vrijdag 29 maart 2024

Bendsneyder en Van den Goorbergh: Zo kijken onze Moto2-toppers naar 2022

Bo Bendsneyder reed met een sleutelbeenbreuk naar de negentiende plaats in Qatar, terwijl Zonta van den Goorbergh kan terugkijken op een keurig Grand Prix-debuut. Een aantal dagen voor de eerste Moto2-race legden wij Bo en Zonta vijf pittige stellingen over het seizoen 2022 voor.

Naam: Bo Bendsneyder
Geboortedatum: 4 maart 1999
Team: Pertamina Mandalika SAG Team
Eerste Grand Prix: 20 maart 2016 – Moto3 (Qatar)

Deze blessure zorgt ervoor dat ik de eerste helft van het seizoen achter de feiten aanloop.

‘Zou kunnen, maar ik hoop van niet natuurlijk. Onze voorbereiding is tot aan de crash goed verlopen, al wil je altijd meer tijd hebben om dingen te testen. Al snel na de operatie in Barcelona, waarbij mijn sleutelbeen met een plaat is vastgezet, voelde het niet verkeerd aan. Alleen fysiek zal het absoluut geen 100% zijn. Qatar is geen enorm fysieke baan en ik race er graag, dus ik hoop dat dit in mijn voordeel werkt. Twee weken later racen we in Indonesië, waar het bloedheet is. Dat zal zwaar worden. Vanwege mijn roots en de thuisrace van het team wordt dat een speciale GP. Er zitten wel risico’s aan om zo kort na een operatie weer te gaan racen, want bij een verkeerde beweging zouden de schroeven los kunnen komen. Ik moet dus wel met het hoofd rijden, maar in het verleden hebben ook andere rijders bewezen dat het mogelijk is.

Moto2 Qatar: Celestino Vietti oppermachtig in Qatar

Er moest iets veranderen, vandaar mijn nieuwe crew chief en dataman.

‘Ja en nee. De nieuwe dataman kwam omdat mijn datavrouw van vorig jaar een stap hogerop heeft gemaakt in het Honda fabrieksteam in de WK Superbike. Met mijn crew chief liep het vorig jaar niet. We konden het op persoonlijk vlak goed met elkaar vinden, maar we begrepen elkaar niet. Dat zorgde ook voor de wisselende resultaten. Voor beide partijen is het niet leuk, maar dan is het wel beter om uit elkaar te gaan. Mijn nieuwe crew chief is Alvaro Molina, die in het verleden ook GP’s heeft gereden. Hij was vorig jaar de rijderscoach van Tom Luthi (toenmalige teamgenoot). En daarvoor was hij ook al crew chief. Ik had vorig jaar al een goede band met hem en ben daarom blij met hij nu deze rol in mijn team heeft. Tijdens de tests werkten we vooral om tijdens de races sterk te zijn. Veel met een volle tank naar buiten en met hardere banden, iets wat weinig andere rijders doen. Niet de focus op één snelle ronde. Dit geeft ook een vertekend beeld op de tijdlijst, maar daar word ik niet meer onrustig van. Het gaat uiteindelijk om het resultaat in de races.’

Mijn seizoen is alleen geslaagd wanneer ik de top-tien van het kampioenschap eindig.

‘Een plek in de top-tien is het resultaat waar we constant voor moeten vechten. Op welke positie je dan in het kampioenschap eindigt, is lastig te zeggen. Dat heeft ook te maken met hoeveel je races je pechvrij of zonder blessures kan rijden. Deze sleutelbeenbreuk zorgt niet voor een ideale start, maar ik hoop snel weer 100% te zijn. Met mijn conditie zit het wel goed. Wanneer ik topfit ben, moet ik voor de top-tien mee kunnen doen. En waar mogelijk gaan we natuurlijk voor meer.’

In 2023 race ik 100% zeker nog in de Grand Prix.

‘Ik hoop het, maar dat ligt natuurlijk aan de resultaten van dit seizoen. Het is mijn vijfde seizoen in deze klasse en mijn tweede seizoen in dit team, de basis is er. Natuurlijk blijft mijn uiteindelijke droom MotoGP, maar ik ben daar heel simpel in. Maar zo lang ik niet op het podium sta in de Moto2 hoef ik daar niet over na te denken.’

Door de nieuwe Triumph-blokken en versnellingsbakken begint iedereen vanaf nul. Losail zegt daarom niets.

‘De veranderingen aan de motor en ook Kalex-frame hebben zeker hun positieve punten, maar de verschillen zijn klein ten opzichte van vorig jaar. Ik verwacht daarom niet dat de verhoudingen anders zullen zijn. Qatar is qua layout wel een special circuit, waardoor de uitslag niets zegt over hoe de rest van het seizoen hoeft gaat verlopen.’

Naam: Zonta van den Goorbergh
Geboortedatum: 1 december 2005 (16 jaar)
Team: RW Racing GP
Eerste Grand Prix: 6 maart 2022 – Moto2 (Qatar)

Ik heb nog niet eerder zoveel spanning voor een raceseizoen gevoeld.

Op dit moment voel ik nog geen spanning, maar we zitten nog een week voor Qatar. Dat zal veranderen als we in Qatar zijn en zeker wanneer ik op de grid voor mijn eerste GP sta. In november 2021 stapte ik voor het eerst op een Moto2-motor in Portimão. Ik had vooraf gedacht dat ik superzenuwachtig zou zijn, maar dat viel echt mee. Het hielp dat het een normale circuitdag, met weinig andere racers in de baan, was. Dit seizoen is natuurlijk wel specialer dan andere jaren. Er gebeurt wel veel meer en er is meer aandacht, maar daar word ik niet per se nerveus van.’

Na mijn eerste Moto2-ronde heb ik getwijfeld of de stap niet te groot is. 

‘Het was niet schrikken, maar het was wel even andere koek. Redelijk snel went dat ook wel. Toen we vorig jaar plannen maakten om gelijk naar Moto2 te gaan, was ik niet meteen enthousiast omdat ik het zelf ook een grote stap vond. We hebben veel gepraat over wat voor mijn toekomst het beste zou zijn, denk daarbij ook aan mijn lengte. Uiteindelijk moet je toch naar de Moto2 om hogerop te komen en nu heb ik de kans om meerdere jaren te leren. Nu voelt het goed en zeker de laatste test ging erg goed. Het was niet gek geweest als ik drie seconden achter de voorlaatste had gestaan, maar op de laatste testdag stonden er tien rijders achter mij. Het is niet gezegd dat dit in Qatar ook gaat lukken. We hebben deze winter hard getraind zowel fysiek als op de baan. Naast zeven testdagen met RW Racing GP heb ik ook nog zo’n 600 trainingsronden met een eigen Triumph in Spanje gereden.’

Ik heb het werken met een Moto2 GP-team onderschat.

‘Vorig jaar in het Junior-WK had ik nog mijn familie-team met mijn vader, oom en neef. Maar in het Italiaans kampioenschap had ik een volledig team om mij heen. Dat is vergelijkbaar met RW Racing GP en mijn vader had toen ook dezelfde rol als nu. Het werken in de Moto2 is wel complexer. Ik heb een crew chief met veel ervaring en die erg rustig te werk gaat. Dat voelt erg goed. Het zal in de eerste race wel zwaar worden, want dat is iets anders dan één ronde hard gaan. We hebben er alles aan gedaan, maar in een paar maanden kan je er op mijn leeftijd nog niet 100% fysiek klaar voor zijn. Dat moet groeien, maar de racesimulaties tijdens de tests vielen niet tegen.’

Mijn seizoen is alleen geslaagd wanneer ik een WK-punt heb gescoord.

‘Je kan vijftiende worden met een ronde achterstand of vijfentwintigste op dertig seconden van de winnaar. Wat is dan een betere race? Ik denk zelf het laatste. Voor de buitenwereld telt alleen het resultaat, maar zij zien niet het complete plaatje. Het zou heel mooi zijn als ik een WK-punt kan scoren, maar ik heb liever dat ik veel goede races heb gereden. Het is zaak om de circuits te leren kennen en het gat naar de kop steeds te verkleinen. Het team legt mij geen druk op, zij zien het als een leerjaar. De enige die er druk op legt ben ik zelf. Het is belangrijk om dit jaar niet teveel te willen.’

Of het nou wel of niet goed gaat, de eerste race in Qatar zegt niks over de rest van het seizoen. 

‘Ja en nee. De eerste race in Qatar is speciaal. Mijn eerste Grand Prix met een nieuw team in een nieuwe omgeving, op een nieuw circuit en voor de eerste keer in kunstlicht rijden. Er zijn veel factoren die het helemaal anders maken ten opzichte van een groot deel van de rest van het seizoen. De eerste wedstrijd zegt niet veel, maar als je in de kwalificatie vijf seconden langzamer bent dan zegt dat wel iets over de rest van het seizoen. Maar als je er goed bij staat zegt dat ook iets. In de eerste Grand Prix wil ik een soort basis leggen waar we de rest van het seizoen mee verder kunnen.’

Zo haalde Bo toch de eerste GP

Maandag 21 feb: sleutelbeen gebroken bij Moto2 test in Portimão
Dinsdag 22 feb vlucht naar Barcelona naar dr. Carte in het Dexeus University Hospital
Woensdag 23 feb: geopereerd door plaat met schroeven op sleutelbeen te zette
Donderdag 24 feb: vlucht van Barcelona naar Rotterdam (huis)
Vrijdag 25: feb: rust (wond helen) en afspraak met fysio
Zaterdag 26 feb: start oefeningen: fietsen op hometrainer en voorzichtige krachtoefeningen
Zondag 27 feb: Verder met oefeningen
Maandag 28 feb: Afspraak bij fysio voor laatste check in Nederland
Dinsdag 1 maart:  Vlucht naar Qatar
Woensdag 2 maart: Woensdag 3:00 aankomst in Qatar + rusten en circuitbezoek
Donderdag 3 maart: briefing op circuit, fotoshoot en medische check (fit verklaard)
Vrijdag 4 maart: 23e verjaardag vieren en beginnen aan je 7e Grand Prix seizoen in Qatar

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen