donderdag 28 maart 2024

Zondagmorgenfilm: Honda RC30 in detail

Weinig motoren zijn zo iconisch als Honda RC30. Als je vervolgens ziet met hoe veel oog voor detail deze World Superbike-machine met koplampen in elkaar gedraaid wordt, begin je te snappen dat die iconische status niet uit de lucht is komen vallen.

Toeval of niet, de video is exact 7:48 minuten lang; gelijk aan de cilinderinhoud van de RC30. De video toont met name de precisie waarmee de Honda-monteurs te werk gaan in het samenstellen van het motorblok. Alle interne delen worden gewogen en bij elkaar gezocht, zodat de mechanische balans feilloos is. Behalve van dat blueprinten, krijg je een mooi beeld van de techniek die erin zit. Van de tandwielaangedreven kleppen tot de met de hand gelaste aluminium tank. Evenals van het enkelzijdig gemonteerde achterwiel en het snelwisselsysteem van de voorvork – technisch een meesterwerkje.

Als resultaat van die afgewogen aanpak werd de RC30 een motorfiets die dan wel 32.900 gulden kostte, maar wel een die technisch heel dicht bij de RC30 racemachine stond. Die racemotorfiets won in 1988 het allereerste Superbike Wereldkampioenschap. Overigens won Honda het jaar erop ook meteen het tweede wereldkampioenschap met de RC30, ook weer met Fred Merkel.

Opvolging

Na het seizoen van 1989 duurde het vervolgens acht jaar voor Honda weer won. In 1997 was dat met de RVF750R RC45; de opvolger van deze VFR750R RC30. De tweecilinder VTR1000 SP1 – ook wel de RC51 – die de RC45 weer opvolgde zou een stuk minder exclusief zijn dan zijn V4-voorgangers. Desondanks wist Colin Edwards met de SP1 in het jaar 2000 wereldkampioen te worden, waarna hij het met de SP2-versie in 2002 nog eens dunnetjes overdeed.

Een ding is zeker; deze Honda RC30 was de eerste echte homologatiespecial van Honda en met recht een van de meest illustere.

Check na de Zondagmorgenfilm ook vooral nog eens de specificaties van de Honda RC30 in onze MotorBase.

Foto: Jarno van Osch/Shot Up Productions

 

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen