Is de Suzuki Katana in 2019 een feit?

suzuki-katana

Suzuki heeft in alle jaren dat ze bezig heel wat spraakmakende modellen gehad. Hayabusa, GSX-R, RGV, Gamma en Bandit. Namen die klinken als een klok en die bij menigeen kippenvel op de armen toveren. Maar Katana is misschien wel de grootste van allemaal. En er wordt gefluisterd dat deze motor z’n comeback gaat maken.

Op 8 februari dit jaar heeft Suzuki in de VS een aanvraag ingediend voor het merk Katana. De aanvraag ging gepaard met het Katana logo – Japanse karakter en gekruiste zwaarden – die de motoren ooit droegen. De scherpgerande, door Target Design/Hans Muth gestileerde GS -en GSX-modellen van begin jaren ’80, zie je meteen voor je als je het logo ziet.

Eerste voortekenen dat er mogelijk een Katana op stapel stond zagen we eind vorig jaar in Milaan. Op de Suzuki-stand stond een Katana-concept te pronken. Niet van Suzuki, maar van het Italiaanse motorblad Motociclismo. Toch zal ook deze vingerwijzing niet bewaarheid worden. Veel meer gaan de gedachten uit naar een Katana met een turbocharged staande twin, afgeleid van de 2013 getoonde Recursion concept. En daarvan denken we dat die in 2019 z’n opwachting zal gaan maken.

Hoewel de 2013 Recursion een aantal Katana stijlkenmerken had, zal de productiemotor toch meer hebben van een GSX, met een staande vierkleps tweecilinder van 700cc. Dit blok werd ook al eens getoond: in 2015 onder de nam XE7. Dit blok vervangt de 588cc twin die in de originele Recursion hing. Met turbolader moet het XE7 blok goed zijn voor meer dan 100pk, het aantal dat voor het kleinere blok van de Recursion werd opgegeven. Hoe dan ook: de nieuwe GSX-achtige zou door het leven gaan als GSX700 T. Eerlijk gezegd zal de naam Katana meer emotie opwekken: GSX700 Katana.

Want zeg zelf: met wie je het er ook over hebt, de Katana boezemt onder oudere motorijders nog steeds ontzag in. Ondanks al weinig aansprekende modellen die in de jaren daarna ook als Katana werden aangeprezen. Neem bijvoorbeeld de ronde GSX600 F, die in de VS als Katana werd vermarkt. Maar de grootste vernedering vond plaats in Europa, waar in sommige landen de AY50 scooter werd verkocht met de toevoeging Katana.

Als Suzuki nog wat wil betekenen in een klasse waarin het met de Kawasaki Z900RS – en de variaties die in de toekomst zullen volgen -, Honda CB1000R, Yamaha SCR900, Ducati Scrambler, Triumph Bonneville etc toch behoorlijk druk wordt, is haast geboden. In deze klasse maak je geen indruk met de SV650 X, ondanks z’n vriendelijke karakter en goede rijeigenschappen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL