donderdag 25 april 2024

Norton Motorcycles gedwongen de tent te sluiten?

Het Britse Norton Motorcycles bevestigt dat het in zwaar weer is terecht gekomen. Zelfs zozeer dat aan het voortbestaan moet worden getwijfeld.

Norton Motorcycles, dat zich kan buigen over een geschiedenis van 122 jaar, heeft in al die jaren talrijke eigenaars gekend. In 2015 nam Stuart Garner Norton Motorcycles over, met de belofte het bedrijf te laten gloriëren als nooit te voren.

Nadat de overname een feit was, presenteerde His Majesty Revenue & Customs, de Britse belastingdienst een naheffing van 300.000 pond (355.000 euro). En dat lijkt Norton niet te trekking waardoor het voortbestaan in het geding komt.

https://youtu.be/V-4XpFtGtcE

De afgelopen weken was het stil rond Garner en Norton Motorcycles, maar het nieuws dat accountant BDO is aangewezen om de boekhouding van Norton Motorcycle Holding en twee andere bedrijven van Garner (Garner Donington Hall Estates en Priest House Hotel) door te akkeren, doet het ergste vrezen. Tegen de Britse krant The Guardian zegt Lee Causer, partner bij BDO, dat het zijn taak is de belangen van de crediteuren te bewaken door de effecten van de noodsituatie tot een minimum te beperken. Causer zegt verder dat BDO momenteel de positie van de drie bedrijven van Garner bepaalt en welke opties er zijn.

Slechte cijfers voor Norton Motorcycles

Uit de cijfers blijkt dat Norton op 31 maart 2018 – eind maart loopt voor Britse bedrijven het boekjaar 2017 af – een winst voor belasting van slechts 33.701 pond (zo’n 40.000 euro) had behaald. De verplichten bedroegen echter 3.384.200 pond (dik 4 miljoen euro) groot. Daaruit blijkt dat Norton zwaar afhankelijk is van de bank en leunt op z’n crediteuren. Die materiële onzekerheid veroorzaakt aanzienlijke twijfel of Norton Motorcycles wel het vermogen heeft om door te gaan als bedrijf.

Desondanks presenteerde Norton Motorcycles in november nieuwe modellen, met inbegrip van de Superlight SS, en wil het doorgaan met de deelname aan Isle of Man Superlights. Daarvoor werd een overeenkomst aangegaan met Smith Racing en Peter Hickman. Echter bleek eerder deze maand dat John McGuinness, die voor Norton meedeed aan de TT van 2019, nog steeds zijn salaris niet had ontvangen.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen