zaterdag 20 april 2024

Voorbeschouwing MXGP: Geen Oss en voorlopig ook geen Herlings…

Het nieuwe MXGP-seizoen begint in het weekend van 19 en 20 februari in het Britse Matterley Basin zeer waarschijnlijk zonder Jeffrey Herlings, vanwege een meervoudig gebroken hiel. Met ook het ontbreken van Oss op de MXGP-kalender kunnen we met recht spreken van een dramatische start van het crossjaar voor Nederland. 

GP-Zege 99: Jeffrey Herlings is wereldkampioen!

Nadat Valkenswaard door problemen rond de vergunningen niet meer in staat was een MXGP te organiseren, haalde Ebert Dollevoet de MXGP naar Oss. Hij sloot een contract voor vijf jaar af met rechtenhouder Infront Moto Racing. Op de definitieve kalender van eind januari ontbreekt Oss. Dollevoet daarover: ‘Ondanks de 5-jarige overeenkomst die we hebben gesloten met Infront Moto Racing en de gemeente Oss, moeten we tot onze grote spijt meedelen dat er vergunningsperikelen zijn omtrent het organiseren van de MXGP op de Witte Ruysheuvel. Dit heeft niets te maken met bezoekersaantallen of regels omtrent corona. Wij zijn in gesprek met de gemeente Oss en hopen op een oplossing.’

Van twee naar nul GP’s

Wat een verschil met de afgelopen jaren toen er in ons land twee GP’s werden verreden; begin van het jaar Valkenswaard, in de nazomer Lierop. Na het wegvallen van Lierop nam Assen enige jaren later het stokje over, maar crossen op het TT Circuit Assen is inmiddels van de baan. Ook het Valkenswaardse Eurocircuit viel af door ontbrekende vergunningen.

Hoewel de gemeenteraad van Valkenswaard zich nagenoeg unaniem achter plannen schaarde voor een herinrichting van het gebied waarop het crosscircuit ligt, is het nog geen gelopen zaak dat er spoedig weer een GP naar Valkenswaard komt. Om er weer te kunnen rijden moet de baan behoorlijk worden aangepast. Voorlopig is een terugkeer van Valkenswaard op de GP-kalender daarom nog niet aan de orde. Zodra alles beklonken is, staat organisator Maarten Roos gereed om de MXGP weer naar Valkenswaard te halen.

Op de eerste versie van de GP-kalender stond de Argentijnse GP gepland op 6 maart. Die GP is twee weken verschoven naar 20 maart; op 6 maart wordt er nu in het Italiaanse Mantova gereden. Het wegvallen van Oss en de verplaatsing van de GP van Argentinië heeft mogelijk ook consequenties voor het deelnemersveld van de Dutch Masters of Motocross in Arnhem op 13 maart. Twee weken voor Oss hadden veel GP-toppers graag in Arnhem willen rijden. Of ze nu na het wegvallen van Oss en kort voor vertrek naar Argentinië daar nog zo happig op zullen zijn is nog naar de vraag.

Het blijft een vertrouwd beeld, Jeffrey Herlings met #84. In de MXGP gaat hij echter met #1 rijden. Wanneer is echter nog maar de vraag… 

Oude tijdschema

Vanwege corona werd de GP-kalender de beide afgelopen seizoen volledig op z’n kop gezet. Om aan voldoende wedstrijden te komen werd er diverse keren ook op woensdag gereden. Dat hield in dat er in een tijdsbestek van acht dagen dan drie GP’s werden gehouden. Om dit niet te belastend te maken voor de rijders werd het tijdschema compleet veranderd. 

Nu wordt weer teruggekeerd naar het oude tijdschema. Dat betekent op zaterdag voor de MXGP en MX2 een vrije training, een tijdtraining en een kwalificatierace. Op zondag een warm-up in de ochtend en twee manches in de middag. De andere klassen hebben op zaterdag een vrije training (voor de EMX-klassen overgaand in tijdtraining) en voor de WMX een aparte tijdtraining. Deze klassen rijden op zaterdag hun eerste manche en op zondag hun tweede race.

De Nederlanders

Vrijwel alle rijders houden hun hele carrière vast aan hetzelfde startnummer. Dat geldt ook voor nagenoeg alle wereldkampioenen die het jaar na het veroveren van de titel het recht krijgen om het trotse nummer 1 op hun motor te plakken. Zo bleef Stefan Everts altijd vasthouden aan 72, Antonio Cairoli aan 222 en in de wegrace Valentino Rossi aan 46 (begrijpelijk vanwege de merchandise rond #46). Tot nu toe prijkte er bij Jeffrey Herlings altijd 84 op zijn motor, maar daar komt dit jaar verandering in. De kopman van Red Bull KTM Factory Racing gaat van start met nummer 1. Herlings: ‘Na vijf wereldtitels ga ik in 2022 eindelijk met #1 rijden. Ik had nooit het lef dat te doen, maar op dit punt van mijn carrière zou het de laatste mogelijkheid kunnen zijn om ermee te rijden. Daarom wil ik deze kans nu benutten. Het is een kleine verandering voor iedereen na al die jaren met #84, maar ik ben enorm opgetogen het te doen. En na de #1 ga ik zeker weer terug naar #84, want #84 dat ben ik.’

Wanneer we het #1 in actie gaan zien, is echter nog de vraag… Een dag nadat Jeffrey de eerste ronde van het Spaanse-kampioenschap domineerde, ging het mis. Herlings: ‘We betalen een hoge prijs voor een eigenlijk nietszeggende crash. Ik denk dat ik bij het opstijgen een kleine steentje heb geraakt en daardoor over het stuur vloog. De impact op mijn linkervoet was behoorlijk groot. Grote dank aan de medische staf om voor mij te zorgen! Ook veel dank aan het hele Red Bull KTM-team. We hebben hard gewerkt voor dit seizoen en het doel is nu om zo snel mogelijk terug te zijn om te winnen.’ Wanneer Herlings weer fit genoeg is om te rijden, weet niemand. Herlings heeft in het verleden namelijk laten zien weinig rekening te houden met normale genezingstrajecten. Denk alleen al aan zijn razendsnelle herstel na de veelbesproken schouderblessure vorig jaar. 

Net als Herlings, probeert ook Joël Smets (Red Bull KTM Factory Racing-teammanager) er het positieve van in te zien: ‘Natuurlijk is dit erg teleurstellend voor Jeffrey, het team en het kampioenschap. Maar we proberen het van de positieve kant te bekijken. De blessure is niet zo ingewikkeld als die van 2019. De operatie kostte wel wat tijd, maar alles is goed verlopen en we hopen dat Jeffrey in minder dan twee weken uit het gips kan en zelfs voorzichtig kan beginnen met zwemmen en enkele andere activiteiten. Daarna zullen we moeten zien hoe hij herstelt om zijn terugkeer naar de GP’s te plannen.’

Naast Herlings komen er nog vier Nederlanders in de topklasse van de motorcross aan de start. Dat zijn Glenn Coldenhoff, Brian Bogers, Calvin Vlaanderen en Davy Pootjes. Coldenhoff rijdt net als in 2021 voor Monster Energy Yamaha Factory MXGP. Afgelopen jaar eindigde hij als zevende in de WK-eindstand. In de 36 manches bleef hij slechts twee keer puntloos. Hij won geen manche, maar kwam wel drie keer als tweede over de finish, telkens achter Herlings. In Oss werd Coldenhoff in het zicht van de finish door Herlings naar de tweede plek verwezen.

Brian Bogers komt wederom uit voor Standing Construct, maar wisselt wel van merk. Zijn equipe is overgestapt van GasGas naar Husqvarna en heet nu voluit Standing Construct Husqvarna Factory Racing Team. Bogers, de nummer 12 van 2021, finishte vier keer als vijfde.

Twee plaatsen achter Bogers vond Calvin Vlaanderen zijn naam terug in de WK-eindstand. Die klassering geeft niet echt zijn potentieel weer, omdat hij vanwege een blessure in de afsluitende vijf GP’s niet van start kon gaan, waardoor hij van de twaalfde naar de veertiende positie afzakte. Vlaanderen blijft rijden voor Gebben Van Venrooy Yamaha Racing en krijgt als teamgenoot de Litouwer Arminas Jasikonis.

Davy Pootjes is debutant in de MXGP. Hij kwam tot nu toe uit in de MX2, maar moet vanwege zijn leeftijd – hij is net 24 geworden – de overstap naar de MXGP maken. Dat doet hij met JWR Honda Racing. Pootjes heeft langdurig blessureleed achter de rug. Hij behaalde in mei 2019 voor het laatst WK-punten. Onder verwijzing naar zijn startnummer 46 is zijn motto: 45 keer onderuit gaan, 46 keer opstaan! Hij geeft daarmee te kennen een doorzetter te zijn.

Kay de Wolf behaalde in Oss zijn eerste MX2-podiumplaats.

In de MX2 behoren drie Nederlanders tot de vaste rijders. Dat zijn Kay de Wolf, Roan van de Moosdijk en Kay Karssemakers. Rick Elzinga komt daarnaast als vierde Nederlander aan de start in de openings-GP.

Kay de Wolf kan terugkijken op een goed verlopen debuutseizoen in de GP’s. Na de vierde plaats in het EMX250 van 2020 maakte hij afgelopen jaar de overstap naar de MX2 en kwam uit voor Nestaan Husqvarna Factory Racing. Slechts eenmaal noteerde hij een nulscore. Een eerste hoogtepunt voor hem was de derde plaats in het dagklassement in Oss, twee weken later in Lommel gevolgd door de tweede plaats. In Lommel zegevierde hij voor het eerst in een GP-manche. In de WK-eindstand werd hij zevende. Ook dit jaar maakt De Wolf deel uit van het fabrieksteam van Husqvarna.

Door blessures ging voor Roan van de Moosdijk een groot deel van het seizoen verloren. De nummer zeven van 2020 scoorde in 2021 in slechts acht van de achttien GP’s en kwam zodoende niet verder dan de zeventiende plaats in de totaalstand. Van de Moosdijk is dit jaar teamgenoot van De Wolf.

Kay Karssemakers eindigde in 2021 als vierde in de EMX125. Hij maakt deel uit van Hitachi KTM fuelled by Milwaukee in zijn eerste jaar in de GP’s.

Rick Elzinga is vaste deelnemer in de EMX250 als lid van Hutten Metaal Yamaha Racing EMX250. Als voorbereiding op het EK-seizoen, dat voor hem in het eerste weekend van maart in Mantova begint, komt hij samen met zijn Italiaanse teamgenoot Andrea Bonacorsi in Matterley Basin aan de start.

De fabrieksteams

Op Suzuki na zijn alle bekende fabrieken met teams vertegenwoordigd in het wereldkampioenschap. De Pierer-groep heeft de activiteiten wederom over drie teams verdeeld: Red Bull KTM Factory Racing, Standing Construct Husqvarna Factory Racing Team en Red Bull GASGAS Factory Racing. Waren er afgelopen jaar nog twee KTM-teams actief (opgebouwd rond Tony Cairoli en Jeffrey Herlings), dit jaar is Herlings de enige op KTM. Jorge Prado is overgeheveld van KTM naar GasGas. Op Husqvarna komen uit Brian Bogers en Pauls Jonass. Het Kawasaki Racing Team MXGP (onder leiding van Kimi Räikkönen en Antti Pyrhönen) bestaat uit Romain Febvre en nieuwkomer Ben Watson. Wereldkampioen MX2 Maxime Renaux (herstellend van een knie-operatie en niet startend in de Britse GP) is de nieuwe teamgenoot van Glenn Coldenhoff en Jeremy Seewer bij Yamaha. Team HRC (Honda) is onveranderd: Tim Gajser en Mitch Evans. Fantic Factory Team Maddii brengt EMX250-kampioen Nicholas Lapucci aan de start. Voor het Beta-SDMCorse MX Team rijden Jeremy van Horebeek en Alessandro Lupino.

In de MX2 verloor Red Bull KTM Factory Racing door een lawine René Hofer. Voor hem is geen vervanger aangetrokken, voormalig wereldkampioen Tom Vialle is de enige rijder. Voor Red Bull GASGAS Factory Racing rijden de Italiaan Mattia Guadagnini en de Duitser Simon Längenfelder. Zoals al eerder vermeld vormen Kay de Wolf en Roan van de Moosdijk het fabrieksteam van Husqvarna. Bij het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team zijn Jago Geerts en Benistant Thibault gebleven.

De aanloop

Vanwege de vroege start van de GP’s zijn de rijders niet in de gelegenheid veel wedstrijden te rijden, voordat ze op 19 februari aan het GP-seizoen beginnen in Matterley Basin. Afgelopen zondag waren er internationale wedstrijden in Italië en Spanje. Er volgen nog wedstrijden in het Franse Lacapelle-Marival (6 februari) en het Engelse Hawkstone Park (13 februari).

In het op Sardinië gelegen Alghero won Jeremy Seewer de race van de MX1 voor Tim Gajser en werd Davy Pootjes twaalfde. In de Superfinale zegevierde Gajser voor Seewer en ging de derde plaats naar Jago Geerts.

In het Spaanse Montearagón was Jeffrey Herlings oppermachtig. Hij was de snelste in de tijdtraining, won de kwalificatiereeks en zegevierde in beide manches met driekwart minuut voorsprong. Brian Bogers werd achtste en tweede. Na Lacapelle-Marival en Hawkstone Park begint de strijd om de WK-punten. Een strijd die wordt uitgevochten in zeventien wedstrijden. Helaas niet in Nederland, maar gelukkig wel in Lommel, in het weekend van 23 en 24 juli.  

Jan Boer
Jan Boer
Jan Boer werkte jarenlang voor de redactie van MOTO73 en doet dat inmiddels als gepensioneerde liefhebber nog altijd met dezelfde passie en kennis.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen