SBK-start Assen voor Veneman?

Als het aan BMW Nederland en het TT-circuit van Assen ligt, krijgt Barry Veneman tijdens de WK Superbike-race op Assen een wildcardstart op een derde fabrieks BMW. “Maar dan moet er eerst wel een akkoord worden bereikt met mijn eigen team over het missen van de eerste IDM-wedstrijd op de Lausitzring die datzelfde weekend wordt verreden”, voegt Veneman er onmiddellijk aan toe. Veneman wil natuurlijk maar al te graag zijn grootste droom in vervulling zien gaan, maar is realistisch genoeg om alle praktische bezwaren onder ogen te zien.

“Ik had ook nog een aanbieding om in Portimão van start te gaan voor nog aan ander Superbike-team, maar bij nader inzien heb ik dat toch maar niet gedaan. In het verleden zou ik dat soort buitenkansen blindelings hebben aangepakt, maar je weet gewoon dat je op dat niveau niet straffeloos de sprong in het diepe kunt wagen. Maar Assen is natuurlijk een totaal ander verhaal. Als dat zou lukken, dat zou werkelijk fantastisch zijn!”

Helemaal onvoorbereid begint Veneman bepaald niet aan het Superbike-avontuur in Assen, want als testrijder voor het officiële BMW-fabrieksteam reed hij eerder deze maand nog honderden testrondjes met de S1000RR van Troy Corser op het circuit van Misano. “Die testen zijn best wel heftig, want per dag zit je minstens honderd rondjes achter het stuur en qua vermogen is de BMW veruit de sterkste fiets van het hele Superbike-veld. Zo’n ding op de limiet rijden is totaal anders vergeleken bij het vederlichte stuurkarakter van een Supersport 600. Aan het eind van elke testdag was ik totaal afgepeigerd!”

Volgens Veneman rijdt Corser met een dusdanig extreme gewichtsverdeling dat het bijzonder moeilijk is om met die setting voldoende bandengrip te genereren over het totale verloop van de wedstrijd. Dat het fabrieksteam de expertise van Veneman heeft ingeroepen heeft natuurlijk alles te maken met de tegenvallende resultaten in het Australische Phillip Island, waar zowel Troy Corser als Ruben Xaus ook maar enigszins in het verhaal voorkwamen.

“Als testrijder kun je niet zeggen: laten we het roer volledig omgooien en de fiets afstellen zoals ik het graag zou willen”, lacht Veneman. “Nee, het is mijn taak om op korte termijn een oplossing te vinden binnen de parameters die door Troy worden gebruikt. Corser rijdt met heel veel gewicht op het voorwiel en de fiets is eigenlijk qua vgewichtsverdeling totaal in onbalans. Daardoor is de fiets heel makkelijk in te sturen, maar het nadeel is dat-ie achter heel snel wegbreekt.”

“Voor je het weet lig je ernaast, wat ook al een keer is gebeurd in Misano. Het is mijn taak om dat probleem zo snel mogelijk op te lossen, maar voorlopig tasten we nog in het duister. Aan de technische expertise van BMW zal het beslist niet liggen, want in Misano waren er maar liefst twintig ontwikkelingsingenieurs van BMW uitgerukt, waarvan een aantal afkomstig waren van het voormalige Formule 1-team.”

“Maar misschien is dat juist wel de kern van het probleem waarom de fabrieks BMW’s nog steeds niet het niveau halen dat van hen verwacht wordt: teveel kapiteins op hetzelfde schip. Maar ik vermoed dat teammanager Davide Tardozzi intelligent genoeg is om te beseffen dat de inspanningen veel beter gekanaliseerd moeten worden, wil men op korte termijn tot een structurele probleemoplossing komen.”

Na alle mislukte WK-ambities van het afgelopen decennium ziet het er nu toch naar uit dat Barry Veneman in de herfst van zijn carrière eindelijk de WK-kansen gaat krijgen waar hij op basis van zijn rijcapaciteiten al jarenlang recht op had, want naast het BMW Superbike-project is de Dalfsenaar ook nog eens benaderd om dit jaar een Moto2-team te begeleiden. “Nee, ik kan je nog niet vertellen om welk Moto2-team het gaat”, lacht hij geheimzinnig.

“Helaas ben ik momenteel al te oud om nog voor een wildcardstart in aanmerking te komen. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt…? Per slot van rekening is de Moto2-klasse de 600-klasse van het nieuwe decennium. Veel meer dan de Supersport 600 ooit is geweest, dat merk je nu al aan het aantal inschrijvingen. Voorlopig ligt de focus van mijn activiteiten natuurlijk op het IDM-kampioenschap, maar eerlijk gezegd zit ik toch wel in spanning te wachten op wat er voor de WK Superbike-race op Assen uit de bus komt.”

“In Portimão krijg ik definitief te horen of het wel of niet doorgaat. Maar voor eigen publiek van start kunnen gaan in het WK Superbike op een fabrieks BMW, dat zou werkelijk te gek zijn!”

Foto: 2snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.