vrijdag 29 maart 2024

Motor tegen auto: Katana vs Katana

Wat wil je? Een motor of een auto? Lastige keuze. En als we nou eens een Suzuki GSX-S1000S Katana en Suzuki Swift Sport Katana voor je neer zetten; welke kies je dan?

Voor beide valt veel te zeggen. De motor is een subliem designontwerp, waarvan het fundament al in 1981 werd gelegd. Motorrijders zijn er nog steeds niet over uitgesproken. De auto is de overtreffende trap van de Swift Sport, die in Katana uitvoering nog sportiever en nog exclusiever is. Suzuki bouwt er slechts 30 van! Om die te scoren moet je niet te lang wachten met je beslissing. Voor je het weet, ben je te laat. En daar zit je helemaal niet op te wachten. Daarom maken we het niet lastiger dan het al is. We gaan met beide knallen op een lege landingsbaan. Misschien ontwart dat de knoop van gedachten in je hoofd.

Waarmee ben je het snelst? Da’s een vraag die petrolheads nog eens echt interessant vinden. Met beide Katana’s zo hard mogelijk over een verlaten vliegbasis en dan maar zien wie als eerste de finish passeert. Je zou denken de GSX-S1000S Katana. Die weegt slechts 215 kilo en heeft een bak vermogen. De Swift Sport Katana is heel licht voor een auto, zo’n 950 kilo, en trekt op als een lier. Maar toch: getalsmatig lijkt het een uitgemaakte zaak.

Vergis je niet: de Swift Sport Katana ligt als een baksteen in de bocht en trekt als een dolle het rechte eind op. Daar belandt de Suzuki wel in het domein van de GSX-S1000S Katana. Juist daar is de motor heer en meester door eindeloos te versnellen om pas op het laatste moment te remmen voor de bocht. Dus waar de ene Katana terrein verliest maakt de andere Katana weer terrein goed. Dus wat nou uitgemaakte zaak. Winnen is een optelsom van plussen en minnen. En laten die op voorhand nou eens niet zo duidelijk zijn als de cijfers doen vermoeden.

Lang genoeg gedraald. Je kiest toch voor beide. Dus spring op het zadel of kruip achter het stuur, geef gas en laat je in vervoering brengen door massief vermogen en messcherp design.

Houd ons in de gaten, binnenkort nemen we deel aan de Challenge Katana vs Katana!

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen