Weblog Dennis > De toekomst

Het race-seizoen 2009 is nog maar pas afgerond, maar inmiddels ben ik al druk bezig met de voorbereiding voor 2010. Vanwege mijn leeftijd – ik word volgende maand zestien – kom ik sowieso niet meer in aanmerking om nog een tweede jaar in de Honda NSF100 Talent Cup te blijven rijden. En dat is erg jammer!

Want het jeugdinitiatief van Arie Molenaar was een geweldige ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Natuurlijk was het niveauverschil tussen de pocketbike-specialisten en de onervaren instappers (zoals ik) behoorlijk groot, maar dat werd door de rijders zelfs absoluut niet als een probleem ervaren. Ik denk dat iedereen die dit jaar in de NSF100-klasse heeft gereden, ontzettend veel heeft geleerd maar vooral heeft genoten van de fantastische sfeer, met als als absolute hoogtepunt de finale op de Wijthmenerplas in Zwolle.

Ik wil langs deze weg Arie Molenaar en de SOBW bedanken voor de twee fantastische jaren die ik daar heb gekend. Het eerste jaar in de TZR Yamaha-klasse was een uitstekende leerschool, maar het echte racen heb ik pas geleerd in de Honda NSF100 Talent Cup. Voor elke plek werd keihard geknokt en dan leer je pas hoe je je lijnen moet verdedigen!

Helemaal uniek was de demo-race tijdens de Rizla Racing Day: op Assen racen was op zich al een buitenkans, maar de enthousiaste reacties van de 50.000 toeschouwers maakten het helemaal compleet. Wat ik ook nooit zal vergeten waren al die jaloerse blikken van het publiek in de paddock dat ons samen met Loris Capirossi en Chris Vermeulen zag verdwijnen in de Suzuki-pitbox. Echt geweldig!      

Dat is echter niet de enige NSF-rijder ben die volgend jaar met een leeftijdsprobleem wordt geconfronteerd werd duidelijk tijdens de KNMV opstapdagen die vorige week op het TT-circuit van Assen werden georganiseerd. Minstens een kwart van alle NSF-deelnemers was daar aanwezig om zich te oriënteren op de toekomst. Dat de keuzemogelijkheden voor een vervolgklasse tamelijk beperkt zijn, is een gegeven waar iedereen mee te maken krijgt. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook qua niveauverschil.

De enige twee klassen die in de Nederlandse competitie eigenlijk op mijn leeftijd (en met mijn beperkte ervaringsniveau) in aanmerking komen zijn de 125cc Juniorcup en de Suzuki SV650 Cup. In mijn geval wordt de volgende stap waarschijnlijk de Suzuki SV650 Cup. Intussen heb ik tijdens de opstapdag al even mogen kennismaken met de nieuwe motor (met het nummer 73, jawel!) en dat beviel mij uitstekend. Het was wel even wennen aan het sterkere vermogen en de “normale” schakeling (op de Honda NSF zat namelijk omgekeerde race-schakeling), maar dat zijn zaken die je toch vrij snel weer oppikt.

Wat me tijdens die paar rondjes op Assen al wel duidelijk is geworden is dat het fysieke aspect een veel grotere rol speelt als je met een 650cc-tweecilinder op de limiet wil gaan rijden. Dat is een van de redenen waarom ik tijdens de herfstvakantie alvast een dag ben gaan off-road rijden op het enduroterrein van Bilstain, in de Belgische Ardennen.

Via Ben van Erp had mijn vader een TE250 en een TE450 Husqvarna kunnen regelen, zodat we samen een dag konden gaan rijden. Na die trainingsdag begrijp ik ook waarom de meeste GP- en Superbike-coureurs met enige regelmaat gaan off-roadrijden, want zowel rijtechnisch als conditioneel steek je enorm veel op van zo’n dagje op het onverhard. De volgende dag had ik overal spierpijn, maar daarom wil ik in de wintermaanden nog een paar keer te gaan crossen. Dat is de enige manier om sterker en sneller te worden.

Als ik volgend jaar wil starten in de Suzuki SV650 Cup moet ik natuurlijk eerst mijn race-licentie behalen. De exacte data wanneer dat examen gaat plaatsvinden zijn nog niet bekend, maar voor die tijd wil ik zoveel mogelijk gaan trainen, wat er waarschijnlijk op neerkomt dat ik in de wintermaanden een paar keer naar circuits in Zuid-Frankrijk of Spanje zal moeten uitwijken om mij te kunnen voorbereiden op het 2010-seizoen. Er staan dus de komende weken en maanden nog heel wat spannende dingen te gebeuren!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL