vrijdag 29 maart 2024

MXGP Matterley Basin en Mantova: 7 MXGP-conclusies

Fotografie: Infront Moto Sport en fabrikanten

Het MXGP-seizoen is door storm Eunice met een week vertraging van start gegaan in Matterley Basin, waarbij Tim Gasjer er met kop en schouders bovenuit sprong. Een week later in Mantova hetzelfde verhaal. Er vielen nog een aantal andere zaken op, zodat we de eerste voorzichtige conclusies kunnen trekken.

1. De tweestrijd gaat tussen Tim Gajser en Jorge Prado

Bij afwezigheid van de geblesseerde Jeffrey Herlings en Romain Febvre is viervoudig wereldkampioen Tim Gajser (Honda) de torenhoge favoriet voor de wereldtitel in de MXGP-klasse. De 25-jarige Sloveen maakte zijn favorietenrol helemaal waar in Matterley Basin en Mantova. Hij begon het seizoen met een eerste en tweede plaats en kwam bij de tweede race tot dezelfde uitslagen, maar dan in omgekeerde volgorde. Dat leverde hem in beide wedstrijden de dagzege op. Bij hem staat de teller nu op 35 GP-overwinningen. Jeffrey Herlings heeft er 64 meer gewonnen! Maar toch prijkt er achter zijn naam slechts één wereldtitel meer.

Voorbeschouwing MXGP: Geen Oss en voorlopig ook geen Herlings…

De beide reeksen die Gajser niet won werden een prooi voor Jorge Prado (GasGas). De 21-jarige Spanjaard maakt ook nu zijn naam als uiterst snelle starter waar, want in twee van de vier manches pakte hij kopstart. Gajser heeft nu twaalf punten meer dan Prado. Dat verschil is ontstaan doordat de 21-jarige Spanjaard in de tweede manche in Mantova onderuit ging. Hij had zand in zijn ogen gekregen en zag het daarom allemaal niet meer zo scherp. Hij werd pas als zevende afgevlagd.

Wanneer Herlings terugkomt, is voor het kampioenschap niet interessant, want hij komt qua punten nooit meer in de buurt van Gajser en Prado. De rentree van Febvre is evenmin bekend, maar hij kan het zich niet veroorloven nog meer wedstrijden te missen wil hij nog een (bescheiden) rol in de titelstrijd spelen. Zeker in een kampioenschap waarin de toppers vrijwel nooit uitvallen. Door zijn naam kan dus ook een streep als het om de wereldtitel gaat.

Brian Bogers is sterk aan het seizoen 2022 begonnen.

2. Maxime Renaux is sterke debutant

Opvallend sterk is het debuut van Maxime Renaux, de MX2-wereldkampioen van 2021. De Fransman met het hoogste startnummer van het hele veld (959) heeft totaal geen last van aanpassingsproblemen op de zwaardere motor en kwam eenmaal als tweede, twee keer als derde en eenmaal als zesde over de finish. Dankzij deze goede resultaten bezet hij nu de derde plaats en is daarmee voorlopig toch wel verrassend de hoogst geklasseerde Yamaha-rijder. Teamgenoot Jeremy Seewer had dit kunnen zijn, maar door twee keer onderuit te gaan in de tweede manche van Mantova liet hij in die race flink wat punten liggen.

3. Glenn Coldenhoff stelt teleur

Glen Coldenhoff, de derde Yamaha-rijder, reed in Engeland een degelijke wedstrijd, maar stelde in Italië zwaar teleur. 

In de stand is Brian Bogers (Husqvarna) met de vijfde plaats de hoogst geklasseerde Nederlander. Zijn beste resultaat is een mooie derde plaats in de slotrace van Mantova. De 25-jarige Brabander is zo zeer goed begonnen aan zijn achtste seizoen in de Grands Prix.

Calvin Vlaanderen scoorde in elk van de vier manches, met een elfde plek als hoogste klassering. Hij zal ongetwijfeld hebben gerekend op iets betere resultaten.

4. Kay de Wolf hoort bij de MX2-top

Na de overstap van Maxime Renaux als 2021-wereldkampioen naar de MXGP gold in de MX2 op voorhand Jago Geerts samen met 2020-wereldkampioen Tom Vialle als de grote titelfavoriet, maar de eerste wedstrijd leverde een ander beeld op. Heel verrassend won de bijna 18-jarige Simon Längengfelder op zijn fabrieks-GasGas beide manches. De Duitser eindigde vorig jaar als tiende in het WK… en behaalde toen zijn beste uitslag in Matterley Basin. Het Britse circuit ligt hem dus kennelijk erg goed. In Mantova draaide hij eveneens goed mee en werd vierde totaal. Geerts finishte in Engeland als vierde en tweede en was totaal derde. Het verging hem in Italië aanzienlijk beter, want hij leidde in de eerste manche de hele race. In de tweede reeks kwam hij halverwege op kop en zegevierde nogmaals.

Vialle had in Mantova over geluk niet te klagen, nadat hij bij een gigantische valpartij ongedeerd bleef. Hij vloog over het stuur van zijn KTM diverse meters door de lucht. Zonder helmklep vervolgde hij met grote achterstand de race, maar kon na een 21e plaats een ‘nul’ noteren. In de eerste manche was hij tweede geworden. Voor eigen publiek steeg de Italiaan Andrea Adamo boven zichzelf uit en werd na een vierde en derde plaats (nadat hij lange tijd op kop had gereden) tweede in het dagklassement.

Kay de Wolf telt volop mee in de MX2.

Van de Husqvarna-teamgenoten Kay de Wolf en Roan van de Moosdijk mogen dit jaar mooie dingen worden verwacht. Het begin van het seizoen was vooral van De Wolf veelbelovend. Eindigde hij in de eerste wedstrijd nog net buiten het podium, een week later werd hij derde (met evenveel punten als Andrea Adamo). De Wolf leek, nadat het hem nogal wat moeite had gekost Adamo van de tweede plaats te verdringen, een zekere tweede plaats in handen te hebben. Maar in de slotfase drong Simon Längenfelder aan. In een poging de tweede stek terug te pakken raakten De Wolf en Längenfelder elkaar en ging zijn Duitse opponent onderuit. Hij kon snel verder rijden en werd nog derde.

Van de Moosdijk kwam in de kwalificatierace met Längenfelder spectaculair ten val en hield daar een schouderblessure aan over. Hij werd er in de eerste manche in Mantova nog niet erg door gehinderd en werd vijfde; daar voegde hij na een val in de eerste bocht nog een vijftiende plaats aan toe. Een week eerder was hij zesde en vierde geworden.

Het lijkt nu al duidelijk dat de MX2-titelstrijd zich zal toespitsen op Geerts, Vialle en Längenfelder, met De Wolf als een heel gevaarlijke outsider. Een strijd tussen vier rijders op vier verschillende merken: Yamaha, KTM, GasGas en Husqvarna.

5. De misrekening van KTM

In een sport als de motorcross ligt een blessure altijd om de hoek. Zodra die een beetje ernstig is, kan een rijder een topresultaat in het WK wel vergeten. Niet alleen de rijder, maar ook de fabrikant die hem onder contract heeft. Het is daarom onbegrijpelijk dat KTM voor dit jaar in de MXGP uitsluitend op Jeffrey Herlings gokte. Nu hij lange tijd is uitgeschakeld, is er geen teamgenoot die voor de resultaten kan zorgen. Het concern waar KTM toe behoort, is ook eigenaar van GasGas en Husqvarna. Met Jorge Prado beschikken de Oostenrijkers weliswaar over een titelfavoriet, maar die rijdt niet op een KTM maar op een GasGas. Het zou natuurlijk wel aardig zijn als de Spanjaard op een van oorsprong Spaans merk wereldkampioen zou kunnen worden.

Jorge Prado is voorlopig de enige die het Gajser moeilijk kan maken.

6. Terug naar het oude schema

Omdat in beide voorgaande jaren het soms voorkwam dat er drie GP’s in een tijdsbestek van acht dagen (zondag, woensdag en zondag) werden verreden, werd het tweedaagse tijdschema aan de kant gezet en werden trainingen, kwalificaties en races op één dag verreden. Voor de rijders betekende dat aanzienlijk minder trainingstijd dan voorheen. Nu is het tweedaagse tijdschema weer terug en dus ook de kwalificatierace. Die is niet bij iedere rijder geliefd, want het risico bestaat dat je door een val of pech in de achterhoede belandt. Voor het publiek is het zaterdagse programma hierdoor aanzienlijk interessanter. Ook voor het bijprogramma levert het voordeel op. Ze hebben meer trainingstijd en rijden nu weer de eerste manche op zaterdag en de tweede op zondag. 

7. Alweer wijzigingen in de kalender

De afgelopen twee jaar ging vanwege de coronapandemie de kalender tijdens het seizoen nog helemaal op de schop. Nu corona overal redelijk onder controle lijkt, was er de hoop dat de afgelopen najaar gepubliceerde kalender stand zou houden. Dat is niet gelukt. Zoals bekend sneuvelde de GP van Oss, omdat het met de vergunningen niet rond kwam. De eerste GP in Matterley Basin werd door de storm weggeblazen, maar kon gelukkig een week later alsnog worden verreden.

Een week daarna kwam op zaterdagmiddag in Mantova het FIM-bericht dat op instigatie van het IOC met onmiddellijke ingang alle internationale motorsportactiviteiten in Rusland en Wit-Rusland van de kalender worden geschrapt. Dit geldt niet alleen voor de wedstrijden, maar ook voor de rijders uit die beide landen die niet langer mogen deelnemen. De in de MXGP uitkomende 25-jarige Rus Vsevolod Brylyakov, rijdend voor het Zweedse JWR Honda Racing, was zaterdagmiddag nog negentiende geworden in de kwalificatierace, maar mocht zondag geen plekje achter het starthek opzoeken. In de andere klassen (MX2, WMX en EMX250) waren er geen Russische deelnemers.

WK-standen

MXGP (na 4 manches)

1. Gajser, Honda, 94;
2. Prado, GasGas, 82;
3. Renaux, Yamaha, 77;
4. Seewer, Yamaha, 74;
5. Bogers, Husqvarna, 57;
9. Coldenhoff, Yamaha, 43;
13. Vlaanderen, Yamaha, 32.

MX2 (na 4 manches)

1. Geerts, Yamaha, 90;
2. Längenfelder, GasGas, 86;
3. De Wolf, Husqvarna, 74;
4. Vialle, KTM, 64;
5. Adamo, GasGas, 60;
6. Van de Moosdijk, Husqvarna, 55;
19. Karssemakers, KTM, 10.

Quotes

Jan Boer
Jan Boer
Jan Boer werkte jarenlang voor de redactie van MOTO73 en doet dat inmiddels als gepensioneerde liefhebber nog altijd met dezelfde passie en kennis.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen