Extra motorblokken voor Suzuki’s GP-team

Vanaf het begin van dit seizoen mogen de rijders in totaal nog slechts zes motorblokken inzetten. De reden van het invoeren van deze regel is de financieel moeilijk tijd, waarin de meeste bedrijven verkeren. Als een rijder meer dan zes blokken gebruikt dan is de consequentie hiervan dat hij de race vanuit de pitlane start, tien seconden nadat de race is begonnen. Dit zou voor problemen gaan zorgen, dat kon bijna niet anders. En dat is dan ook precies wat er nu is gebeurd. Als oplossing voor dit probleem mogen Capirossi en Bautista drie nieuwe Suzuki GSV-R motorblokken extra gebruiken dit seizoen.

Het huidige seizoen telt achttien races en aankomend weekend wordt in Laguna Seca de negende ronde gereden. Capirossi heeft echter al vier motorblokken gebruikt en hij zal de overige twee waarschijnlijk al vrij snel nodig hebben. Ook de Spaanse debutant, Bautista, heeft al vijf motorblokken gebruikt in slechts acht races. Dit zou betekenen dat de voormalig wereldkampioen van de 125cc-klasse nog slechts één nieuw blok heeft voor de resterende tien races van het seizoen. Een onmogelijke situatie dus.

Om deze reden werd er tijdens de afgelopen GP op de Sachsenring besloten om af te wijken van de regel. Er zijn zelfs geruchten dat er een ongeschreven overeenkomst is tussen de fabrikanten. Zij zouden namelijk van te voren al hebben afgesproken dat Suzuki om extra motorblokken mocht vragen als zij zich niet aan het limiet van zes konden houden.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?