Geen rentree voor Bayliss

“Gewoon voor de lol.” Iedereen die aan Troy Bayliss (41) vroeg waarom hij met de Ducati Superbike ging testen, kreeg dit korte maar zeer duidelijke antwoord. Natuurlijk hoopten de Italianen ook dat Bayliss de zwaar tegenvallende Noriyuki Haga en Michel Fabrizio op weg kon helpen, maar dat was niet de insteek. Het resultaat van de test op Mugello pakte compleet anders uit. In plaats van de fabrieksrijders te helpen, vergrootte hij bedoeld of niet de druk op Haga en Fabrizio tot extreme hoogte door aan te kondigen te willen terugkeren in het WK Superbike.

Nog geen maand later konden alle roddels, voorspellingen en wijsheden alweer de prullenbak in. “Ik ben gestopt en gelukkig en dat wil ik zo houden”, liet Bayliss weten aan de duizenden Ducatisti die al hun hoop hadden gevestigd op de held van Borgo Panigale. “Ik heb te snel gesproken over een comeback. Tijdens de test op Misano kwam ik erachter dat het allemaal niet zo gemakkelijk ging als ik had gedacht. Op dat moment werd ik wakker geschut en merkte ik dat ik juist deze moeilijke momenten in de racerij absoluut niet mis. Wel zal ik, net voor de race op Imola, zoals afgesproken met Ducati nog éénmaal met de Superbike rijden.”

Dit is echter maar een klein gedeelte van het verhaal waarom Bayliss niet terugkeerde. Hij is een familieman en dat heeft bij het nemen van deze ‘moeilijke beslissing’ een veel grotere rol gespeeld. Meteen na zijn laatste race in 2008 keerde hij met zijn gezin terug naar Australië.

Bayliss: “Het was precies het goede moment. Mitch is nu bijna zestien, Abbey dertien en Ollie zeven. Heel hun leven reisden ze met mij mee over de wereld. Tussen de raceweekends door gingen mijn kinderen naar de internationale school in Nice, vlakbij mijn toenmalige woonplaats Monaco. De laatste twee seizoenen was het moeilijker om het racen te combineren met school.”

Ook de mening van Kim, zijn vrouw, mag niet worden vergeten. Zij was erg blij dat Bayliss stopte toen hij, zoals hij het zelf verwoordt, nog redelijk ongeschonden uit de strijd was gekomen. Hij mist een stukje van een vinger maar ‘dat is geen probleem’.

“Tot aan de test op Mugello had ik sinds mijn afscheid niet meer met een Superbike geracet.” Ook op een straatmotor is ‘the wonder from Down Under’ zelden te vinden. Voorafgaand aan de eerste test op Mugello was Bayliss vanwege de weinige kilometers in de benen dan ook vooral benieuwd of hij zich ‘alles nog zou herinneren’. De zorgen bleken voor niets te zijn. Op het circuit in Toscane waren zijn tijden al indrukwekkend. Op Misano was Bayliss zelfs met afstand de snelste.

Toch kriebelt het nog altijd bij Bayliss wanneer hij door het rennerskwartier loopt. “Als ik hier ben, wil maar één ding: racen! Ik heb tien jaar in deze wereld geleefd, het paddock is voor mij een tweede thuis.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?