vrijdag 29 maart 2024

Wat kost de nieuwe Honda CB1000R? En de CB1000R+?

Sinds ‘Milaan’ weten we dat Honda twee futuristisch ogende neo classics heeft, waar we verwachtingsvol naar uitkijken. Selectiecriterium of de CB1000R of R+ straks op onze shortlist staat, is de prijs.

De Hond CB1000R/R+ is wel een dingetje. Het is een neo classic, maar wel met een heel eigen smoel. De motoren blijven dichtbij het DNA van Honda, dat het toch meer in de technologie zoekt dan in nostalgie. Daarom ziet een neo classic van Honda er ook niet uit als een CB750 van eind jaren ‘60, maar als een moderne fiets met een knipoog naar oude waarden. Per slot van rekening is het wel 2018. Dus in de CB1000R veel aandacht voor prestaties en technologie.

Wat die prestaties betreft zit het wel goed met de CB1000R. Aan het topvermogen van 145pk @ 10.5900 tpm zal niemand zich ergeren en al evenmin aan het koppel van 140Nm @ 8.250 tpm. Dat belooft veel koppel in het middentoerengebied en dus heerlijk lui rijden, wanneer je dat wilt.

Dat vermogen wordt onder de duim gehouden door de nodige elektronica. Lees maar even mee: Throttle By Wire (TBW) met 3 rij-instellingen, plus een USER setting. Power (P), Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) worden in deze 3 modi gecombineerd voor de betere rij ervaring onder verschillende omstandigheden. Overigens is HSTC uit te schakelen.

De CB1000R/R+ heeft verder een nieuw en licht mono stalen ruggengraatframe, met aluminium ophangingspunten voor de bevestiging van de enkelzijdige swingarm. Ook de nieuwe 4-2-1 uitlaat helpt het gewicht te verlagen en het middengebied te versterken. De 2018 CB1000R is met een rijklaargewicht van 212kg, maar liefst 12kg lichter dan zijn voorloper.

De nieuwe CB1000R zal beschikbaar zijn in drie kleuren:

1) Mat Bullet Silver Metallic

2) Graphite Black (in deze kleur wordt ook de CB1000R+ uitgevoerd)

3) Candy Chromosphere Red

Beide modellen zijn vanaf april verkrijgbaar. De CB1000R wordt geïntroduceerd voor €15.499,- , de CB1000R+ heeft een introductieprijs van €17.099,-.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen