Circuit Mettet ingehuldigd

Terwijl de bouw van het circuitcomplex in Emmeloord nog steeds op de goedkeuring wacht van de Nederlandse politiek, werd bij onze Waalse zuiderburen het gloednieuwe permanente circuit van Mettet reeds officieel ingehuldigd.

Komt er dus eindelijk een oplossing voor het structurele capaciteitsprobleem van de permanente circuits in Nederland en België? Waar in Nederland waarschijnlijk nog jarenlang over gesteggeld wordt, is in Belgie reeds een feit: met de inhuldiging van het gloednieuwe permanente circuit in Mettet krijgt het overvolle wedstrijd- en trainingsprogramma van Zolder en Francorchamps eindelijk wat meer ademruimte.

Het gloednieuwe maar relatief kleine circuit van Mettet komt qua lengte en circuit-accomodaties weliswaar niet in aanmerking voor het organiseren van grootschalige evenementen, maar het 2310 meter lange en 14 meter brede circuit is wel een uitstekend trainingsalternatief voor de Belgische (en Nederlandse) auto- en motorsport. En dat is precies waar momenteel de grootste behoefte aan is: beschikbaar asfalt om te kunnen trainen en racen.

Het heuvelachtige circuit dat naast de oude paddock van het voormalige stratencircuit is gebouwd, is zodanig ontworpen dat met de beschikbare bochtencombinaties maar liefst achttien verschillende circuit lay-outs kunnen worden uitgezet. Ideaal dus voor het organiseren van circuit-cursussen en aanverwante trainingen.

De rijke motorsportgeschiedenis van de Royal Union Motor Entre-Sambre-et-Meuse (RUMESM) vind je ook terug in de benaming van de bochten, die stuk voor stuk zijn vernoemd naar voormalige winnaars van de bloedsnelle stratenrace uit het verleden. Saillant detail: de paddock werd vernoemd naar wijlen Jean d’Hollander, de legendarische Honda-tuner van de in Monza verongelukte Michaël Paquay. In de nabije toekomst wil men naast het race-circuit ook een permanente motorcross-baan aanleggen.

Het circuit Jules Tacheny (vernoemd naar de oprichter van de tachtig jaar oude club van Mettet) werd in amper twee jaar tijd uit de grond gestampt en werd grotendeels gefinancierd met overheidsgeld van de Waalse deelregering (geschatte kosten: 5.000.000 euro). De bereidwillige medewerking van de overheid is grotendeels te danken aan het doorslaggevende succes van de jaarlijkse Superbiker-wedstrijd die de voorbije jaren is uitgegroeid tot het grootste Belgische motorsportevenement.

Voor de verpauperde regio ten zuiden van Charleroi is de aanleg van het nieuwe circuit eveneens een stevige opsteker voor de lokale werkgelegenheid, want voor 2010 is het circuit al 170 dagen volgeboekt. Ook voor de Nederlandse wegracers wordt Mettet een belangrijk trefpunt, want dit jaar wordt er naast een KNMV-cupwedstrijd ook al een ONK-proef georganiseerd. De kans is dus bijzonder groot dat er in de nabije toekomst wel vaker zal worden uitgeweken naar dit prachtige Mickey Mouse circuit iets ten zuiden van Mettet.

Info: www.circuit-mettet.be

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.