Koolen en Van den Goorbergh gaan ervoor

Op de motor meedoen aan de Dakar Rally was een droom die voor Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh al is uitgekomen. In 2009 volbrachten beiden die klus. Daarom vonden ze het vorig jaar tijd voor een nieuwe uitdaging: met een eenpersoons buggy meedoen aan de zwaarste rally ter wereld. Die poging liep uit op een teleurstelling. Al na drie dagen lagen beide heren uit de wedstrijd. Dat vroeg om revanche en die komt er. Met een eigen buggy.

Van den Goorbergh: “Bij afgelopen jaar wil ik niet meer te veel stilstaan, maar het moge duidelijk zijn dat we daar lering uit hebben getrokken. Met de buggy die we nu hebben, zullen we gegarandeerd niet de problemen tegenkomen waar we vorige keer tegenaan liepen.” De nieuwe buggy, ontworpen en gebouwd door Henk Hellegers en Roel Brussen in nauwe samenwerking met Van den Goorbergh en Koolen, is langer en breder en daardoor stabieler. Er is gekozen voor een Hayabusa-motorblok dat dik 200 pk levert.

“Het is meer een auto geworden, ook al doordat deze een voorruit heeft”, vertelt Van den Goorbergh verder. “Alles is zwaarder en steviger uitgevoerd, maar het totale gewicht is toch lager. De combinatie van gewicht, vermogen en bestuurbaarheid is goed. In de duinen blijft de buggy mooi ‘drijven’ op het zand en kun je veel op koppel rijden, terwijl hij op een harde ondergrond goed wendbaar is. We hebben een weekje getest in Tunesië ende buggy flink op zijn donder gegeven: hij heeft geen krimp gegeven. Een kapotte velg en een losse blokbout, maar verder hebben we weinig kapot gekregen.”

Koolen: “We zijn echt niet zuinig geweest op het materiaal in Tunesië. Daar is een test voor… Maar het ging echt boven verwachting. Het enige zwakke punt is misschien wel die hoge verwachting. En vast komen te zitten. Dat moet je niet hebben in je eentje.”
Zuinig zijn op het materiaal is wat Van den Goorbergh en Koolen tijdens de Dakar Rally wel doen.

Beiden hebben ruime ervaring met enduro’s op de motor en weten hoe belangrijk het is om zuinig te zijn op het materiaal. “Omdat je in je eentje rijdt én navigeert en weinig reserve-onderdelen kunt meenemen moet je met de buggy omgaan als met een motor,” aldus Van den Goorbergh uit. “De Dakar Rally is een wedstrijd van zestien dagen; je moet zeker niet te wild beginnen.”

Toch heeft Van den Goorbergh,  in 2009 op de motor 17de in het eindklassement, voor zichzelf de lat hoog gelegd. “Ik wil in de eerste week constant bij de eerste 40 rijden en daarna langzaam opklimmen. Om een beetje lekker te kunnen rijden, moet je zorgen dat je niet te ver achteraan rijdt, want dat kom je in de zooi terecht. Dat geeft alleen maar onnodige problemen. Een hoog doel inderdaad, maar zeker niet onrealistisch.”

Voor Koolen is ‘uitrijden’ het eerste doel. “Ik ben een motorrijder in hart en nieren, maar ik kan beter autorijden. De Dakar is een geweldig evenement, maar het stof is zo gemeen dat het op de motor te gevaarlijk is. Met de buggy is het overdekt motorrijden; een stuk veiliger en comfortabeler. Dat maakt het ook zo leuk. Dit project is bovendien echt iets van onszelf. Ik kijk hier nóg meer naar uit dan naar op de motor meedoen.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL