vrijdag 29 maart 2024

Yamaha bevestigt twee wereldpremières op Tokyo Motorshow

Yamaha laat zes conceptuele mobiliteitsoplossingen zien op de Tokyo Motorshow, maar houdt tot 23 oktober ook twee wereldpremières achter de hand.

De Tokyo Motorshow, al decennia de jaarlijkse showcase voor Japanse auto- en motorfabrikanten, zal ongetwijfeld weer veel nieuwe nieuwe modellen, toekomstgerichte of gewoon gekke concepten en plannen voor de komende jaren opleveren. Waarschijnlijk ook op het gebied van elektrisch rijden…

Yamaha, in Europa toch vooral bekend als motorproducent, biedt wereldwijd een veel breder scala aan producten aan. En dat verklaart de hoeveelheid scooters, fietsen, autonome voertuigen en zelfs een rolstoel die ze vandaag per mail op onze deurmat lieten ploffen.

Van de vier conceptuele wereldpremières die op de Yamaha stand zullen staan tijdens de Tokyo Motorshow van 2019 is de E01 het meest intrigerend. Die lijkt de voorbode te zijn van een nieuwe generatie elektrische scooters. De E01 heeft het vermogen dat vergelijkbaar is met dat van een 125cc scooter en is geoptimaliseerd om snel op te laden. Dat is toch wel een van de gangbare opmerkingen van potentiële klanten, naast actieradius, om een grote speler in deze markt te worden. Naar verwachting zal het slanke en sportieve ontwerp worden gebruikt als referentie voor toekomstige Yamaha scooters.

Verder staan op de Yamaha stand de E02, die dezelfde genen heeft als de E01, maar een vermogen biedt op het niveau van een 50cc scooter. Wat te denken van de Land Link Concept, een vierwiel autonoom voertuig dat gebruik maakt van op AI-gebaseerde beeldherkenning om een route uit te stippelen en obstakels te vermijden.

Maar misschien wel het meest interessante deel van de mail gaat over twee motoren die nog moeten worden onthuld. Yamaha meldt dat tijdens de persconferentie op 23 oktober nog twee modellen in première gaan, maar geeft geen indicatie over wat ze laten zijn. En al helemaal niet of het wel motoren zijn.

Toch zou het redelijk zijn om aan te nemen dat ten minste één van deze modellen een tweewieler zal zijn. Van het huidige gamma is de Yamaha Super Ténéré toch wel toe aan een update, niet in het minst door de komst van de nieuwe 2020 Honda CRF1100L. En suggereerde Yamaha tijdens de onlangs geïntroduceerde Yamaha Tenere 700 niet dat er binnenkort een herziene 1200-versie op komst is?

Verder is er de aankomende nieuwe golf van ‘supernakeds’, zoals de Ducati Streetfighter V4 en de Kawasaki Z H2. Dat moet Yamaha toch ook aan het denken zetten, mogelijk zelfs over een nieuwe MT-10.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen