vrijdag 29 maart 2024

Officieel: 2020 Triumph Street Triple 765RS

We wisten twee weken geleden al dat hij kwam, maar nu weten we ook hoe de 2020 Triumph Street Triple 765RS eruit ziet en wat er allemaal voor nieuws onder de zon is.

Wat vooral opvalt, is dat het nieuws niet heel erg opvalt. Triumph heeft de Street Triple enkel geüpdatet en de looks dus ook niet gigantisch overhoop gehaald. Het uiterlijk is aangescherpt, met een wat minder ronde koplamppartij – met geïntegreerde dagrijverlichting – en een strakgetrokken kontje. Verder kwam er een zilvergrijze cover voor de radiateur en werd het kleine onderkuipje opgefrist. De nieuwe uitlaat kreeg daarnaast een heel chique met carbon – en Triumph-logo – uitgedoste einddemper.

Met de specificaties van het uitgaande model tegenover die van de 2020-versie, heeft Triumphs nadruk duidelijk op schadebeperking gelegen. Geen enkel in Europa opererend merk ontkomt aan de aanstaande Euro 5-normering en men heeft bij Triumph serieus werk verzet om daar aan te voldoen zonder een zwaktebod te presenteren.

Het topvermogen heeft nominaal gezien niet geleden onder de aanpassingen, al moet het blok er nu wel 50 toeren per minuut harder voor draaien – nagenoeg verwaarloosbaar dus. Topwerk van de mensen uit Hinckley. Tegelijkertijd baat het maximaal beschikbare koppel erbij, want dat werd niet alleen met 2 newtonmeter opgekrikt, het is nu ook bijna 1.500 blokrotaties per minuut eerder beschikbaar. Triumph laat ons weten dat de 2020 Street Triple RS sowieso over negen procent meer trekkracht in middengebied beschikt ten opzichte van de 2019-RS.

2020 Triumph Street Triple 765 RS
Lijkt erop dat Triumph ons niet snel de nauwe banden tussen de Moto2-blokken en die van deze Street Triple 765RS zal laten vergeten….

Doeltreffend updaten

Opvallende kleine verschillen tussen de specificaties zijn verder onder meer het drooggewicht – blijft wonderwel gelijk – het 15 mm hogere zadel, een liefst 40 mm breder stuur en de wielbasis, die met 5 mm geslonken is. De geometrie bleef verder ongewijzigd. Meer middengebied, een nog verder aangescherpt rijwielgedeelte en een breder stuur? Kijk, dat klinkt al als doeltreffend updaten.

Wat ook opvalt is het toegenomen verbruik. Ergens logisch, aangezien Triumph op de een of andere manier de paardenkrachten ongemoeid heeft weten te laten, terwijl zijn middengebied rijker werd. Het moet ergens vandaan komen…

Verder spreekt Triumph van een verbeterde quickshifter – waar de gehele redactie gezamenlijk een wenkbrauwtje voor optilde in verbazing; hoe zo moest die beter dan? – en een maar liefst zeven procent snellere gasreactie. Klinkt niet heel bijzonder, maar het belooft de al watervlugge en gemakkelijk sportief te rijden nakedbike nog net dat beetje beter te maken. De Street Triple 765RS had weinig serieuze kritiekpunten, maar Triumph heeft er zelf een paar gevonden.

De 2020 Triumph Street Triple 765RS komt in twee kleuren; zwart en zilvergrijs. De zwarte krijgt standaard gele accenten mee, terwijl de zilvergrijze uitvoering rood geaccentueerd is.

En de instappers dan?

Misschien ook is het interessant te zien dat Triumph zich enkel toegelegd heeft op de 765 in de RS-uitvoering, terwijl het tegelijkertijd heel logisch is. De RS is niet alleen qua uitrusting het vlaggenschip van de Street Triple-serie, maar ook qua verkoopaantallen werpt de RS een flinke schaduw over de wat basaler uitgeruste S- en R-versies. Van Street Triple 765S werden er dit jaar drie verkocht en van de 765R zelfs maar twee. Dat terwijl de Street Triple 765RS in vergelijking maar liefst negentien keer op kenteken gezet werd. Wellicht volgen de R- en S-instapmodellen op termijn ook.

Hoe al Triumphs inspanningen zich in de praktijk laten gelden, ondervinden we woensdag aanstaande, wanneer testredacteur Nick Enghardt een afspraakje met de 2020 Street Triple 765RS heeft. We rijden de Street Triple RS zowel op straat in de Spaanse achterlanden nabij het circuit van Cartagena, waarna we Triumphs sportief geschoeide naked logischerwijs ook nog aan de tand voelen op genoemd circuit. Houdt Motor.nl in de gaten voor de uitgebreide video-review en lees alles en meer in editie 22 van MOTO73 die 24 oktober bij abonnees op de mat en in de schappen van de betere boekwinkels ligt.

Foto’s: Triumph

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen