Friesland

Rijden om het water

We starten deze route in Oudega. Voordat je naar Friesland snelt, moet je je er wel van overtuigen dat je de goede hebt. Want er zijn in deze provincie liefst drie plaatsen die zo heten. We beginnen in Oudega bij Drachten.

Als we richting Drachten vertrekken is de sfeer snel gezet. Haventje, pontje, bootje, weggetje. We rijden door de Âlde Feanen, een beschermd laagveengebied en al vrij snel komen we aan de rand van dit gebied hij het historisch skûtsjemuseum Stripe in Earnewald. Honderd jaar geleden waren er nog 3000 van deze boten, inmiddels zijn er nog maar 75, die vooral voor wedstrijden en bedrijfsuitjes worden gebruikt.
Voor wie van buiten de provincie komt heeft Friesland iets heel buitenlands in petto. Je vindt er namelijk een deel van de plaatsnaamborden in twee talen, Nederlands en Fries. De Friezen zijn terecht trots op hun taal, die nota bene ouder is dan het Nederlands. Ongeveer 325.000 mensen spreken de taal dagelijks en circa het dubbele aantal kan het verstaan en een paar woorden spreken.

Servies
Tweevijfde van het oppervlak van Friesland is water en dus kom je op de motor veel bruggetjes en pontjes tegen. En molens, want die malen al eeuwenlang de voeten droog. Over molens gesproken trouwens, je ziet er ook heel veel 21e-eeuwse molens: windmolens voor de stroomvoorziening. Wij zijn niet heel erg te spreken over het uiterlijk van die dingen, maar dat is een persoonlijke opvatting.
In Grou maken we de eerste stop in het Theehuis aan het Pikmeer. Over het water starend zien we dat botenbezitters en motorrijders best wel wat overeenkomsten hebben. Een passie voor het voer- (of vaar-)tuig, genieten van het weer en de omgeving en elkaar groeten. Even later rijden we verder richting Sneek, een van de Friese Elf Steden, maar laten die stad voor wat het is. We zetten verder koers richting Tirns, De Kliuw, Hertwerd, Burgwerd, Witmarsum en Pingjum. Bij Makkum brengen we een bezoekje aan de Koninklijke Aardewerkfabriek Tichelaar, een eeuwenoud familiebedrijf. Op dit moment staat de dertiende generatie aan de leiding. Rondleidingen worden doordeweeks op vaste tijden gegeven; check even de website voor je gaat. Makkum zelf vinden we een gezellig plaatsje dat, doordat er veel water is, ook veel terrassen heeft en dat heeft zo z'n uitwerking op ons. Even zitten dus.

Foppe
We laten ons de Friese lekkernijen goed smaken en gaan dan snel door richting Workum, ook een van die elf Friese steden. De stadsrechten werden in 1335 binnengehaald en de toeristen weten het stadje goed te vinden. In Workum staat het beroemde Jopie Huisman Museum, waar het werk van deze schilder wordt getoond. Hij belichtte juist de gewone dingen en gewone mensen. Ook interessant is de historische scheepstimmerwerf De Hoop waar vroeger platbodems werden gemaakt en in het museum kun je zien hoe vroeger werd gewerkt.
Via Hindeloopen gaan we naar Stavoren waar we bij de haven worden begroet door het Vrouwtje van Stavoren. Ze is kleiner dan we dachten, moet we constateren. Ze kijkt uit over zee en wacht volgens de legende op de terugkeer van de tweede vloot met goud. En het is de haven die echt de moeite waard is, je kunt je er vergapen aan schitterende zeilschepen die er voor anker liggen. Na Stavoren mijden we de dijken en wordt het stilaan wat bosrijker als we in Gaasterland komen. We kunnen de verleiding vandaag maar slecht weerstaan en gaan in Woudsend (waar we Gaasterland al weer achter ons hebben gelaten) van de motor af en trakteren onszelf op weer wat lekkers. Niet te lang deze keer en dan snel weer doorrijden om verder te kronkelen door het landschap dat zo mooi fris afsteekt tegen de blauwe luchten. De stilte, de prachtige zwarte paarden, het is hier verdraaid mooi. We rijden door Akkrum, waar je Foppe de Haan tegen het lijf zou kunnen lopen. Net gerestaureerd is de Cooperburg uit 1900. Ooit gebouwd in opdracht van Folkert Harmens Kuipers die in Amerika fortuin had gemaakt en bij terugkeer in z'n geboortedorp schrok van de armoede. Hij liet dit bouwen als een soort bejaardenhuis.
Voor het laatste stuk van de route zijn er twee mogelijkheden. De eerste is misschien wel de leukste. Via een schelpenpad kom je bij de aanlegsteiger van de veerpont naar Oudega. Ligt de pont aan de overkant, dan kun je door met een grote hamer een paar klappen op een oliedrum te geven de pontbaas waarschuwen. De tweede mogelijkheid is via Drachten te rijden, gewoon over de weg. 22 km extra, maar nog wel lekker even sturen – aan u de keus.

Startpunt
Hotel/restaurant Ie-Sicht
Hegewarren 1
9216 XR Oudega (Smallingerland)
0511-53 93 67
info@iesicht.nl
www.iesicht.nl

Handige webadressen
www.skutsje.nl
www.dealdefeanen.nl
www.vvvsneek.nl
www.fryslan.nl
www.tichelaar.nl
www.jopiehuismanmuseum.nl

Productie: Ludo Sidler

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.