De 8 uur van Suzuka

Het FCCTSR-team werd vooraf nog gezien als de favoriet om deze 33ste editie van de in Japan erg populaire 8 uur van Suzuka te winnen, maar een slordig eerste deel van de wedstrijd zorgde ervoor dat de winst pakken voor hen al snel onmogelijk werd. Kosuke Akiyoshi kreeg namelijk twee stop-en-go penalties omdat hij twee keer inhaalde onder een gele vlag. In plaats van de stop-en-go penalties nemen gaf hij echter de motor over aan Jonathan Rea. Die moest dus meteen twee keer door de pitlane rijden en kwam als 42ste weer op de baan, vier ronden achter de koplopers. De Brit had zo’n haast om zijn positie te verbeteren dat hij crashte en dus weer terug naar de pits moest.

Alsof dit nog niet erg genoeg was, liet het team de motor vallen terwijl zij deze de garage in duwden. Eenmaal weer uit de pits waren de tijden die Rea neerzette indrukwekkend te noemen. Door het rijden van de snelste ronde van de race wist hij de schade te beperken, waarna het FCC TSR-team toch nog op het podium mocht.

Waar vorig jaar Yoshimura Suzuki nog oppermachtig was, sloeg Honda dit jaar genadeloos terug. Het complete podium bestond uit Honda-teams, waarvan de winnaar van de 8 uur van Suzuka het Honda MuSashi Harc Pro-team was. Het team met de rijders Riyuichi Kiyonari, Takumi Takahashi en Takaaki Nakagami (pas 17 jaar oud) wist zonder al te veel moeite twee andere Honda-teams te verslaan. Faro Plot Panthera eindigde als vierde en was het beste Suzuki-team.

Foto: Honda Racing

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.