Vanaf het begin van dit seizoen mogen de rijders in totaal nog slechts zes motorblokken inzetten. De reden van het invoeren van deze regel is de financieel moeilijk tijd, waarin de meeste bedrijven verkeren. Als een rijder meer dan zes blokken gebruikt dan is de consequentie hiervan dat hij de race vanuit de pitlane start, tien seconden nadat de race is begonnen. Dit zou voor problemen gaan zorgen, dat kon bijna niet anders. En dat is dan ook precies wat er nu is gebeurd. Als oplossing voor dit probleem mogen Capirossi en Bautista drie nieuwe Suzuki GSV-R motorblokken extra gebruiken dit seizoen.
Het huidige seizoen telt achttien races en aankomend weekend wordt in Laguna Seca de negende ronde gereden. Capirossi heeft echter al vier motorblokken gebruikt en hij zal de overige twee waarschijnlijk al vrij snel nodig hebben. Ook de Spaanse debutant, Bautista, heeft al vijf motorblokken gebruikt in slechts acht races. Dit zou betekenen dat de voormalig wereldkampioen van de 125cc-klasse nog slechts één nieuw blok heeft voor de resterende tien races van het seizoen. Een onmogelijke situatie dus.
Om deze reden werd er tijdens de afgelopen GP op de Sachsenring besloten om af te wijken van de regel. Er zijn zelfs geruchten dat er een ongeschreven overeenkomst is tussen de fabrikanten. Zij zouden namelijk van te voren al hebben afgesproken dat Suzuki om extra motorblokken mocht vragen als zij zich niet aan het limiet van zes konden houden.
Foto: ANP