zaterdag 20 april 2024

MV Agusta introduceert centrifugaalkoppeling op Turismo Veloce Lusso SCS

MV Agusta heeft een speciale editie uitgebracht van de Turismo Veloce Lusso. De sporttoer, allroad is uitgerust met een centrifugale automatische koppeling waarmee vooral motorcrossers bekend zullen zijn. De koppelingshendel blijft wel gehandhaafd, zodat je kunt kiezen of je met de hand of automatisch wilt koppelen.

Moderne motoren zijn goed ontworpen, complexe machines waarvan de mogelijkheden het talent van de gemiddelde motorrijder vaak overstijgt. Rijden op snelle motoren is altijd een intimiderende ervaring geweest, maar de nieuwste motoren zijn zo ‘slim’ dat ze een groot deel vn dat ontzag – of angst – wegnemen waardoor het ongemakkelijke gevoel mi9n of meer als een hoogtepunt wordt ervaren.

Neem bijvoorbeeld de technische staat van de standaard MV Agusta Turismo Veloce Lusso: het ABS is een technisch hoogstandje waarop je het wel heel dol moet maken wil je je onderuit remmen. Semi-actieve vering zit er ook op, en systeem dat zich aanpast aan de toestand van de weg waardoor er altijd een optimale omstandigheid ontstaat van comfort versus grip. En met de quick shifter kun je sneller en gecontroleerd door de versnellingsbak schakelen dan welke coureur dan ook. Kortom: de techniek maakt rijden zoveel eenvoudiger dat de berijder niet hoeft te beschikken over de reflexen en ervaringen van een topcoureur. Wel je gezond verstand erbij houden natuurlijk…

Koppelen op een motor is net als benzine tanken: het moet, anders gebeurt er niets. De meeste motorrijders vinden koppelen ook helemaal niet erg, maar soms wens je je iets makkelijks, in de file of in de drukke stad waar je vaak moet stoppen en optrekken.

De pogingen om de koppeling te elimineren, zijn talloos. Elke vondst had z’n voordelen, maar ook nadelen. Een scooter doet het heel goed met een constant variabele transmissie, maar zo’n CV is voor een motor met veel vermogen en koppel niet geschikt.

Honda en Aprilia hebben modellen die zijn voorzien van een automaat met een dubbele koppeling. Dit zijn grote en zware systemen waarbij ook de kopplingshendel komt te vervallen. En lang niet alle motorrijders zijn genegen die op te offeren… De Dual Clutch Transmission heeft nog lang niet alle harten van motorrijders veroverd.

MV Agusta heeft om die reden gekozen voor een andere aanpak, een oplossing die het beste uit twee werelden combineert. Daarvoor werken ze samen met Rekluse, een Amerikaans bedrijf dat al zo’n 15 jaar ervaring heeft met automatische koppelingen voor motorcrossers. Die willen altjd voorkomen dat ze de start verpesten door een te vroeg inkomende koppeling waardoor de motor afslaat.

De Rekluse-koppeling is een centrifugaalkoppeling. Wanneer de toeren naar een bepaalde waarde dalen, ontkoppelt de koppeling. Terwijl de motor draait, glijden er een soort van wiggen uit een verwijdende schijf en schakelt de koppeling soepel in.

De koppelingshendel blijft daarbij aanwezig. Je kunt inderdaad precies zoals op een normale motor rijden als je wilt, met volledige controle over de koppeling en de versnellingen.

Het systeem maakt ook snelle acceleraties een fluitje van een cent. Met  ingeschakelde tractie controle, quickshifter en automatische koppeling, kun je min of meer wachten op het groene licht en de gaskraan opendraaien. MV claimt acceleratietijd van 0-100 km/u van 3,15 seconden. Daarvan zal geen Superbike van kleur verschieten, maar indrukwekkend is het wel. De Turismo Veloce heeft slechts iets meer dan de helft van het vermogen van een superbike…

Het heeft zo’n twee jaar geduurd voor MV Agusta en Rekluse een systeem hadden gebouwd dat nu als SCS (Special Clutch System) op de Turismo Veloce Lusso wordt geïnstalleerd. Dat er enige jaren overheen gingen, komt doordat Rekluse nooit koppelingen heeft gebouwd voor motoren van 110pk. Dus moest het systeem opnieuw worden uitgedacht. Het systeem bestaat uit 12 wrijvings- en aandrijfplaten, die evenals de rode drukplaat zichtbaar is onder het koppeloingsdeksel. Dat de Rekluse koppeling op een 798cc, driecilinder MV Agusta 800-serie blok is geplaats, is niet vreemd omdat het blok nu eenmaal geen koppelmonster is.

Het SCS-systeem lijkt het beste is van twee werelden. Het is een compromis voor motorrijders die graag een volledig functionele koppeling hebben, maar er soms de voorkeur aan geven om het niet te hoeven gebruiken. Als het blok wordt uitgezet, blijft de koppeling ontkoppeld. De motor staat dus altijd in de neutraalstand. Omdat je ook wel eens op een schuine ondergrond parkeert, heeft MV een parkeerrem in de vorm van een kleine voethefboom gemonteerd, boven de achterrem. Het is niet ideaal, maar als compromis is het vrij klein.

Zie de video hieronder hoe de Rekluse werkt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen