vrijdag 29 maart 2024

Waarom de Multistrada V4 nog even op zicht laat wachten

Onlangs liet Ducati weten dat we voor komend jaar nog niet op de Multistrada V4 hoeven te rekenen, ondanks de geruchten en de vele spionagefoto’s en video’s die rondgaan op het internet. We duiken in de materie om uit te leggen waarom.

Sowieso zou Ducati vragen gaan krijgen over de V4-versie van haar allroad-model. Ducati slingerde namelijk vol trots het nieuws de wereld in dat ze de 100.000e Multistrada geproduceerd hadden. Zeker een mijlpaal om trots op te zijn. Alleen wanneer iedereen vol verwachting is voor de über-Multistrada; dan kun je de vragen op zo’n moment beter vast voor zijn. ‘Hij komt, maar wel pas in 2021!‘, aldus het Bolognese merk.

Maar waarom komt die Multistrada V4 nog niet dan?

Een goede vraag. Deels zit het hem erin dat Ducati de V2-Multistrada niet afschiet met de komst van de V4-incarnatie. Zowel de 950’s als de 1260-Multi’s blijven bestaan wanneer de Multistrada V4 zijn opwachting maakt. Met de insteek dat de L-vormige Ducati-twins geschikter zijn voor off-roadtoepassingen zoals bij de Multistrada 1260 Enduro, heeft de V4 daar weinig te zoeken. Aldus Ducati zelf.

De aanstaande Ducati Multistrada V4 zal dan ook meer straatgericht zijn dan we nu zien van de Multistrada-modellen. Een beetje zoals BMW de R1250GS als de potentiële zandhaas heeft, terwijl de S1000XR de straatrakker is. Ook juist weer die S1000XR speelt een rol in het uitstellen van de Multi V4.

BMW heeft namelijk tussen de regels door laten ontvallen dat het eerste nieuwe viercilinder-model op basis van het S1000RR-platform niet de S1000R-naked bike is. De S1000R kreeg namelijk wel nieuwe kleuren aangemeten, terwijl er voor 2020 niks van dat alles voor de S1000XR op de rol stond. Zo kunnen wel dus stellen dat er een compleet nieuwe XR onderweg is.

Wacht Ducati af? Dat kan. Zij zullen die strijd maar wat graag willen winnen van het Beierse merk en dan is afwachten misschien beter. BMW schaakt met de witte stukken; wit begint, rood wint? We zullen zien. Daarnaast is het er Ducati ook aan gelegen dat de nieuwe V4 Streetfighter genoeg tijd voor het voetlicht krijgt. Zou knap lullig zijn als de ene Ducati V4 de aandacht van de ander afleidt.

Tellen we er nog even bij op dat het het Italiaanse Moto.it opgevallen was dat Ducati een Multistrada 1260 Grand Tour geregistreerd heeft. Naar alle waarschijnlijkheid een Multi 1260 vol toergerichte opties, maar tegelijkertijd dus ook een potentiële concurrent van de V4…

V4 Stradale

Geen alles of niks…

Kortom; Ducati speelt strategisch, kijkt de kat uit de boom en ziet blijkbaar de ernst van een V4-versie van een succesmodel als hun Multistrada. Geen alles of niks, maar gedegen voor de dag komen; dat heeft Ducati met de Multistrada V4 voor ogen.

Als wij het geduld nog maar op kunnen brengen. Waarschijnlijk wordt onze dorst naar nieuwe Ducati’s wel gelest als ze op 23 oktober in Rimini de modellen onthullen die wél in 2020 uitkomen!

Rendering: Ducati / MotorNL
Foto: Ducati

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen