Triumph bevestigt geruchten rond nieuwe Rocket

Triumph lanceert een nieuwe lijn: Triumph Factory Custom. Een extreem luxe serie motoren die als top of the bill gezien mogen worden en sterk gelimiteerd zijn. De Engelse motorfabrikant bracht het idee van fabrieks-customs voor het eerst al ter sprake in 2014, toen het twee unieke Bonnevilles op maat liet zien, de TFC Bobber en TFC Scrambler. Dit waren pure show-bikes, bedoeld om eigenaren te inspireren tot het aanpassen van hun eigen motorfietsen. Een andere opzet is er nu gekozen voor TFC-motoren aangezien de gisteren aangekondigde serie kant-en-klaar uit de fabriek komt rollen.

Rocket III op handen!
Hoewel de Thruxton TFC vol in de spotlight stond hadden wij vooral oog voor een conceptmodel in een hoekje. Niet zo maar een tekeningtje, maar een prototype van een heuse luxe versie van de Rocket III! Terwijl de spy-shots rondvliegen en geruchtenmolen nog op volle toeren draait omtrent een nieuwe Triumph Rocket die dit jaar gelanceerd zou worden komt Triumph nu dus met het verlossende antwoord. De Rocket III TFC is nu nog in conceptfase, maar staat dus gepland als het volgende TFC-model. Hij zal dus net als de Thruxton gelimiteerd verkrijgbaar zijn. Ook deze TFC-uitvoering komt met een reeks aan custom details, eersteklas afwerking en bovenal ook praktische elementen, waaronder een verwisselbaar een- of tweepersoonszadel. Ook kunnen we alvast verklappen dat het blok nog sterker is geworden. De cilinderinhoud is in ieder geval vergroot naar 2.500 cc. Voor de rest blijft de Rocket nog even geheim gehouden. De volledige details en specificaties worden pas op 1 mei 2019 onthuld. Vol verwachting..

Thruxton TFC
Veel meer weten we over de Thruxton TFC, die flink in de kijker werd gezet. Het is dan ook de eerste van de TFC-lijn. Wat houdt dat dan precies in? Nou, voor een flinke meerprijs krijg je een zeer gelimiteerde – er worden slechts 750 exemplaren gebouwd – custom Thruxton. Ieder exemplaar is genummerd en mag gezien worden als het neusje van de zalm wat betreft afwerking: lichtgewicht koolstofvezel panelen, een uit één stuk vervaardigde carbon stuurkuip, voorspatbord, buddyseat-afdekking, hielbeschermers en eindkappen van de uitlaatdemper. Qua detaillering zien we een uit aluminium gefreesde kroonplaat met TFC-logo, geborstelde nikkel spiegels, getint windscherm, lederen zadel met gestikte details en uit aluminium gefreesde olievuldop. Sommige onderdelen krijgen zelfs letterlijk een gouden randje. Verder heeft hij zwart geanodiseerde multi-spaakwielen en zwarte Öhlins RSU-veren. Ook qua prestaties is de Thruxton TFC net een maatje meer. Hij heeft namelijk tien pk meer dan de Thruxton R wat uitkomt op 107 pk. Koppel zou op een maximum van 115 Nm uitkomen. Als kers op de taart krijg je een certificaat van authenticiteit ondertekend door Triumph CEO Nick Bloor een speciale afdekhoes en een op maat gemaakt boek, wat dat dan ook mag betekenen.

(Tekst gaat door onder foto)

 

Prijs
Een sterk staaltje Brits custom-werk dus. Dat zal wel wat kosten? Zeker.. De Triumph Thruxton TFC gaat in Nederland €24.500,- kosten. In België kost hij €22.180,-. Extreem prijzig dus, vergeleken met de prijs van een standaardmodel. In Nederland kost de THruxton 1200 16.000 euro en de R 18.100 euro. Postieive kant: bij die prijs zitten wel alle afleveringskosten bijberekend. Always look on the bright side of life, niet waar?

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL