vrijdag 29 maart 2024

Getest: Aprilia Dorsoduro 900

Aprilia zet de Dorsoduro 750 en 1200 aan de kant en vervangt ze door de nieuwe Dorsoduro 900. Reden genoeg voor ons om ermee te rijden en te testen. Lijkt hij op zijn grote en kleine broer of staat hij op zichzelf?

De eerste reactie bij het zien van de nieuwe Dorsoduro is er één van de categorie ‘verwend kind’. Hij is namelijk exact hetzelfde als zijn voorgangers. Gelukkig is het nog steeds een gave motor om te zien! De brede schouders en de ranke taille heeft hij van een crossmotor. Verder heeft hij een kort vakwerkframe en een nog mooier gevormd subframe, flinterdunne spaken in de velgen, een dubbele achtervork, een vette upsidedownvork en grote remschijven met gouden Brembo’s. Deze Dorsoduro is echt een motor om even aan te trappen en buiten de bebouwde kom te stoeien. Het nieuwe dashboard laat wel nieuwe functionaliteiten zien, zoals wel of geen ABS, traction control en de rijmodi Sport, Tour en Rain.

Iets meer vermogen
Helaas is de gasreactie op het draaien aan het ride-by-wire-gashendel nog ouderwets traag. Dit was niet anders bij de 750- en 1200-naamgenoten maar het went wel. Als we Aprilia mogen geloven dan heeft de 900 het hele toerenbereik aan koppel gewonnen. Dit komt door het 900-graden-V-twin blok met 5 pk meer topvermogen en een iets hoger maximum koppel dan het 750-blok. Wanneer de ketting eenmaal gespannen is en de gaskraan wat verder open staat, dan luistert de tweecilinder nauwkeurig naar de commando’s van de rechterpols en loopt hij netjes rond, zonder haperen of stotteren. De Dorsoduro is vrij stil wanneer hij stationair draait, maar zodra je hem meer uitdaagt komt er een lekkere brul uit de pijpen. Onderin wil hij behoorlijk van de plek. In zijn eerste versnelling schiet het voorwiel de lucht in en dat is wat ons betreft ook wel wat zo’n machine minimaal moet kunnen. Laten we eerlijk zijn: dit soort motoren zijn niet de braafste jongetjes van de klas en mogen wel wat buitensporig zijn.

Vertrouwen opbouwen
Er leiden echter meer wegen naar een bevredigend stukkie raggen, een machine die zich vol vertrouwen in elke hoek laat smijten bijvoorbeeld. De Dorsoduro heeft een aangename zithouding van het opnieuw gevormde chassis. Je onderstel heeft lekker de ruimte, zodat de knieën comfortabel knikken, de dijbenen fijn aansluiten op de tankschilden en de voeten keurig op de rubber gestoffeerde steps passen. Ook boven het middel is het allemaal ergonomisch verantwoord. Het lekker brede stuur geeft sowieso vertrouwen en je zit bovendien iets voorover. Daardoor zit je klaar om op hogere snelheid de rijwind partij te kunnen geven. Ondanks de veelbelovende zithouding is de achterkant van de motor schuldig aan het feit dat het rijwielgedeelte nogal heftig reageert bij het sturen. Wanneer de schokdemper aan de zijkant wat naar beneden wordt geschroefd, is de Aprilia beter in balans. De bochten lopen beter, de voorkant geeft vertrouwen en de achterzijde volgt nu mooi en geeft feedback als het gas er midden in de bocht op gaat. Vooral in het korte werk is de 900 in zijn element: aanremmen, insturen, omgooien, weer insturen en op het achterwiel de bocht uit. Dit feestje kun je uren volhouden.

Langer rijden
Wat voorheen wel eens zorgen baarde, was de combinatie van een kleine tank en een dorstig motorblok. De tankinhoud is met twaalf liter nog steeds niet groot, maar een verbruik van 1 op 15 tijdens bovengemiddelde inzet van paardenkrachten is dan weer niet verkeerd. Dan rest alleen nog het staren als je de Aprilia na een lekker rondje scheuren op de vreemd geplaatste standaard zet. Een bekend uiterlijk, dat is zeker, maar als je dat idee even parkeert, is het gewoon een heel erg fijn apparaat om te zien.

Deze test is een samenvatting uit MOTO73 nr. 17 van 2017, hier online te bestellen. In het artikel van zes pagina’s wordt nog dieper ingegaan op onder andere de rijbeleving. 

Tekst: Barry van Amersfoort, Foto’s: Jacco van de Kuilen

[justified_image_grid ids=25027,25028,25029,25030,25031,25032,25033,25034,25035,25036,25037,25038,25039,25040,25041,25042,25043,25044,25045,25046,25047,25048,25049,25050,25051,25052,25053,25054,25055,25056,25057,25058,25059,25060,25061,25062,25063,25064,25065]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen