Luister…

Even tijd voor een serieuze zaak. Naar blijkt is het onder nieuwe motorrijders niet vaak bekend dat je van motorrijden doof kunt worden. Tijd dus om daar weer eens even ruchtbaarheid aan te geven nu het nog kan.

ONDERSCHAT
In een persbericht van de KNMV en Alpine Hearing Protection wordt melding gemaakt van het feit dat veel motorrijders niet weten dat ze gehoorschade oplopen. En niet alleen nieuwe rijders lezen we, vorig jaar trok een politieman aan de bel, omdat hij als motoragent moest stoppen vanwege een allesbeheersende piep in zijn oren. De politie heeft daarna gezorgd voor goede gehoorbescherming.
Arjan Everink, hoofd verkeer en Opleiding bij de KNMV: ‘Ik denk dat het probleem onderschat wordt. Gehoorschade als gevolg van blootstelling aan windruis op de motor komt vaker voor dan je denkt. Vooral motorrijders die net hun rijbewijs op zak hebben, weten vaak niet dat het verstandig is motoroordoppen te dragen tijdens het rijden. Zij staan hier pas bij stil als ze last krijgen van hun gehoor. Maar wanneer je een piep in je oren hebt of minder goed gaat horen, is de schade al aangericht. Voorlichting over gehoorschade zou een vast onderdeel moeten zijn van het adviserende pakket wat je tijdens je motorrijlessen ontvangt. Op dit moment wordt hier in mijn beleving nog te weinig aandacht aan besteed. En dat terwijl de boodschap zo simpel is. Draag oordopjes en geniet nog veel langer van je gehoor en motorritten.’

BOVEN 80 KM/H OORDOPPEN
Het is net eens zozeer het geluid van je motor wat gehoorschade geeft, als wel het windgeruis. Bij 120 km/h heb je binnen zeven minuten al kans op gehoorschade, maar oudere motorrijders kennen wellicht de vuistregel nog wel dat alles boven de 80 km/h op den duur je gehoor aantast en dat je dus eigenlijk altijd met dopjes zou moeten rijden. Iets wat je echt niet licht op moet vatten, want gehoorschade is onomkeerbaar en een gehoorapparaat zit echt niet prettig onder je helm.
Een uitstekende bescherming bieden die simpele industriële schuimdoppen, maar niet iedereen vindt dat prettig rijden omdat ze voor hun gevoel van hun omgeving afgesloten zijn. Iets wat ook erg afhankelijk is van je basisgehoor. Er zijn ook universele oordoppen met filters, waarmee je het omgevingsgeluid beter kunt blijven horen en als je veel rijdt, zijn op maat gemaakte doppen een aanrader, ook deze hebben een filter.

RUST EN CONCENTRATIE
Naast het voorkomen van gehoorschade, levert het rijden met oordoppen je nog meer voordelen op. Zo kun je je met rust aan je hoofd veel beter concentreren in het verkeer en bovendien stap je een stuk minder vermoeid van de motor af, want vergis je niet, dat gebulder om je hoofd is behoorlijk afmattend.
Het gebruik is niet zozeer een aanrader als wel simpelweg een must. Er zijn diverse fabrikanten op de markt, maar als dank voor het aanzwengelen van dit bericht voegen we alvast een link naar deKNMV-website toe die een ledenactie hebben met Alpine.

Hieronder nog even een lijstje om in je oren te knopen, indachtig dat je als vuistregel aanhoudt dat alles boven de 80 km/h uiteindelijk gehoorschade geeft:

Snelheid               Gemiddeld volume       Maximale tijd zonder risico op gehoorschade
100 km/u               94 dB                              15 minuten
120 km/u               98 dB                              7 minuten
140 km/u               102 dB                            3 minuten
160 km/u               106 dB                            90 seconden

 

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL