Het bekende Oschersleben zal 15 en 16 juli aanstaande het toneel zijn van twee Endurance races met neoklassieke youngtimers. De Classic Team Endurance, die ooit begon op Croix-en-Ternois, zal zijn tiende verjaardag volgas vieren met een uithoudingsrace van vier en een half uur. Tevens wordt er een SuperclassiX Endurance verreden van vier uur lengte. Het verschil tussen de twee wedstrijden?
Wel, de Classic Team Endurance is voorbehouden aan luchtgekoelde motoren die rollen op 18 inch wielen met een bouwjaar tot 1983. Binnen deze klasse is er een onderverdeling van ‘Vintage’, ‘ClassiX’ en ‘Big ClassiX’. De SuperclassiX worden gevormd door ‘17 inch-motoren’ tot 1992 die rijden in de klasses ‘TT Open’, ‘TTF1’, ‘TTF2’ en ‘TTF3’, globaal dezelfde categorisering als in het vroegere TT World Championship. Hierdoor zal het evenement nogal wat neoklassiekers herbergen zoals de RC30, ZXR750, FZ en FZR1000, maar ook minder ‘hard core’ supersporters als de CBR600 en FZR600.
In beide endurance races kunnen teams een of twee motoren inschakelen, maar het is verplicht met twee rijders de motoren te bestieren. De 15e juli staat in het teken van een drietal trainingen, een dag later vinden de races plaats. Licensies en startbewijzen zijn niet verplicht en organisator Art Motor draagt zorg voor een passende verzekering. Meer info: www.classicendurance.com.