bediening van de handvatverwarming) tevoorschijn wordt getoverd. Na een, hier en daar wilde rit, komt ik tot de volgende conclusie: De Multistrada is onder de allroadmotoren wat de Streetfighter onder de dikke nakeds is, een buitencategorie.

Een klein stukje doortrekken leidt tot een geziene topsnelheid van 255 kilometer per uur, terwijl er absoluut nog meer in het vat zat. Dan ben je toch blij met de prima remmerij aan boord, die zo goed in orde is dat we het bijna over het hoofd zouden zien. Een duidelijk aangrijppunt en weinig benodigde knijpkracht in het hendel om serieus hard te ankeren.

En wat te zeggen van de spiegels? Italiaanse spiegels waarin meer te zien is dan je eigen ellebogen. Prettig. Natuurlijk, onderhevig aan tweecilindertrillingen, maar ook niet meer dan dat. Net zo goed afleesbaar als het dashboard is trouwens het Garmin-navigatiesetje, dat als officieel Ducati-accessoire verkrijgbaar is. Werkt prima, maar dat wisten we al.

De Italiaan doet alles goed, maar verbaast vooral met z’n enorme power en sportieve aspiraties. Knallen, dat doet-ie graag. En diegene die hem bestuurt ook.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Volgende artikel

Piaggio en Enel samen

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL