vrijdag 29 maart 2024

Techniek: Werking (slipper)koppeling

In MOTO73 nummer 3 van dit jaar behandelden we de volgende vraag in onze vraagbaak:

De laatste tijd gaat mijn koppeling zwaarder en is de bekende ‘klak’ naar de eerste versnelling behoorlijk harder dan voorheen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Het antwoord dat we toen gaven was het volgende: 

De koppelingskabel moet soepel lopen en uiteraard de juiste speling hebben. Verder moet je nagaan of je de motor wel geheel kunt ontkoppelen of dat-ie blijft trekken, constant of schokkend. Het kan een indicatie zijn voor versleten of kromme platen.

Om dit antwoord beter te kunnen begrijpen is onderstaande video een aanrader. Daarin wordt de werking van de koppeling behandeld en wordt duidelijk waar die bekende ‘klak’ vandaan komt.

Misschien nog wel interessanter en geavanceerder is de werking van een ‘slipper clutch’. Het moment dat je een ‘slipper clutch’ nodig hebt is wanneer je met hoge snelheid veel wilt vertragen. Het kan dan voorkomen dat het achterwiel sneller draait dan dat de motor toeren maakt. Een ‘slipper clutch’ zorgt er dan voor dat dit mogelijk is zonder dat het achterwiel blokkeert.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen