Testseizoen klaar, tijd voor je droomteam!

De spullen worden ingepakt om al het materiaal van de GP-teams naar Qatar te brengen. En dat is nodig ook, want over een week begint namelijk het seizoen en dus ook de GP Droomteam Competitie. Na de laatste tests van de Moto2 en Moto3 kunnen er enkele conclusies getrokken worden, kun jij je team samenstellen en geven we je nog enkele tips om een zo goed mogelijk zestal te selecteren. Inschrijven doe je via www.wacosoft.nl/motor

MotoGP
Het rommelt binnen de MotoGP, en dan vooral in verband met de nieuwe Open klasse. Om sterke Open-teams (lees Ducati) niet te veel voordelen te laten hebben, hebben Dorna en de FIM besloten om een tussencategorie in te voeren. Het betreft de Factory 2. Je wordt daar als fabrikant/team ingezet als je een GP wint, twee keer tweede wordt of drie keer als derde eindigt. Zij het wel als je de 2014-versie van Magnetti Marelli’s software gebruikt, en dat blijkt alleen Ducati (met uitzondering van Yonny Hernandez) te zijn. De andere Open teams zullen dit seizoen dus niet in de Factory 2 terecht komen. Bij Ducati is dat wel mogelijk en als ze dus op podiumkoers zijn, dan worden ze ‘gestraft’. Negen blokken in plaats van twaalf en er mag minder benzine meegenomen worden tijdens een race. De 24 liter wordt dan 22,5 liter. De vraag is alleen hoeveel invloed deze maatregelen zullen hebben op de Ducati’s. Feit blijft dat het voor je als teammanager van een droomteam interessant kan zijn om een Ducati-coureur te strikken. Dovizioso en Crutchlow zijn niet goedkoop, maar de kans is aanwezig dat ze vaak vijf punten extra scoren in verband met de puntenregeling voor de Open klasse. De snelste rijder in de race krijgt namelijk een bonus. Kan lucratief zijn, al ligt wel Aleix Espargaró op de loer. De MotoGP-coureur was vorig jaar ook al goed voor vele punten extra, aangezien hij verreweg de beste CRT-rijder bleek te zijn.
Mocht je gaan voor een topcoureur, dan lijkt de keuze vooral te liggen bij Marc Marquez of Jorge Lorenzo. Twee moeilijke beslissingen, gezien het verschil in prijs en het feit dat Lorenzo vooral aan het mopperen is over machine en banden, terwijl bij Marquez de vraag rijst of hij de eerste races wel fysiek fit genoeg is. Een andere mogelijkheid die je in de MotoGP hebt, is om twee coureurs te pakken die in de subtop bivakkeren. Als een rijder dan wegvalt, kan de schade meevallen. Ga je voor Marquez of Lorenzo, dan kun je bij een valpartij of blessure gelijk een goede score vergeten.

Moto2
Is de keuze voor je twee coureurs in de MotoGP al lastig, nog moeilijker is het om een goed duo in de Moto2 te vinden. Hoewel de prijzen lager liggen dan van de MotoGP-rijders, kan een coureur in de intermediate-klasse geen 45 punten per race scoren. De maximale score is hooguit 35 punten, toch alweer een verschil van tien punten. Houd daar rekening mee en zet niet te laag in op de MotoGP-klasse. Plus, de rolverdeling is in de Moto2 nog erg gissen. Even een rijtje potentiële winnaars: Takaaki Nakagami, Thomas Lüthi, Nico Terol, Esteve Rabat en Mika Kallio. Het maakt je keuze lastig, maar kijk naar de testresultaten en de uitslagen van vorig seizoen en het moet mogelijk zijn om een topper te kiezen. Probleem is alleen, zoals altijd eigenlijk, het budget. Ga je voor een topper, dan wordt de tweede coureur waarschijnlijk een man die nauwelijks punten in het 2014-seizoen gaat verdienen. Kies je twee subtoppers, dan is het de vraag of je een hogere score bereikt dan als je een kampioenskandidaat in je team hebt zitten.

Moto3
Hetzelfde geldt eigenlijk ook in de Moto3, al is het hier iets duidelijker wie voorin te vinden zullen zijn. Jack Miller is in zijn eerste jaar op een KTM gelijk gebombardeerd tot titelkandidaat, ondanks dat hij nog nooit op een GP-podium stond. Verder lijkt het erop dat Honda al een stuk dichterbij KTM is gekomen en dus hoeven we Alex Rins en Alex Marquez, twee toppers van vorig seizoen, nog niet af te schrijven. Ook Efren Vazquez blijkt het ook goed op de Honda te doen. Verder is het toch vooral kijken naar de KTM-jongens. Sterk uit het voorseizoen komen bijvoorbeeld Karel Hanika, Jakub Kornfeil en Danny Kent (op een KTM met Husqvarna-stickertje). Echter, zoals elk jaar… Testresultaten uit het verleden bieden geen garantie voor een puntenrijke toekomst. Het selecteren van zes coureurs voor je droomteam is dus nog altijd een moeilijke puzzel om te maken, waarbij je gebruik moet maken van alle gegevens die je hebt. En dan ook nog eens proberen om binnen het budget van twaalf miljoen te blijven. Een uitdagend spelletje, die GP Droomteam Competitie… Ook in 2014 weer!

Doe mee, maak de GP nog spannender… Schrijf je nu in op www.wacosoft.nl/motor.

Gecombineerde tijden Moto2, Jerez

Gecombineerde tijden Moto3, Jerez

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL