dinsdag 19 maart 2024

Oog voor detail: tankdoppen

Je kijkt er zomaar overheen, maar bij veel motoren maken de details de motorfiets. In deze rubriek helpt Motor.nl je voorbij de grote lijnen te kijken en oog voor detail te krijgen. Dit keer kijken we naar een drietal bijzondere tankdoppen.

We nemen tankdoppen voor lief. Iedere motorfiets – elektrisch aangedreven exemplaren uiteraard daargelaten – heeft er eentje, maar er zijn vele soorten en maten. Een kleine greep van een paar bijzondere keuzes in motortankdoppenland.

KTM 390 Duke

Waarom klapt de tankdop over het algemeen eigenlijk naar je toe? Er is vast ooit over nagedacht, maar pas wanneer de dop naar voren toe klapt, snap je dat dat een veel handiger constructie is. KTM past het toe op de compacte 390 Duke. De dop klapt van je weg, wat het tanken zo mogelijk tot een nog minder ingewikkeld klusje maakt. Overigens is het niet geheel nieuw, want Kawasaki deed het begin jaren negentig op een aantal modellen. Waarom men bij het groene merk ze vervolgens weer omgedraaid heeft is een raadsel.

BMW F800R

BMW zou BMW niet zijn als ze dingen niet een klein beetje anders dan de rest aan zouden pakken. Met de komst van de F850GS en F750GS verdwijnt de bijzondere tankdop van de voorgaande F800-serie. Op de F800GS, -GT en -R zit de brandstoftank namelijk onder het zadel het zadel verstop, en de vuldop zit dan ook onder je rechterbil. In de MotoGP is de tank onder het zadel schering en inslag, maar op straatmotoren zie je het bij hoge uitzondering. Toch wel even schrikken als je normaliter niet op een dergelijke motor rijdt en je plots de tankdop mist.

Harley-Davidson Road King Classic

Vroeger had Harley-Davidson op een groot aantal type motoren twee aparte brandstoftanks. Dan wel met benzine aan weerszijden van de ruggengraat van het frame, maar het kwam ook voor dat de ene kant olie bevatte en de andere de brandstof. Om in lijn te blijven met die inmiddels vergane traditie – middels een klein buisje blijven beide kanten van de tank verbonden en volledig bruikbaar – monteren ze met enige regelmaat toch nog twee tankdoppen. Eentje is dan een dummydop of ze hebben er de brandstofmeter in gemaakt, zoals bij de Road King die je hier afgebeeld ziet.

Foto’s: Jarno van Osch/Shot Up Productions, Jacco van de Kuilen en Andrew Walkinshaw

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen