Weblog > Op de valreep

Inmiddels zijn we nog maar een week verwijderd van de seizoenstart in de Talent Cup 600 en konden we onze gloednieuwe Suzuki GSX-R600 eindelijk gaan inrijden op Circuit Carole, een Mickey Mousebaantjeonder de rook van Parijs. Daar had Leo Fleuren van Affetto Ducati een tweedaagse circuittraining, waar we konden bij aansluiten. Dat was mooi meegenomen want daardoor konden we op de valreep toch nog even testrijden met de nieuwe motor.

Door de hoogteverschillen en de diverse bochtencombinaties was Carole het ideale circuit om gewend te raken aan het stuurkarakter en de gasrespons van de Suzuki-viercilinder. Carole heeft eigenlijk maar twee korte rechte stukken, die gevolgd worden door twee krappe Hairpins, waardoor je telkens vol in de ankers moet.

Gelukkig had ik tijdens de wintermaanden behoorlijk wat kracht- en fysiektraining gedaan, want het in bedwang houden van 128 pk is toch wel effe anders dan het looiige karakter van de Suzuki SV650 waar ik vorig jaar mee reed. Dit is allemaal veel directer en heftiger en je moet veel meer bij de les blijven om a die pk's onder bedwang te houden. Vooral ook omdat deze motor veel compacter en lichter is.

Vorig jaar tijdens de opstapdagen op Assen had ik al even aan het viercilindergeweld mogen proeven met de GSX-R600 van Nigel Walraven. Dat was al behoorlijk indrukwekkend, maar de 2011-versie stuurt helemaal als een vlijmscherp scheermes. Echt helemaal tot op de limiet ben ik nog niet gegaan, want ik wou deze twee trainingsdagen vooral benutten om zoveel mogelijk meters te maken.

Bovendien leek het mij ook niet verstandig om de motor al meteen zwaar te gaan belasten met amper 60 km op de teller. Volgens de monteurs die mijn motor hebben geprepareerd was het geen enkel probleem om meteen voluit te gaan, maar tijdens de eerste sessies heb ik toch een paar rondjes met de hand op de knip gereden en de motor niet teveel toeren laten draaien.

Pas op de tweede trainingsdag ben ik wat meer op de grens gaan rijden, maar ook dan nog steeds met de nodige reserves. Per slot van rekening staat volgende week vrijdag op Assen al de eerste gezamenlijke training van de Talent Cup 600 op het programma, gevolgd door de tijdkwalificaties op zaterdag. Op zondagmiddag, tijdens de ONK-race is dan al meteen onze eerste wedstrijd.

Maar ondanks de beperkte trainingskilometers heb ik wel een goed gevoel over de motor. In eerste instantie had ik gedacht dat het mij veel meer tijd zou kosten om gewend te raken aan het piekerige vermogen en de directe gasreactie, maar dat bleek in de praktijk enorm mee te vallen. Zowel conditioneel als qua zelfvertrouwen zie ik de start van het kampioenschap redelijk ontspannen tegemoet. Al weet ik nu al dat op zondag over een week de zenuwen door mijn keel zullen gieren. Maar ook dat hoort bij de kick van het racen!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?