Zuid-Holland

Tussen rust en drukte

Er is geen provincie waar het contrast tussen stad en land zo groot is als in Zuid-Holland. Je zit al snel in de drukte, maar bent er ook zó weer uit. Helaas is veel natuurschoon niet bereikbaar met de motor en zul je soms moeten lopen of varen. Leuk, maar zelfs als we dat overslaan is er genoeg te zien.

Het startpunt ligt in het groen, maar al snel rijden we Rotterdam binnen. Echt oude dingen zijn er niet in deze stad van een kleine 585.000 inwoners, want het meeste is in de Tweede Wereldoorlog platgebombardeerd. Toch heeft de Stadhouderslaan z'n statige huizen, ligt Diergaarde Blijdorp in het hart van de stad en is het pittoreske Delfshaven indrukwekkend. Delfshaven kennen we van de Verenigde Oost-Indische Compagnie-werf. Veel herinnert aan het feit dat dit het punt is waar Nederland van oudsher met de rest van de wereld was verbonden. Zo is er de Pelgrimskerk waar de pelgrimsvaarders hun laatste nacht doorbrachten voordat ze in 1620 naar Amerika vertrokken. Eerder al, in 1577, werd Piet Heijn er geboren.

1 april
Een prachtig zicht over de stad heb je vanaf de Euromast. Ontworpen door architect H. A. Maaskant, die naast deze toren ook veel andere kenmerkende Rotterdamse gebouwen tekende, zoals het Hilton Hotel en de Lijnbaanflats. Gebouwd ter ere van de Floriade in 1960 en vanaf het dek op 100 meter hoogte heb je een schitterend uitzicht over de stad en z'n omgeving. Ook over de omgeving waar de route die we gaan rijden zich bevindt – we zien al veel water, industrie en weilanden in de verte. We rijden naar Maassluis om daar met de pont de Nieuwe Waterweg over te steken naar Brielle. Op het water is het geweldig druk met schepen van over de hele wereld die het Rotterdamse havengebied aandoen. Voor de pontbaas een hele uitdaging om tussen de tankers en containerschepen een veilige overtocht te maken. Na de wirwar van grote waterwegen kom je in een gebied met veel kleinere watertjes en riviertjes, zoals de Brielse Maas en het Brielse Meer. Dat laatste is een zoetwaterbuffer voor Voorne-Putten, een van de Zuid-Hollandse eilanden.
De eerste dag van april is in Brielle van groot belang, want op die dag in 1572 heroverden de Watergeuzen de stad Den Briel op de Spaanse bezetter Filips II. Zijn veldheer de hertog van Alva behartigde Filips' belangen in de Lage Landen en was bepaald niet geliefd. Brielle is een prachtige, oude vestingstad met veel monumenten en echt een stop waard. Net buiten Brielle ligt Fort Penserdijk aan de Peltserdijk, gebouwd in de 19e eeuw ter verdediging van de Nieuwe Waterweg. Nu in gebruik door de scoutinggroep van Brielle. We rijden verder over de Zuid-Hollandse eilanden en zien nu even niets anders dan schapen, koeien en andere motorrijders. Bij Hellevoetsluis (ook een vestingstad) bekijken we het Droogdok Jan Blanken. Het droogdok is een uitvinding van ingenieur Blanken. Het principe is vrij eenvoudig: het schip vaart erin, de deur gaat dicht, het water wordt weggepompt en het schip wordt gestut door een paar balken. Zo zijn alle onderdelen goed bereikbaar voor onderhoud. Het droogdok is vrij te bezoeken en er zijn een café, restaurant en museum. En, beste motorrijders, hier in de omgeving liggen kilometers dijkwegen die kronkelen dat het een lieve lust is. De dijken liggen er om het water op afstand te houden en de molens malen de gebieden droog. Inmiddels rijden we meer in oostelijke richting en nemen de Kiltunnel richting Dordrecht. Deze toltunnel verbindt de Hoeksche Waard met het Eiland van Dordrecht. Pas in 1977 is deze verbinding tot stand gekomen. Bij Dordrecht ook veel dijken langs het water, met opvallend veel industrie erlangs. Veel oude industrie en oude huizen op deze dijkweg die parallel loopt aan de A16 en dus een interessante blik op de file kan geven. Langs de Beneden Merwede veel bedrijvigheid die met water te maken heeft: scheepsbouw, overslag, dat soort dingen. In het Baggermuseum in Sliedrecht kun je nog wat te weten komen over een zeer Nederlandse activiteit: baggeren.

Stroopwafels
Hoe vredig dit gebied ook lijkt, op 1 februari 1953 stond dit allemaal onder water. Hier en daar herinnert een monumentje nog aan de Watersnoodramp. We rijden het gebied van de Giessen binnen. Dit begint na de bemaling van de Boterpolder in Noordeloos; ook hier weer mooie dijkweggetjes en velden. In Noordeloos zien we trouwens een heel bijzonder stukje straatmeubilair, een lantaarnwaterpaal – met een kraan erop dus. In dit gebied denken we ogen te kort te komen, zoveel zien we onderweg. Prachtige boerderijen, mooie tuinen, watervogels, rust. Schitterend. Een stop is hier aan te raden, bijvoorbeeld bij de Meidenkamer bij Goudriaan. Het gaat verder naar Ottoland, Laag Blokland en Groot-Ammers. Dat laatste plaatsje is bekend van de ooievaars die er rondcirkelen om de huizen en die hun nesten op de daken hebben. Ook hier weer molens, die zó laag over de weg scheren dat motorrijden nu niet meer mogelijk is. Aan de andere kant van de sloot kun je ze wel mooi in het gelid zien draaien. We rijden nog een stuk langs de Vlist, een mooi kronkelend watertje, waar je het gewoon rustig aan moet doen om extra te genieten van de omgeving. Wij komen bij Gouda, bekend van kaas en stroopwafels. Kan het Hollandser? Nou, haast niet… De omgeving is ook zoals het hoort te zijn: prachtige wolkenluchten, vogelgekwetter en de brom van de motor. Over de Kattensingel naar Moordrecht en door naar Nieuwerkerk aan de IJssel. En dan zijn we terug bij het startpunt en kunnen we terugkijken op een mooie route tussen water en land, industrie en stad, rust en drukte.

Een mooie route tussen water en land, industrie en stad, rust en drukte.

Startpunt
Hotel Nieuwerkerk
Parallelweg-Zuid 185
2914 LE Nieuwerkerk aan de IJssel
nieuwerkerk@valk.com


Handige webadressen
www.rotterdam.info
www.baggermuseum.nl
www.forten.info
www.droogdok.nl

Productie: Ludo Sidler/Motoerit
 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.