Je motor is gejat! Wat nu?

We hebben het allemaal wel eens gezien: beelden van de misdaadgolf in Londen gericht op motorfietsen. Twee mannen op een scooter, een haakse slijper en weg is je motor. Want wat als dat virus ook hier opduikt? Voor het zover is, zoeken wij alvast de beste oplossing om je motorfiets terug te krijgen na een diefstal.

Het zal je maar overkomen. Sta je na een dag lang ploeteren voor de baas in de stalling, is het enige spoor dat er nog is te vinden van je motorfiets een doorgeslepen ketting. Of erger nog: na een weekendje weg blijkt je garage opengebroken te zijn en is je crosser verdwenen. Als je van het goede in de mens uitgaat, kun je in het uiterste geval nog denken dat je vrienden een geintje met je hebben uitgehaald. Helaas is het tegendeel vaker het geval. Diefstal van je motor is heel erg rot. Als je het nieuws echter een beetje hebt gevolgd, weet je ook dat het de criminelen voor de wind gaat.

Extra zuur

Ik doel natuurlijk op de misdaadgolf in Londen. En masse werden daar de afgelopen drie jaar scooters en motoren gestolen, veelal door georganiseerde bendes die zich per (maxi)scooter voortbewegen. Dat gaat met grof geweld. Hoewel een motorfiets vaak slechts wordt beschermd door het stuurslot weten de dieven allang hoe ze met een paar simpele rukken aan het stuur dit systeem kunnen vernielen. De bijrijder van de scooter stapt op de motorfiets en zijn handlanger duwt het zojuist gestolen apparaat met zijn voet op het subframe of voetsteun naar een andere locatie. Daar wordt de motor of scooter later opgehaald met een busje of ter plaatse ontmanteld of geprepareerd om ingezet te worden bij de volgende diefstal. Naast dat de enorme diefstalgolf een probleem op zichzelf is, zijn de bendes namelijk ook verantwoordelijk voor een groot aantal straatroven waarbij mobiele telefoons en/of handtassen van nietsvermoedende voetgangers worden gestolen. Dat wordt voornamelijk met scooters gedaan vanwege hun grotere wendbaarheid in de metropool met zijn 8,5 miljoen inwoners.

Droge kost

Wat je op televisie ziet of in de krant leest, staat soms echter in schril contrast met wat je in de cijfers terugvindt. Ja de situatie in Londen is slecht, maar dat soort grove criminaliteit heeft gelukkig nog niet echt navolging gekregen in onze grote steden. Het valt – uitgaande van de cijfers het Landelijk Informatiesysteem Voertuigcriminaliteit (LIV) – dan ook nog best mee qua diefstallen. Volgens die cijfers zijn er in de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde aantal motoren als gestolen gemeld en is de trend eerder dalend dan stijgend. Kijken we naar de halfjaarcijfers, van januari t/m juni, dan was dat in 2015 nog 871 stuks en dit jaar (2019) 731.

Hoewel het percentage teruggevonden motoren op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd, worden ongeveer twee van de tien gestolen motorfietsen teruggevonden. Niet helemaal duidelijk is in welke staat ze dan verkeren; gestolen motoren worden relatief vaak in onderdelen verkocht of in hun geheel omgekat, waarbij de motorfiets de identiteit van een andere motorfiets krijgt.

Nu dit

Heel erg hoopgevend zijn die cijfers dus niet. Overigens zijn gestolen crossmotoren nog niet eens in die cijfers opgenomen. Onlangs werden er in Staphorst nog twaalf crossers uit een winkel gehaald. De kans dat die nog terug komen, is zeer gering. De toch al beperkte capaciteit van de politie en het vaak ontbreken van bruikbare sporen resulteren in een hele berg motoren die per jaar verdwijnen. Een beetje motorrijder legt zich daar natuurlijk niet bij neer. Die doet er alles aan om zijn motor zelf op het spoor te komen! Gelukkig kun je tegenwoordig terecht op social media. Vele ogen zien nou eenmaal meer dan alleen die van jou. Op Facebook zijn er verschillende groepen en pagina’s waar je mensen kunt inlichten over je gestolen motorfiets. Een paar foto’s, je kenteken en misschien wat details waaraan hij te herkennen is – denk aan valschade of een sticker die je er zelf op hebt geplakt – en mensen weten waar ze naar moeten uitkijken. Is zo’n groep openbaar, dan komen de berichten als je bijvoorbeeld op het kenteken zoekt ook in Google tevoorschijn. Zo kan iemand die jouw gestolen motor eventueel zou willen kopen snel zien dat het om een gestolen exemplaar gaat. Natuurlijk is het ook dan nog altijd maar geluk hebben. Het blijft altijd beter om je motor gewoon uiterst secuur vast te zetten. Maak hem zo onaantrekkelijk mogelijk om mee te nemen. Richt er een camera op, gebruik een grondanker; zorg dat dieven heel veel tijd nodig hebben en kans lopen om op Opsporing Verzocht te komen. Social media kunnen helpen, maar omdat motoren zo eenvoudig in onderdelen op te delen zijn, is het ook maar de vraag hoe sterk jouw motor blijft hangen bij de mensen die dit bericht voorbij zien komen. Wellicht is de tip van de STAVC nog wel de beste: graveer of ets je kenteken in je onderdelen zodat ze in ieder geval moeilijk te verkopen zijn. De beste aanval blijft dus nog steeds een ijzersterke verdediging.

Via onze Facebook-pagina vroegen we jou om je ervaringen met motordiefstal. Een greep uit de reacties leerde ons een boel over hoe dievengespuis te werk gaat, maar vooral ook hoe mensen hun motorfietsen beschermen tegen diefstal.

Stefan Paul de Nijs

‘Ondanks een ketting- en schijfremslot werd mijn motorfiets begin dit jaar toch gestolen; uit een beveiligde garage nog wel! Toegegeven, die deel ik met andere bewoners, maar zelfs het feit dat er camera’s hingen, hield de dieven niet tegen. Het brutale volk spoot met een spuitbusje verf de lens van de camera die gericht staat op mijn motorfiets vol, waarna het rustig zijn gang kon gaan. Een ketting- en schijfremslot houdt dit soort criminelen niet tegen in een situatie waarin ze de tijd hebben. Natuurlijk heb ik de volgende morgen direct aangifte gedaan, maar twee dagen later kreeg ik al bericht dat de politie geen onderzoek ging instellen. ‘Te weinig aanknopingspunten’, werd als argument gebruikt. De camerabeelden waarop duidelijk de vier mannen te zien waren, werden niet eens opgevraagd, niemand op het bureau – dat hier hemelsbreed 300 meter vandaan zit – was blijkbaar in staat die beelden op te pikken bij de huismeester. Daarover was ik erg teleurgesteld. Via de politie kwam er helaas dus geen schot in de zaak. Natuurlijk heb ik mijn Suzuki toen via social media als gestolen gemeld en vrienden gevraagd mijn bericht te delen in de hoop dat ik hem zo weer zou terugvinden. Helaas kreeg ik via die weg ook geen tips.

Inmiddels zijn we bijna acht maanden verder en is mijn motorfiets nog steeds spoorloos, helaas. Ik heb van de verzekering wat geld gekregen. Aanvankelijk bood die me een veel lager bedrag, maar nadat ik wat stampij heb gemaakt, kon ik toch een iets schappelijker bedrag krijgen.’

Wat is je advies?

‘Tegenwoordig heb ik een afgesloten ruimte voor mijn motorfiets waar alleen ik bij kan. Verder moet je door drie deuren – beveiligd met sleutel of toegangscode – voor je binnen bent. Hierdoor vraag ik zoveel mogelijk tijd van de criminelen, dat is immers de beste beveiliging. Dat is zo gedaan. Terugkrijgen is veel moeilijker.’

Jeroen Janssen

‘Ik was overdag met mijn buurman aan het rijden geweest, waarna we beiden onze motoren weer in onze garages hadden gezet. De volgende dag was zijn motorfiets gestolen. Misschien dat we gevolgd zijn, ik weet het niet. Een tijd later organiseerde ik de openingsrit van onze motorclub. Die start bij mij thuis en de hele straat loopt ervoor uit. Nu was mijn motorfiets aan de beurt. Diezelfde buurman spotte mijn BMW op de brug die de wijk uitgaat. Het voorwiel stond op een plantenkar, waarmee ze hem makkelijk konden verplaatsen. Waarschijnlijk zijn ze gestoord en hebben ze hem toen maar gewoon laten staan. Ik heb vervolgens een andere garagebox gehuurd en daar een kooi in gebouwd om mijn motorfiets veilig in op te slaan. Toch kwamen ze een maand later terug in mijn oude box, waar nog wel de Yamaha van mijn vriendin stond en de scooter die we net nieuw hadden gekocht. De Yamaha vonden we direct de volgende morgen terug in de struiken. Het leek erop dat ze weer gestoord waren. De scooter was helaas wel weg, omdat daar de sleutels nog in zaten. Na een tip die ik via mijn Facebook-bericht kreeg, vonden we de scooter – netjes geparkeerd en op het stuurslot – bij een flat hier 500 meter vandaan, op dezelfde looproute als waar mijn BMW de eerste keer werd gevonden. Ik heb inmiddels wel geleerd om onze motoren beter te beschermen. Vanwege een gebrek aan capaciteit werd mijn dossier de dag na mijn aangifte al gesloten. Ze waren geen fan toen ik zei dat ik dan maar zelf onderzoek ging doen. Toch heb ik het gedaan en ben ik ook wat vaker laat op de avond een rondje door de wijk gaan lopen. Daarna is de politie vaker gaan surveilleren.’

De gestolen Yamaha van de vriendin van Jeroen werd gelukkig snel weer teruggevonden

Wat is je advies?

‘Loof een beloning uit op Facebook, dat werkte bij mij. Ik heb echt geluk gehad dat die gasten hem in mijn wijk hebben gezet waarin het bericht door veel bewoners is gezien. Mijn advies richt zich dan ook meer op beveiliging: zet hem vast aan de grond. Win zoveel mogelijk tijd, want als ze echt gedreven zijn om je motorfiets mee te nemen, lukt het ze toch wel. Dat zie je wel op die filmpjes uit Londen, waar ze met een haakse slijper tekeer gaan. Door zoveel mogelijk tijd in te nemen, lopen ze de meeste kans gestoord te worden en is jouw motorfiets dus een stuk minder interessant. Ook deel ik nooit via social media dat ik weg ben. Dieven kijken namelijk ook mee.’

Volgens de experts

Ook de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit geeft tips over hoe je je motorfiets het best kunt beschermen tegen diefstal. Goede sloten en vast maken aan de grond staan natuurlijk boven aan het lijstje, een meer opvallende tip is dat je het kenteken in kunststof onderdelen moet laten etsen of graveren, zodat die onderdelen niet zomaar kunnen worden verkocht. De hele lijst staat op www.stavc.nl. Even doorklikken naar ‘Preventietips voor de motorfiets’.

Streamers

‘Zet hem vast aan de grond, win zoveel mogelijk tijd’

‘Social media kunnen helpen, maar je moet geluk hebben’

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Sleutels politiemotoren gepikt – Motor.nl 19/07/2019 at 06:57

    […] Lees ook: je motor is gejat! En nu? […]

    Antwoord
  • jan.intgroen@ziggo.nl 08/08/2019 at 15:04

    De fabrikanten van motorfietsen zouden met dit fenomeen rekening moeten houden tijdens de constructie van een motorfiets, bijvoorbeeld een degelijk blokkeersysteem op het stuur en op beide wielen, of een uitneembaar voor of achterwiel.

    Antwoord