Laatste krachtmeting WK Superbike

Dag 1
Carlos Checa, zonder twijfel één van de favorieten op Phillip Island, is tijdens de eerste SBK-test meteen snel. De Spanjaard leidde het grootste deel van de training. Met 1.31,383 was hij bijna een seconde (!) sneller dan de tweede man Sylvain Guintoli. Checa: “We weten dat de Ducati het hier goed naar zijn zin heeft. We hebben op Phillip Island nog nooit in de winter getest maar vanaf het begin voelde ik me comfortabel. We zijn gestart met de setting van afgelopen jaar en dat was vrij goed. We hebben kleine aanpassingen gedaan en begrepen welke richting we uit moeten met de set-up. Toen was het testen met de banden aan de beurt, ik heb drie verschillende gebruikt. Nu moeten we checken welke de beste zijn voor de races, dus we gaan een lange stint proberen morgen.

De derde tijd was voor de Tsjech Jakub Smrz, de teammaat van Guintoli, terwijl Jonathan Rea een tijd tweede stond voor hij zakte naar een achtste plaats. Na het uitzitten van de eerste training, liet Max Biaggi eindelijk zien wat hij in huis heeft. De regerend wereldkampioen verspilde geen tijd en zette een vierde tijd neer, een seconde achter Checa. Biaggi was een van de rijders die al had getest in de winter op Phillip Island en vond zijn motor net zo sterk als twee maanden terug, ondanks de winderige weersomstandigheden. De Italiaan was een fractie sneller dan Michel Fabrizio, terwijl Tom Sykes en Marco Melandri daar niet ver achter zaten.

Jonathan Rea was de top Honda-rijder tijdens de training voor Leon Haslam met een negende tijd en Eugene Laverty als tiende. De negen rijders achter Checa reden allemaal binnen een gat van 0.3 seconden, wat laat zien hoe competitief het seizoen van 2011 gaat worden.

Dag 2
Ook tijdens de tweede en afsluitende testdag op Phillip Island heeft Checa met afstand de snelste tijd gereden. De Spanjaard sloeg een gat van meer dan een halve seconde met Guintoli. Checa reed in de ochtendsessie zelfs een officieus ronderecord met 1.39,578. Checa: “Het was een positieve test en een fantastische rondetijd. Ik maakte mij eerder een beetje zorgen, omdat ik niet veel had getest en ik wist niet of we genoeg tijd hadden op de motor. De testen in Portugal waren niet heel positief door het weer, dus ik kwam hier zonder het benodigde zelfvertrouwen. Maar we zijn snel gegroeid vanaf de eerste dag, het tempo van de motor is goed op dit circuit en de samenwerking met het team is goed.”

Jonathan Rea, die crashte in de laatste sessie, zette een derde tijd neer in de ochtendsessie. Hij moest echter na zijn val door olie op de achterband met de helikopter naar het ziekenhuis gebracht worden voor foto’s van zijn linker pols en ringvinger. Hij zal hierdoor waarschijnlijk niet kunnen deelnemen aan de eerste race van dit seizoen en dat is een zeer zware tegenvaller voor de titelkandidaat. Rea: “Ik ben zo gefrustreerd, want we waren net op tempo en alles voelde goed. In de derde bocht realiseerde ik mij dat de motor in brand stond. Ik moest er snel vanaf zien te komen en helaas was dat met 210 kilometer per uur. Het is nog te vroeg om te weten hoe ik mij komend weekend voel, ik wacht nog op definitieve diagnose. Deze dingen verwacht je niet en je kunt je er niet op voorbereiden, niemand is fout geweest en we moeten hopen dat ik snel terug kan zijn.”

Verder wisten maar een paar rijders hun tijden te verbeteren in de laatste training. Vierde eindigde Jakub Smrz, gevolgd door Superbike-debutant Joan Lascorz. Max Biaggi’s beste tijd zette hij in de laatste sessie neer (zesde). De zevende tijd was voor Michel Fabrizio, achtste eindigde Marco Melandri en zijn teammaat Eugene Laverty werd negende. De laatste trainingen werden gekenmerkt door verschillende crashes. Naast Rea vlogen Fabrizio, Melandri, Sykes en Lascorz eraf. Vrijdag begint het seizoen!

  Nr. Rijder Motor Tijd Verschil
1 7 C. CHECA Ducati 1098R 1’30.578  
2 50 S. GUINTOLI Ducati 1098R 1’31.196 0.618
3 4 J. REA Honda CBR1000RR 1’31.206 0.628
4 96 J. SMRZ Ducati 1098R 1’31.654 1.076
5 17 J. LASCORZ Kawasaki ZX-10R 1’31.866 1.288
6 3 M. BIAGGI Aprilia RSV4 Factory 1’31.870 1.292
7 84 M. FABRIZIO Suzuki GSX-R1000 1’32.113 1.535
8 33 M. MELANDRI Yamaha YZF R1 1’32.122 1.544
9 58 E. LAVERTY Yamaha YZF R1 1’32.137 1.559
10 66 T. SYKES Kawasaki ZX-10R 1’32.272 1.694
11 41 N. HAGA Aprilia RSV4 Factory 1’32.299 1.721
12 12 J. WATERS Suzuki GSX-R1000 1’32.394 1.816
13 111 R. XAUS Honda CBR1000RR 1’32.405 1.827
14 91 L. HASLAM BMW S1000 RR 1’32.413 1.835
15 52 J. TOSELAND BMW S1000 RR 1’32.880 2.302
16 11 T. CORSER BMW S1000 RR 1’32.994 2.416
17 86 A. BADOVINI BMW S1000 RR 1’33.233 2.655
18 67 B. STARING Kawasaki ZX-10R 1’33.398 2.820
19 6 A. YANAGAWA Kawasaki ZX-10R 1’33.432 2.854
20 121 M. BERGER Ducati 1098R 1’33.485 2.907
21 44 R. ROLFO Kawasaki ZX-10R 1’33.514 2.936
22 8 M. AITCHISON Kawasaki ZX-10R 1’33.721 3.143

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?