Kawasaki Wankel X99: het had zó mooi kunnen zijn!

Natuurlijk had een wankelmotor midden in de oliecrisis geen enkele kans van slagen, maar het is desondanks jammer dat Kawasaki’s woeste X99 nooit in productie ging.

Kansloos natuurlijk zo’n benzine slurpende wankelmotor in de tijd dat een paar Arabische landen de oliekraan dichtdraaiden en de prijs per vat olie bijna verdubbelden. Toch begon Kawasaki in 1974 met goede moed aan een wankelmotorfiets met codenaam X99. Een jaar later zagen de Japanners zelf ook in dat ze een doodlopende weg waren ingeslagen. Spijtig want Kawasaki kennende was het vast een woest ding geworden.

Krachtiger dan RE5

De waarden die het met twee rotoren uitgeruste wankelblok wist op te tekenen, beloofden veel goeds. De 896,8 cc metende krachtbron perste er 87,8 pk uit. Suzuki’s wankelende visitekaartje RE5 kwam niet verder dan 62 pk. Het maximale koppel lag ook mijlenver uit elkaar. De X99 was goed voor bijna 106 Nm terwijl het bij de Suzuki op 75 Nm bleef steken.

Exclusief snoepgoed

Oké, onze superbike van eigen bodem, de Van Veen OCR1000, was in 1978 goed voor 100 pk en 135,4 Nm, maar dat exclusieve snoepgoed kostte maar liefst 31.000 gulden. Dat prijskaartje had Kawasaki nooit op een X99 geplakt. Ter vergelijking: in 1978 betaalde je 9298 gulden voor een Kawasaki Z1000. Overigens is het rijwielgedeelte van de X99 afgeleid van dezelfde Z1000. 

Zuipen als een tempelier

De X99 had een dubbele inlaat zodat het blok ook onderin en stationair mooi liep. Bij hoge toeren opende de gaskabel de tweede inlaat om volop brandstof in te kunnen nemen. Het blok liep onder- en bovenin daadwerkelijk mooi, maar het zoop als een tempelier. Bovendien liep het warm en klonk het onderin door mechanisch geweld niet al te gezond. Het was – ook al liep het blok trillingsvrij en krachtig – voldoende om te stoppen met het ontwikkeltraject.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • CapoTom 02/10/2019 at 19:01

    Dat is makkelijk om de Suzuki af te kraken op zijn prestaties. Hoe kun je een 2 schijfs wankel vergelijken met een 1 schijfs wankel van 500 cc? Beetje scheve vergelijking toch? Suzuki had in elk geval het lef om het ding op de markt te brengen!

    Antwoord
  • CapoTom 02/10/2019 at 19:05

    Aanvulling op vorige reactie: 2 schijfs wankel van 900cc……..

    Antwoord