Onaardse avondrit: Toeren onder de Kosmos

‘Storingsvrije Zone’. In een nogal groot bos in duister Drenthe stoppen we bij een verbodsbord. Jan Dirk Onrust ‘Hier moet het ergens zijn,’ zeg ik tegen mijn collega, de raketgeleerde Buzz. Spiedend kijkt hij om zich heen. ‘Tsss, Flash, dat kun je je toch niet voorstellen?’ ‘Dit…,’ zeg ik op plechtstatige toon, ‘… dit gaat elk voorstellingsvermogen te boven.’ Door de overhangende bomen is het zo donker dat we het pad nauwelijks kunnen zien. We zijn op een van de stilste plekken en van Nederland. Lichtvervuiling van industrie, tuinbouw of grote steden is er vrijwel afwezig. Het enige licht komt van ...
‘Storingsvrije Zone’. In een nogal groot bos in duister Drenthe stoppen we bij een verbodsbord. Jan Dirk Onrust ‘Hier moet het ergens zijn,’ zeg ik tegen mijn collega, de raketgeleerde Buzz. Spiedend kijkt hij om zich heen. ‘Tsss, Flash, dat kun je je toch niet voorstellen?’ ‘Dit…,’ zeg ik op plechtstatige toon, ‘… dit gaat elk voorstellingsvermogen te boven.’ Door de overhangende bomen is het zo donker dat we het pad nauwelijks kunnen zien. We zijn op een van de stilste plekken en van Nederland. Lichtvervuiling van industrie, tuinbouw of grote steden is er vrijwel afwezig. Het enige licht komt van de sterren - miljoenen zijn het er deze nacht. We schakelen de gsm’s uit om geen storing te veroorzaken en lopen lang door tot we bij een open plek komen - een strip van tweehonderd breed en drie kilometer lang. Door de struiken zien we de eerste al staan: een reusachtige parabolische antenne. Als we dichterbij komen, ontwaren we in het sterrenlicht de contouren van meer antennes. Het zijn er wel tien of twaalf, allemaal gericht op dezelfde plek in het heelal. Tezamen vormen ze de WSRT, de Westerbork Synthese Radio Telescoop. In 1970 al werden ze hier neergezet. Alle anderen componenten van het systeem zijn tien jaar geleden vervangen, waardoor de radiotelescoop nog altijd zeer bruikbaar is. ‘Hoor je dat?’ vraagt Buzz. Met enige moeite neem ik in de doodstille nacht een zacht elektronisch gepiep waar. Plotseling volgt een zwaarder, mechanisch geluid. ‘Ze gaan bewegen!’ Als een ballet van stalen reuzen draaien alle antennes tegelijkertijd in dezelfde richting. Het is alsof ze iets ontdekt hebben en dat nu volgen… Science Fiction De nuchtere verklaring is dat de radiotelescoop een vast programma van metingen afwerkt. Maar wij blijven niet nuchter bij de aanblik van dansende hijskranen in de nacht. Wij zijn in een spannend jongensboek terechtgekomen. Of in een science fiction-film. Dat gevoel staat centraal in de Nachtrit van 15 op 16 oktober. Het wordt niet alleen heerlijk rijden over kleine weggetjes in donker Drenthe, maar ook een rit door de ruimte. Let’s go to Dwingeloo and beyond! Mysterieuze veenplaneet Met andere ogen rijden we de duisternis in. We zien niet meer het koddige Drenthe van Boer Harms die op zijn klompen naar de disco gaat, maar een mysterieuze veenplaneet die door het universum suist. Dat gevoel wordt alleen nog maar sterker omdat een deel van de route langs de grootste radiotelescoop ter wereld gaat: LOFAR, een Europees project voor onderzoek naar radiostraling uit de kosmos. De Low Frequency Array bestaat uit ongeveer 25 duizend antennes, die verspreid staan op velden in een groot centraal gedeelte van circa 400 hectare tussen Exloo en Buinen, niet ver van Dwingeloo. Ook komen er velden in Groningen en Friesland. Het systeem vormt als het ware een reuzentelescoop met een diameter van honderd kilometer binnen Nederland. LOFAR moet de zwakke signalen oppikken van sterren en kleine zwarte gaten die ontstonden toen het universum pas een half miljoen jaar oud was. Een deel van het onderzoek richt zich ook op zoektocht naar buitenaards leven. Om te luisteren of E.T. naar Boer Harms belt. Vierde dimensie Langs LOFAR valt een leuke rit te maken, vooral omdat de antennes in afgelegen landelijke gebieden staan, aan kleine weggetjes. De aanblik is lang niet zo sensationeel als de radiotelescoop van Westerbork. Het zijn weilanden met piramidevormige pvc-pijpjes, waar de koeien omheen grazen. In het donker zul je er bijna niets van zien. Maar dat maakt niet uit. Het idee alleen dat hier de beste verbinding met ET ligt, geeft het gebied een bijzondere lading. In Exloo zien we hierdoor een ronde mestvaalt al direct aan voor een vliegende schotel. Als je bij Buinen een bochtje mist en het maïsveld inrijdt, maakt een website voor sterrenwichelaars vermoedelijk de volgende dag al melding van buitenaardse cirkels in het maïs. Je kunt rustig stellen dat Drenthe er door de radiotelescopen een vierde dimensie bij heeft gekregen. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRK_Hemelse_Avondrit.GPX"] [gallery columns="4" size="medium" favethemes_gallery_title_input="Avondrit" ids="73760,73763,73762,73761"]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?