vrijdag 19 april 2024

Je motor opwarmen voor de rit, doe jij dat? Praat mee!

Zodra je morgenochtend uit bed kruipt, probeer dan dit experiment: ren naar buiten en sprint over straat. Afgezien van schaamte over je pyjama (of het ontbreken daarvan), hoe voel jij je dan?

Je motor moet ook een beetje opwarmen voordat je de straat opgaat. En om de technische details te krijgen om uit te leggen waarom, heb ik wat experts op het gebied van motorblokken en olie geraadpleegd. Zij gaven twee belangrijke redenen om je motorfiets op te warmen voordat je gaat rijden.

1. Het helpt zuigerslijtage te voorkomen

Metaal zet uit wanneer het wordt verwarmd, en iedereen die op een motorfiets zit weet dat het motorblok serieus heet kan worden. Het onderwerpen van een koude zuiger aan extreme hitte en wrijving zonder hem eerst op te warmen, kan leiden tot snelle zuigeruitzetting en daardoor slijtage.

“Optimale onderdelenspeling in de motor wordt pas bereikt als de normale bedrijfstemperaturen zijn bereikt. Als de speling door de lage motortemperaturen minder dan normaal is en er meteen flink gas wordt gegeven, dan kunnen de interne temperaturen zeer snel stijgen. De zuigers warmen dan te snel op en zetten sneller uit dan de cilinderboringen. De kans op schuren en vastlopen in verband met de vrije ruimte wordt daardoor proportioneel verhoogd. Het beste is het motorblok normaal op te warmen voor de onderdelen belast worden, dit zorgt voor geleidelijke uitzetting van een koude motor”, aldus de gevraagde experts.

Vertaling? Er kan iets breken.

2. Zorg ervoor dat de olie goed circuleert

Een andere reden om je motorfiets op te warmen is om de olie te laten circuleren. “Koude olie is minder vloeibaar en wordt dus minder goed door het blok gepompt, waardoor het meer vatbaar is voor schade door een te dunne olie-film. Onder extreem koude condities is het zelfs mogelijk dat de olie niet in de oliepomp kan stromen, wat leidt tot beschadiging en slijtage van de lagers.

Vertaling? Ook hier kan er iets breken, deze keer door gebrek aan olie.

“De grootste kans op slijtage heb je bij een koude start, wanneer de olie nog moet worden gecirculeerd naar alle onderdelen in het bovenste gedeelte. Moderne motorblokken zijn hier uiteraard wel op voorbereid en er wordt altijd een goede olie geadviseerd. Liefst eentje die onder koude temperaturen ook nog een goede vloeibaarheid heeft”.

Hoe lang moet je de motor opwarmen?

Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen. De meeste rijders starten de motor en besteden een minuut of twee aan het opzetten van hun helm en het voorbereiden van de rit. Als ze er klaar voor zijn, is de fiets dat ook. Misschien niet het beste voor het milieu denk je? Dat is een versleten blok ook niet.

Dit is een korte weergave van wat de ‘professionals’ te zeggen hebben over dit onderwerp. Maar doen we dit als motorrijders eigenlijk? Praat mee en laat jou ervaring of mening horen onder bij het commentaar.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

33 Reacties

  1. Ik doe dat inderdaad rond een minuutje, als ik mijn helm op doe en handschoenen aantrek. Dan is hij net iets opgewarmd voor de rit. Zeker nu met deze temperaturen. Qua geluid hebben de buren er bij mij geen last van.

  2. Eén minuut is voldoende dus … en geen 10 minuten zoals sommige automobilisten in mijn straat doen tot hun ruiten ontwasemd zijn, vaak ook nog met een dieselauto… die warmen hun blok niet op maar de aardbol !!!

    • Misschien hebt u liever dat de mensen in uw straat met beslagen ruiten wegrijden (en door onvoldoende zicht schade of letsel veroorzaken), dan kunt u dat vast wel met uw buren bespreken.
      Overigens duurt het doorgaans geen 10 minuten voordat de ruiten voldoende ontwasemd zijn en vooral BLIJVEN.

  3. Ik heb een wat ouder type motor, te weten een Harley Davidson herritage softail EVO van 1995. Niet de meest moderne maar wel lekker machinisten als je gaat rijden. machinisten omdat je nog mag choken en onderweg geleidelijk meer en meer kunt (mag) vragen van je blok. Na de start rij dik altijd meteen weg, maar ga de eerste km niet harder dan 50 km eerder nog 30, Dan is de olie vloeibaar genoeg om de motor in zijn twee te zetten. Kan ik naar de 70. en zijn derde versnelling. Na een km of vier is alles op bedrijfstemperatuur, welek buitentemperatuur dan ook en kan ik alles vragen van mijn tweewieler.
    Overigens is dat in de zomer starten en na 1 km gewoon doorrijden op snelheid en accelereren op top.

  4. Ik laat mijn R1150RT boxer dus, ook even draaien voor ik vertrek.
    Ik duw motor achtewaarts buiten terwijl ik erop zit, start dan de motor, doe dan met afstandsbediening garage dicht, en sluit mijn systeemhelm. Waai eventueel nog naar het vrouwtje en vertrek dan, dan heeft die ongeveer 1a2minuten gedraaid met beetje verhoogd toerental(zogezegde choke).

  5. Mijn motor(Moto Guzzi Stelvio)start ik en rij dan udtig de straat uit tot ik een 5 km gereden heb dan kan het gas er wel op.deed dit bij mijn vorige Guzzi (1000SP) ook over een periode van 20 jaar woonwerkverkeer.mijn conclusie voor mezelf tenminste warmdraaien is niet nodig rustig wegrijden is beter.

  6. De motor starten en ongeveer 1 minuut laten draaien. Mijn Harley maakt redelijk wat geluid dus hou ik hem onder de 900 tpm. Dan rustig de wijk uitrijden.
    Na 5 minuten kan je je gas open draaien.

  7. Ik start mijn motor, doe de garage dicht, zet mijn helm op en handschoenen aan dan rijd ik de oprit af en trek hem op het achterwiel door de straat zodat ik zeker weet dat de olie overal goed bij komt.

  8. Weet u hoe slecht dit voor het milieu is. De uitstoot van schadelijke uitlaatgassen wanneer de motor stationair draait staat gelijk aan een rit van 20 km of meer.

  9. Het is niet van deze tijd om een motor zomaar stationair te laten draaien. Daar slijt het blok meer van dan 1000 kilometer op de snelweg!
    En ook niet van deze tijd voor het milieu Weten jullie wel hoeveel onverbrande koolwaterstoffen en CO er wordt uitgestoten in die minuut???
    Nee? Dat dacht ik al.
    Dit “advies” is van een dusdanig achterlijke inhoud dat ik echt twijfel aan de verstandelijke vermogens van de redactie!!! Als je het goed wilt doen, dan ga je meteen rijden. Maar NATUURLIJK NIET VOLGAS!!!!!!! Ga de eerste tien minuten niet verder dan- pakweg- 3500 RPM. Veel beter voor motor en milieu!!!!!

    • Het is niet van deze tijd om een motor zomaar stationair te laten draaien. Daar slijt het blok meer van dan 1000 kilometer op de snelweg!
      En ook niet van deze tijd voor het milieu Weten jullie wel hoeveel onverbrande koolwaterstoffen en CO er wordt uitgestoten in die minuut???Als je het goed wilt doen, dan ga je meteen rijden. Maar NATUURLIJK NIET VOLGAS!!!!!!! Ga de eerste tien minuten niet verder dan- pakweg- 3500 RPM. Veel beter voor motor en milieu!!!!! Volkomen mee eens,waanzin die minuut warmdraaien!!!!!!!!

  10. Het lijkt mij een beetje onzin dat bij stilstand opwarmen van de motor. Bij normale omstandigheden moeten we eerst uit de woonwijk komen De motor wordt dan niet zwaar belast en we zijn hier toch wel een paar minuten mee bezig. Ook knallen we daarna nog niet met vol vermogen de snelweg op als of we het circuit opgaan. Verder is het zo dat de meeste motoren alleen een jiffy standaard hebben en dan laten we de motor opwarmen terwijl deze schuin staat. Dit is helemaal niet goed voor de verdeling van de olie. Ik rijd altijd direct na het starten op normale wijze weg en doe mijn motoren nooit van de hand voor er meer dan 100.000 km op staat. Mijn Kawasaki ZXR750 H1 uit 1989 heb ik na 15 jaar en 120.000km (inclusief de nodige circuit kilometers) ingeruild voor een ZX10R uit 2007, zonder dat deze olie is gaan verbruiken. Ik heb ook een zijspan met een Kawasaki ZZR 1100C uit 1990 inmiddels met meer dan 103.000 km op de teller. deze gebruikt ook nog geen olie en de compressie is in alle cilinders nog goed. Ook de nokkenassen geven nog geen slijtage te zien. Ook met de zijspan is het altijd starten en rijden geweest. Hebben jullie enig idee hoeveel brandstof het kost en wat de extra CO2 uitstoot is als iedereen zijn motor minimaal 1 minuut laat warm lopen.
    Ik zou zeggen denk aan het milieu en rijd direct voorzichtig weg.

  11. Gewoon choke, starten even laten draaien terwijl helm handschoenen worden aan gedaan en garage dicht.

    Rij elke dag woon werk en een keer direct weggereden en je merkt dat de motor gewoon lekkerder rijd als ie even kon opwarmen. En het brandstof verbruik is zichtbaar lager met een paar tellen opwarmen.

    Je warmt de vrouw toch ook op voor de daad, en die milieu gasten rijden zeker allemaal in een hybride die op electra gegenereerd door kolencentrales word gevoed, motoren zijn altijd zuiniger dan een auto, wij staan niet stil in files 🙂

  12. Heb geleerd dat stationair lopen van een motor niet zo goed is ivm uitstoot, lekgassen naar het carter en nog meer ongewenste zaken. Rustig wegrijden na de start zorgt ervoor dat de motor onder lichte belasting snel opwarmt. Jaren woon- werk gedaan. Pas na vijf km kwam ik bij de A7 en kon ik wat sneller dan 30-50-60KM/u. Rustige warming up en cooling down zijn een behoud van je motor.

  13. Ach, ik rij pas 50 jaar, veel motorfietsen gehad. Heel veel kilometers; altijd wel 15.000 per jaar. Zomer en winter met heel veel koude starts. Wegrijden met een verhoogd toerental ten gevolge van choke of ingrijpen van het motormanagement is geen pretje bij regen en gladheid. Dus doe ik mijn helm, start de motor, wacht tot het toerental wat zakt richting de 1100-1000 en rij rustig weg met de eerste paar kilometer niet meer dan 3000 toeren. Goed voor de motor, geen klevende koppeling, goed voor mijzelf en de buren. Dus ook voor het milieu.

  14. Herken me niet echt in dit artikel. Eerst pak aan /helm op/handschoenen aan, dan pas motor starten en rustig weg rijden. Aangezien mijn motor een open Akrapovic systeem heeft is stationair draaien ook niet echt een optie. Pas na minimaal 10 min gaat echt het gas erop, mits verantwoord… op het circuit doe ik het de eerste ronde ook rustig aan, blok en banden de tijd geven om op temperatuur te komen. En het werkt goed, mijn 2012 R1 is in tiptop conditie zover ik dat kan nagaan.

  15. IK denk dat de meeste echte motorliefhebbers begrijpen dat je een koude even de tijd moet gunnen om op temperatuur te komen. Zij geven nl om hun motor en willen geen onnodige brokken aan hun motor hebben. Goed zo jongens, koude motor even opwarmen en dan pas gaan met je hebbeding met veel plezier.

  16. Inderdaad een minuutje, soms twee, opwarmen. Zit in het ritueel van starten, gps, helm, handschoenen.
    En daarna rustig rijden, wel door, maar rustig, tot de gebruikelijke 3 streepjes van de temp-meter er zijn. En daarna is het gaaaaaaaaaaaaaaaaaan.

    Overigens helpt in de winter de radiator (deels) afplakken om hem eerder op temp te krijgen en om hem makkelijker op die 3 streepjes te houden. Bij de V-Strom iig wel.

  17. De juiste bedrijfstemperatuur is essentieel voor een motor, motorfiets of auto maakt niet uit. Opwarmen met een onbelast stationair draaiend blok levert naast veel verhoogde slijtage ook extra uitstoot van kwalijke gassen op.
    Opwarmen doe je rijdend. Rustig rijden en toerental tot in het middengebied. Hoelang je dit doet is afhankelijk van de hoeveelheden in het carter (olie) en het koelsysteem (vloeistof). De meeste motoren hebben een temperatuurmeter. Wanneer je de normale bedrijfstemperatuur hebt bereikt: veel plezier en draai open dat gas.

  18. Zeker weten doe ik het op deze manier.
    Ik heb een BMW K1100 met zijspan en heb daar een olie temp. meter op gezet.
    Je zal ervan opkijken hoe lang het duurt voordat de olie op bedrijfstemperatuur is.
    Terwijl je koelvlstf temp. al lang de juiste temp. aanwijst is de olie nog geen 50 graden.
    In de winter kan het wel 10 tot 15 km zijn voordat de 80 graden bereikt is en komt dan
    ook vaak niet hoger.
    In de zomer gaat het sneller en komt hij ook naar 90 tot wel 110 graden.
    Maar ook dan vraagt het de nodige tijd en kilometers.

  19. Mijn oude BMW R51/3 uit ‘51 (waarop ik nèt de Panamerican Highway van Deadhorse naar Ushuaia heb gereden) start alleen met een kickstarter. Vóór ik het contact aanzet trap ik ‘m al een paar keer rond en als hij loopt rijd ik de eerste minuten heel rustig en laag in de toeren weg.

    • Mijn 51/3 doe ik hetzelfde…….. en aangezien onze motoren het oudst zijn hebben wij gewoon gelijk 🙂 (bovendien stond het in 1950 al zo in het instructie boekje)

  20. Leuk draadje naar onze importeurs en hun tech man/vrouw v.w.b. dit artikel-vraag. Ik doe het niet anders de laatste 40 jaar begon met 2tak starten even laten draaien en hop over de jumps was me lichaam nog niet warm dus au blessure. Daarna 4tak en de straat op met het grote spul. Altijd start draai helm jas handschoen even voorzichtig de wijk uit. Dan bij km 10-15 de versnellingsbak olie warm. Gaan we versnellen naar km stand bordje langs de weg plus 10 km/u.

  21. Helemaal mee eens met diegenen die vertellen dat je gaat opwarmen tijdens het rijden. Ik heb 30 jaar [tussen de 500.000 en 600.000 km, inclusief vakanties] met GW-1500 gereden. Gebruikelijk onderhoud, geen grote reparaties. Garage uit, roldeur neer, helm op, sigaartje aan, handschoenen aan, starten, oprit af en rustig de wijk / stad uitrijden [ongeveer 7km, oplopend van 30 naar 50 km/per uur] Als partner meegaat, dan duurt het toch al een paar minuten voordat ze er op zit. LOL.

  22. Gewoon rustig wegrijdenop de regulateur, c.q. laag in de toeren. Stoort de buren niet om 6 uur in de ochtend en is minstens zo goed als onbelast warmdraaien. Resultaat is geen olieverbruik na inmiddels 270.000 m met een Yamaha Diversion 900S uit 1999. Inmiddels mijn pekelfiets. Dat wel.

  23. Rij al vanaf mijn 17e motor, ben nu bijna 66 jaar. Starten, helm en handschonen en dan rustig de straat uit rijden. Mijn motor heeft het altijd goed gedaan, nu een BMW1200 GSA. Dus die minuut of zo klopt wel.

  24. Een motor warmt het snelst op onder (een beetje) belasting. Daarom rij ik altijd zo nel mogelijk weg en hou het toerental de eerste straten onder de 2000 RPM. Op de bok warmdraaien is niet efficient, geeft vervuiling, lawaai en ergernis voor de buurt en nog meer slijtage.

  25. Ik start de motor en rijdt direct weg. De eerste kilometer draait het blok ongeveer 2500 toeren. Daarna rijd ik ongeveer 10 kilometer niet harder dan 100 km rond de 3000 toeren. Doe ik al jaren.

  26. Je motor warmt eigenlijk nauwelijks op van dat minuutje tokkelen. Beter is om gelijk (rustig) te gaan rijden. Vinden mijn buren om 6:30 ook een beter plan. Het milieu ook. NB in veel Scandinavische landen is het (in elk geval met de auto) verboden om je motor op te warmen. Je motor belasten doe je natuurlijk pas als ie door en door warm is, dus royaal nadat de temperatuurmeter in het groen staat . . .

  27. Als ik mijn motor start komt de choke erbij. (Yamaha1300A) Dus een verhoogd toerental. Ik rijd direct weg en geef bijna geen gas gedurende de tijd dat de choke ingeschakeld is. Hebben de buren er ook geen last van.

  28. Voor auto’s beweert o.a. de ANWB dat de beste manier van opwarmen is : rustig wegrijden, niet te hoog in toeren totdat de motor warm is. Opwarmen door stationair te laten draaien zou (meer) schade opleveren. Wat vinden jullie daarvan?
    Mijn manier: ik start de motor om deze uit de garage te rijden. Daarna gaat die weer uit. Ik start de motor pas weer als ik klaar ben om weg te rijden. Ik rijd rustig weg, relatief laag in toeren, en ga pas voluit als de motor goed warm is, meestal na 5 of 10 minuten.

  29. Ik laat mijn K1100LT uit 1992 nooit warmdraaien. Ik start met choke, rij rustig weg, en beperk de toeren tot 2.000. Ik woon in de stad, dus op het moment dat het gas erop kan, is de motor op temperatuur. BMW adviseert trouwens voor dit type om de motor niet stilstaand warm te karten lopen.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen