WK-podium voor Vos

Het RMT #21 Racing Team, met Arie Vos, Didier van Keymeulen en Viktor Kispataki, is op een zeer indrukwekkende derde plaats geëindigd tijdens de 8 Hours of Doha. Na een goede start van Vos konden de drie coureurs in het begin van de wedstrijd de absolute wereldtop van het WK Endurance goed volgen. Een paar uur later werd de afstand naar het podium iets groter al bleef het verschil minder dan een ronde. Met nog een uur te gaan nam Vos het laatste deel van de acht uurs voor zijn rekening. En hoe! Al snel had de Ossenaar het op de vierde plaats liggende Bolliger Team Switzerland te pakken. Het gat naar Folch Endurance, die op dat moment nog de derde plaats in handen had, leek te groot. Maar dat was gerekend buiten de wilskracht en snelheid van de vijfvoudig Nederlands kampioen.

Vos reed in de nacht continu laag in de 2.04 (!) en wist zo steeds dichterbij Folch Endurance te komen. Soms was de Ossenaar maar liefst vier tot vijf seconden sneller. Met een ongekende één na laatste ronde kwam Vos net op tijd door om nog een extra omloop te mogen rijden. Als hij 0.4 seconde later over de finish gekomen was, had de race erop gezet voor RMT. Wat daarna volgde is zelden vertoond in het WK Endurance. Vos wist Folch Endurance te passeren maar werd even later via een uiterst gewaagde manoeuvre weer ingehaald waarbij een aanrijding niet te voorkomen was. Folch Endurance kwam ten val, Vos kon via de grindbak weer terug op de baan komen. Door deze schermutselingen zat Bolliger echter vlak achter de Ossenaar waardoor Vos met vuile banden nog een halve ronde moest pushen. Na acht uur racen was het verschil miniem maar daar was niemand bij het RMT #21 Racing Team meer mee bezig. Het eerste WK-podium voor Thomas Roth en zijn mannen was binnen!

Vos: “Ongelooflijk, wat een fantastische race! Wij, Didier en Viktor, de monteurs, de rest van het team en ik, hebben echt een geweldige prestatie neergezet. Zelfs toen Didier onschuldig onderuit ging, bleven we geloven in het podium. De laatste stint was geweldig. Toen ik door het grind moest, was ik echter bang dat Bolliger alsnog met de derde plaats er vandoor ging. Gelukkig kwam ik net op tijd terug de baan op. De ontlading na de finish zal ik niet meer vergeten. Heel het team was door het dollen heen. Eindelijk hebben ze hun eerste podium te pakken. En dat is gezien het materiaal waarmee wij rijden haast niet te geloven. RMT is een ambitieus en zeer goed geregeld team maar de Honda CBR1000RR Fireblade van hun is zeker niet de topmachine uit het veld.”

“Heel het paddock was dan ook diep onder de indruk van onze prestatie. Dat maakt het allemaal nog mooier! Veel dank gaat uit naar Pirelli, die afgelopen winter hard gewerkt heeft aan de endurance-banden. Zelfs in de nacht, als de weersomstandigheden in de woestijn snel veranderen, was de grip en het uithoudingsvermogen perfect. Daardoor kon ik in de laatste stint met grote stappen naar voren komen en uiteindelijk de derde plaats overnemen. Nu gaan we met het RMT #21 Racing Team naar Bahrein om komend weekend op het Bahrain International Circuit, bekend van onder andere de Formule 1, een niet meetellende zes uurs te rijden. Gedurende dit weekeinde zal ik ook testwerk gaan verrichten voor Pirelli. Ik heb erg veel zin in deze afsluiting van het seizoen maar eerst gaan we de behaalde podiumplaats vieren!”

Foto: Petra Sövegjártó

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?