donderdag 28 maart 2024

Triumph lanceert Rocket 3 R en Rocket 3 GT

Triumph komt met twee versies van de nieuwe Rocket 3. De nieuwe Britse driecilinder-roadster komt er in een R-versie en een GT-uitvoering. Beide gebouwd rondom een compleet nieuw 2.500cc driecilinder-blok met 167 pk en maar liefst 221 Nm koppel.

Niemand zal ooit beweren dat de oude Triumph Rocket III te min was. Met bijna 2.300cc aan cilinderinhoud en 148 pk aan vermogen was het nooit een laffe machine, maar met Euro 5 voor de deur moest Triumph afwegen of een dergelijke immense driepitter nog haalbaar was anno 2019. Het antwoord? Ja. Simpelweg groter maken. Of ja, simpel?

Dat Triumph niet enkel voor wat meer interne slagkracht gegaan is, blijkt wel uit het feit dat het blok nog altijd 221 Nm koppel produceert. Voorheen kreeg je dat bij de 2.300cc Rocket III al bij 2.750 tpm, terwijl het blok in de 2.500cc Rocket 3 datzelfde koppel afgeeft bij 4.000 tpm. Triumph spreekt zelf van Met een ongelooflijk vlakke en rijke koppelkromme, die een piek bereikt bij 4.000 tpm. Ook zou het maximale koppel beschikbaar blijven in het middenbereik, wat dan weer zorgt voor moeiteloze acceleratie en uitmuntende gasrespons in alle versnellingen. De zes versnellingen, welteverstaan. Niet langer vijf, zoals bij de Rocket III wel het geval was.

Verschillen onderling

Belangrijker dan prestatiecijfertjes, zijn de randzaken die de nieuwe Rocket naar een hoger plannen moeten tillen. De Rocket 3 R en de GT verschillen onderling voornamelijk qua zit. De GT krijgt forward controls, een meer toergericht stuur en een lager zadel krijgt. Beide zijn verder qua ergonomie ruimschoots instelbaar. Hieronder zie je boven de Triumph Rocket 3 GT en eronder zie je de Rocket 3 R.

Triumph Rocket 3

Verder gooit Triumph er alles en de gootsteen naar om de Rocket 3 te laten uitblinken, met een TFT-kleurendashboard, bochten-ABS, tractiereling, ride-by-wire, vier rijmodi, cruisecontrol en krijgt de GT standaard handvatverwarming.

Helemaal anno nu

Helemaal anno nu is de toevoeging van Turn-by-turn navigatie via Google Maps en de gratis te downloaden Triumph App. Eenmaal aan je telefoon gekoppeld, toont het dashboard precies waar je heen moet. Zo heb je geen apart navigatiesysteem meer nodig.

Dat de nieuwe Rocket 3 weinig deelt met zijn voorganger, wordt pas echt duidelijk wanneer je de beide specificaties zij-aan-zij ziet. Waarbij vooral opvalt hoe veel lichter de nieuwe is. Het uitgaande model woog droog 334 kg en de nieuwe is met 291 kg (voor de R, de GT weegt 294 kg) maar liefst 43 kilo lichter geworden. Of ja, minder zwaar.

Triumph Rocket 3

Over prijzen is vooralsnog niks bekend, maar dat volgt gegarandeerd spoedig.

Foto’s: Triumph Motorcycles

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

1 Reactie

  1. The future is getting really bright! Like I’ve got to wear shades! Many, many thanks, Triumph!!!! I’ll be the first to ride them. Sure thing!

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen