Weblog > Harde leerschool

Ondanks alle problemen waarmee de Talent Cup 600 werd geconfronteerd na het afhaken van twee merken, is tijdens de openingsrace in Assen gebleken dat de vervangende klasse van de Suzuki SV Cup wel degelijk het bestaansrecht heeft om jong talent voor te bereiden op het hoogste niveau van de nationale racerij.

De rondetijden zijn nu al zo ongelooflijk snel dat er een nieuwe lichting aan jong talent gaat ontstaan dat onmiddellijk kan doorstromen naar het ONK. En dat op motoren die volledig standaard zijn en waar je buiten de afstelling van de vering helemaal niets aan mag veranderen. Wayne Tessels en Christiaan Nobel reden rondetijden die maar een fractie boven de kwalificatienorm van de ONK Supersport lagen en dit is nog maar de eerst race en het merendeel van de coureurs heeft nog maar duizend testkilometers kunnen rijden.

Vorig seizoen tijdens de Suzuki SV Cup kreeg je nog enigszins de tijd om te wennen aan het vermogen en de snelheid, maar in de Talent Cup moesten we in Assen gelijk vol aan de bak. En niet een klein beetje ook! De niveauverschillen daarentegen zijn relatief klein, want de onderlinge tijdsverschillen liggen heel dicht bij elkaar. Wat uiteraard ook te maken heeft met het makkelijke stuurkarakter van de Suzuki GSX-R600 en het hoogtoerige MotoGP-karakter van de Yamaha YZF-R6, wat als wedstrijdcombinatie de ideale balans is voor een evenwichtig resultaat.

En dat is toch de bedoeling van de Talent Cup 600, want de doorstroming van jong talent via de opleidingsklassen blijkt wel te werken. Eerst via de instroom in de NSF100 Honda Cup van Arie Molenaar, vervolgens via de Moriwaki Junior Cup en tot slot in de Talent Cup 600. Dat moet vroeg of laat z'n vruchten afwerpen, want de rondetijden die we nu al rijden in de laatstgenoemde klasse zijn werkelijk minimaal met de vergelijkbare ONK-tijden.

Nog een pluspunt was de extra CRT-training op vrijdag waardoor iedereen de kans kreeg om de extra meters te maken op het TT Circuit dat toch telkens weer anders blijkt te zijn dan de trainingsbanen in het buitenland. Je zag ook dat de rondetijden per sessie met grote stappen werden verbeterd. En dat is toch wel opmerkelijk gezien het feit dat iedereen nog aan het zoeken is naar de juiste afstelling. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de onderlinge verschillen snel kleiner zullen worden, want de meeste coureurs zitten nog lang niet op hun limiet.

Na een uitstekende start wist ik meteen van een dertiende plaats op te rukken naar een achtste plek en de eerste rondjes kon ik het tempo van de tweede groep redelijk bijbenen. Een top-tien-resultaat leek in eerste instantie binnen handbereik, maar in de laatste ronden begon ik problemen te krijgen met opgepompte onderarmen. Qua plaats had ik gehoopt op een hogere klassering dan de twaalfde plek, maar qua rondetijden en progressie was ik zeker niet ontevreden.

Volgende week zaterdag staat al meteen de tweede race op het programma en dan hoop ik in elk geval de inzinking van dit weekend te voorkomen. Dat betekent concreet: nog even zwaar aan de bak in de sportschool, want conditioneel zit ik nog lang niet het niveau van de concurrentie. De Talent Cup 600 is een ontzettend harde leerschool, maar qua race-klasse het allerleukste wat ik ooit heb meegemaakt. Ik kijk nu al reikhalzend uit naar volgend weekend!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?