De laatste van Withag

“Tien jaar geleden reed ik bij de eerste drie en nu in 2010 ben ik nog in de race voor het kampioenschap. Wanneer ik terugkijk bedenk ik me dat ik inderdaad zo’n tien jaar in de top meerijd”, zegt de op 28 april 1980 geboren Bob Withag. De man uit Twente zal na afloop van de MOTO73 Race of the Champions, 25 en 26 september op het TT Circuit van Assen, zijn helm aan de wilgen hangen wat betreft de wedstrijdsport.

Veertien jaar is Bob Withag actief geweest in de motorwegrace. In 1997 begon hij in de Cupraces van de MuZ Skorpionklasse. Een klasse met standaardmotoren. Later stoomde Withag door naar de Supermono (ook met de MuZ) en in het jaar 2000 naar de Suzuki GSX., weer een Cupklasse. Een jaar later stapte Withag over naar de klasse Superstock en die klasse staat hem nog heel goed voor ogen. “Ik kreeg een uitnodiging om als gastrijder in de EK-race mee te rijden. Fantastisch was dat. Laat ik daar nou derde worden! Dat had niemand verwacht en ik zelf al helemaal niet. Zulke dingen vergeet je nooit meer.” Een andere prestatie die de coureur uit Borne bij blijft is de winst in Hengelo Gelderland. “Toch een beetje ons eigen circuit. Prachtig om daar te winnen.”

Het is frappant dat Withag in de race waarin hij definitief zijn carrière beëindigt, nog steeds kandidaat is voor de Nederlandse wegracetitel in de klasse Dutch Supebike. “Ik vind het zo mooi dat het zo spannend is in deze klasse. Ik hoop dat de kampioen er pas in de laatste van de twee races dit weekend uitkomt. Dan blijft het publiek ook tot het eind. Mooier kan bijna niet.”

Voor de winnaar liggen er aan de streep 25 punten te wachten en voor de winst in twee races dus 50. “Het kan eigenlijk nog alle kanten op”, zegt Withag. “Ik denk dat het niet vaak gebeurd is, dat de coureurs bij de laatste wedstrijd nog zo dicht bij elkaar zitten. Het is een zware opgave om geconcentreerd te blijven, maar als je topfit bent, moet dat geen probleem zijn. En ik ben nog steeds topfit. Het is superspannend en er kan veel gebeuren. De titel is mij natuurlijk veel waard, maar niet alles. Ik ben tot nu toe goed gezond gebleven en Annemarie en ik hebben de zaken thuis goed voor elkaar. Nu maar zorgen dat dat ook na de laatste race zo is.”
 

Wanneer Withag wordt gevraagd hoe zijn vriendin Annemarie tegen de racesport aankijkt ,zegt hij: “Geweldig. Ze vindt het geweldig mooi. Veertien jaar heeft ze mij altijd gesteund en nu komen er andere tijden. Meer aandacht van mij voor haar. We zijn beiden dertig en ik wilde geen kinderen wanneer ik nog actief in de racerij ben. Maar straks komen er andere tijden”, zegt Withag veelbelovend.
 
Voorlopig zal hij de laatste twee wedstrijden van het seizoen, beide tijdens dit weekend van de Race of the Champions, goed moeten volbrengen. Daarna is het over met de racerij. “Niet helmaal hoor”, zegt de Yamaharijder. “In november zit ik alweer op de motor. Ik ben instructeur bij de raceschool van Wilco Zeelenberg en zal dan nog een aantal lessen geven. Helemaal uit de racerij stap ik ook niet, want ik wil zeker betrokken blijven bij de motorsport. Hoe? Dat weet ik nog niet. Misschien dat ik nog wat voor Yamaha ga doen. Maar dat moeten we allemaal nog maar eens bekijken.”
 
Veertien jaar lang heeft Withag bijna al zijn vrije tijd in de motorsport gestoken. “En ik wist me altijd, ook nu nog, gesteund door een enorm grote club van fans. Ze komen dit weekend naar Assen, ik denk met wel drie bussen. Die fans hebben altijd achter mij gestaan. Ik ben enorm blij met hun steun. Je kunt wel tien sponsors van ieder 5000 euro hebben, maar wanneer er één afvalt blijk je enorm kwetsbaar. Mijn fans hebben een groot deel van het budget verzorgd. Het is toch prachtig dat de mensen je zo steunen. Wanneer ik nog een jaar door had willen rijden, hadden ze me ook weer gesteund. Beter kun je toch niet krijgen?”

[justified_image_grid ids=20139,20140,20141,20142,20143,20144,20145,20146,20147,20148,20149,20150,20151,20152,20153,20154,20155,20156,20157]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?