Interview: het succes van Living for the weekend

Filmmakers Jean-Paul Maas en Nick Janssen kunnen het nog altijd niet geloven. Hun motorcross-documentaire Living for the weekend trok namelijk volle bioscoopzalen, in zowel Nederland als België. Dat hadden ze enigszins wel verwacht, maar dat ze extra voorstellingen en zalen moesten regelen, dat verraste het duo compleet. Uiteindelijk zagen zo’n zestienduizend mensen Living for the weekend op het witte doek. De docu komt nu op dvd, maar wij zijn vooral benieuwd hoe Jean-Paul Maas de afgelopen maanden heeft beleefd. Een kort interview met één van de filmmakers van Living for the weekend.

 

Jullie eigen film in de bioscoop, met heuse première. Dat moet natuurlijk enorm gaaf zijn.
‘Het is echt onwerkelijk. Je hebt natuurlijk wel een beeld hoe het allemaal zal zijn, maar het bleek allemaal nog mooier te zijn. De première in Den Bosch bijvoorbeeld, fantastisch. Ik kwam daar om half zeven aan en de straat voor de bioscoop stond gewoon zwart van de mensen.’

 

Wel een klein smetje tijdens de première. Jeffrey Herlings verscheen niet op de rode loper, die zat al in de zaal. Teleurgestelde fans, neem ik aan.  

‘Jeffrey had het die dag erg druk gehad en ik denk dat hij daar best wat stress van ondervond. Zijn hoofd stond er niet na om via de rode loper naar binnen te gaan. Natuurlijk vond ik het jammer, maar even goede vrienden. Het is uiteindelijk zijn eigen keuze.’

 

Na de première zijn jullie door heel Nederland en België gaan toeren, van bioscoop naar bioscoop. Overal goed gevulde zalen. Had je dat verwacht?

‘Het heeft mijn verwachtingen flink overtroffen. Sommige mensen hebben de film gewoon twee keer in de bioscoop bekeken, om nog meer mee te krijgen van de documentaire. Het gebeurde ook regelmatig dat we een extra voorstelling moesten inlasten. Ik ben echt wel wat gewend, aangezien ik meer evenementen organiseer, maar dit had ik echt niet durven dromen.’ 

 

Je moet vast vele reacties op de film hebben ontvangen. Welke staat je het meest bij? 

‘Een meisje van 26 vertelde me dat ze op sommige momenten tijdens de film tranen in de ogen had staan. En dat terwijl ze helemaal niets met de motorcross had, per toeval was ze naar deze film gegaan. Dat doet me veel, als je dus via het witte doek iemand kan raken, die ook nog eens een leek is op motorcrossgebied. Ik denk dat we soms niet helemaal beseffen wat we gedaan hebben door het maken van deze documentaire.’  

 

Het kost nogal wat om zo’n film te produceren. Levert het jullie financieel nog iets op?

‘De dvd moet het verschil gaan maken, alleen is het daarbij weer moeilijk in te schatten hoe goed die verkocht gaat worden. We hebben er uiteraard nog wat extra materiaal aan toegevoegd en hopen dat we financieel nu iets aan de film kunnen gaan verdienen. Tot nu toe zijn we vooral de kosten aan het dekken geweest.’

 

De dvd Living for the weekend is nu te verkrijgen via www.livingfortheweekend.mx voor € 24,95. 

Foto: Huub Munsters

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL