Cal Crutchlow heeft voor het eerst zijn Yamaha R1 verruild voor de M1 op het Fukuroi Circuit in Japan. Met maar een aantal dagen rust na zijn tweede plaats op het circuit van Magny-Cours had hij een test van anderhalve dag met de MotoGP-machine van de Japanners. Dankzij de wisselvallige weeromstandigheden was het voor Crutchlow mogelijk om zowel de Brigdestone regenband als de slick te proberen. De tijden en snelheden die hij op beide rubbersoorten neerzette, liet bij iedereen veel indruk achter.
Crutchlow was na afloop erg tevreden en maakte een aantal opmerkelijke vergelijkingen met zijn oude R1. “De M1 voelde een stuk kleiner aan, de zitpositie is zelfs een stuk aangenamer .” Over de vermogensafgifte was hij erg te spreken. “Er is veel power maar het voelt erg bruikbaar, het voelde heel anders aan dan de productie machine.” In de regen werd er gebruik gemaakt van stalen remschijven, maar toen het droger werd gingen de carbon remschijven op de motor. “Die waren erg cool, ik kon er aardig mee om gaan.” De vergelijking tussen de R1 en de M1 ging nog verder. “Het frame van de M1 is erg stijf, het was erg gemakkelijk om van richting te veranderen en de elektronica is heel anders. Het is een stuk geavanceerder dan het toch al hoge niveau dat ik gewend was in het Superbike .”
Op 9 en 10 november vindt er weer een test plaats op het circuit van Valencia na de laatste MotoGP-race van het seizoen. Daar hoopt Crutchlow het volledige potentieel uit de motor te kunnen halen. “Ik kijk er erg naar uit om te rijden tijdens de volgende test, ik hoop de motor daar een goede workout te geven.”