vrijdag 29 maart 2024

Japanse geruchtenstroom: Honda CRF850L Africa Twin

Het nieuws over een op stapel staande Honda Africa Twin 1100 wordt steeds hardnekkiger. Deze week vingen we in Japan ook een gerucht op dat Honda’s  adventure lineup uitbreiding krijgt van een CRF850L.

Het gerucht zou best wel eens een greintje waarheid kunnen bevatten. Als de Africa Twin opschuift naar een inhoud van 1.100cc, ontstaat er onder ruimte voor een middengewicht adventure. Die stap kun je vergelijken met BMW, KTM en Yamaha. Die hebben onder hun zware adventures ook een middengewicht: BMW F850GS, KTM 790 Adventure R en de Yamaha Ténéré 700.

De middelzware adventures zijn momenteel behoorlijk in zwang. Het is voor Honda beslist profijtelijk wanneer ze ion dit segment ook een model hebben. Dat maakt het gerucht dan ook behoorlijk steekhoudend.

Als je een lijst opstelt van middelzware adventures, kun je niet om de Honda CRF1000L heen. Ten eerste wint de Africa Twin het van de andere middelzware modellen op vermogen en gewicht. Ten tweede is de prijs interessant genoeg om ‘m in overweging te nemen.

Wat het gerucht wat onwaarschijnlijk maakt is dat een grotere inhoud van 1.100cc niet per se betekent dat de specs van de Honda Africa Twin sensationeel zullen veranderen. Om dat te bereiken spelen de Euro 5-emissie-eisen Honda niet in de kaart.

Dit zou dan ook weinig ruimte overlaten voor een kleiner model in de Honda line-up. Tenzij de Honda CRF850L een goedkopere optie is, die zich qua prijs laat meten met bijvoorbeeld de nieuwe Yamaha Ténéré 700 (€11.599,-). Dan kan een middelzware Honda adventure zinvol zijn. Ook voor motorrijders die op milde offroad trajecten uit de voeten kunnen en die de NC750X laten staan.

De geruchten suggereren dat de Honda CRF850L een 2021-model zou zijn. Dus in het najaar van 2020 weten we pas zeker of het gerucht ook op waarheid berust.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen