vrijdag 29 maart 2024

Getest: Ducati Scrambler Café Racer

Een tiental Termignoni’s geeft blijk van het feit dat zojuist meerdere journalisten tegelijkertijd de startknop van een Scrambler Café Racer hebben ingedrukt. Rustig pruttelt de 803cc metende luchtgekoelde L-twin, wachtend op een eerste commando. Eindelijk is daar het handgebaar, tijd om te vertrekken. In colonne zwaaien we Bologna uit, om zo snel mogelijk in de buitengebieden rondom de stad van Ducati te gaan rijden. Het belooft een prima dag te worden. Een nieuwe Scrambler onder de kont, een aangenaam temperatuurtje en bovendien staat vandaag de Passo della Futa op het menu… 

Sturen als verwacht
Als door enkele snelwegkilometers de Pirelli Diablo Rosso II’s wat op temperatuur zijn gebracht, schieten we het provinciale wegennetwerk op. De eerste bochten zijn afgerond en direct is duidelijk dat deze Café Racer maar al te graag op één oor wil liggen. Vreemd is dat ook eigenlijk niet als je weet dat de geometrie van deze Scrambler is aangepast. Ten opzichte van de Scrambler Icon, het basismodel van de serie, wijst alles op een scherpe stuurmachine. De wielbasis werd met negen millimeter ingekort tot 1436 millimeter en ook de balhoofdhoek werd gewijzigd. Die is met 21,8 graden ongekend steil. Geen enkele andere Ducati komt dan ook in de buurt van de Scrambler Café Racer. Uiteraard is ook de naloop een stuk korter dan die van de Icon. Met 93,9 millimeter bedraagt het verschil bijna twee centimeter. 

Stuk stijver
Het scherpe sturen staat me wel aan, zeker in combinatie met de vering. Hoewel er weinig in te stellen valt (enkel de veervoorspanning aan de achterzijde), is de standaardsetting goed gekozen door de technici van Ducati. Het geheel is een stuk stijver, zonder het comfort helemaal weg te vagen. De 41-millimeter-upsidedownvoorvork van Kayaba wordt druk aan het werk gezet door de extreme geometrie, maar zolang het tempo niet al te hoog komt te liggen, kwijt hij zich goed van zijn beoogde taak. Gezien het scherpe sturen is het zaak om niet te worden verrast door een eveneens scherpe gasreactie. Gelukkig is dat bij deze Scrambler niet het geval, want de rechterhand blijkt volledig ‘in control’ te zijn. Gemakkelijk is de 803cc-L-twin dan ook op vermogen te brengen, mét een ‘ouderwetse’ gaskabel. Op de Scrambler Café Racer dus geen ride-by-wire, waardoor automatisch ook geen rijmodi te kiezen zijn. Ook traction control ontbreekt daardoor. Missen doe je het geen moment, omdat je deze elektronische hulpmiddelen op een 75 pk sterke motorfiets niet nodig hebt. 

Een echte spanningsboog ontbreekt enigszins, maar voor de beoogde doelgroep zal dat in beginsel ook geen probleem zijn. Wil je wat serieuzer versnellen, dan is het zaak om af en toe eens even een tandje terug te schakelen. Met de soepele en lichte koppeling is dat kinderspel en kun je dus op altijd de powerband opzoeken. Om meer gevoel en kracht te leggen als het op remmen aankomt, zette Ducati een radiaal gemonteerde rempomp van Brembo op de Café Racer. De enkele 330-millimeterscijf met Brembo M4-32-remklauw valt wat uit de toon bij het scherpe randje als het op sturen aankomt. 

Prachtig afgewerkt
Het uiterlijk is dik voor elkaar. De kleurstelling en vormen zorgen er voor dat er een totaal andere Scrambler staat. De Café Racer in Black Coffee-kleur straalt elegantie uit, extra aangezet door de gouden accenten. Het donkerbruine zadel met stiksels, de nauwsluitende duoseatcover, de ronde spiegels aan de stuuruiteinden, een nummerplaat aan beide zijden, de kentekenplaathouder: Ducati heeft een prachtig afgewerkte machine neergezet. En ja, dat mag wat kosten, want goedkoop is de Café Racer niet met een basisprijs van € 12.690. Het pittige karakter op stuurvlak kan wellicht het feest verpesten, maar de verwachting is dat je in Nederland veel minder vaak de negatieve kanten van de zeer scherpe geometrie zult ervaren. Op goede wegen is deze Duc in staat om als een scheermes door de bochten te vliegen. Dat maakt dat het beoogde doel, racen naar het café, waarschijnlijk vaak op het tweede plan komt te staan. Nog een extra rondje kan namelijk geen kwaad.  

Tekst: Jarno van Osch, foto’s: Milagro

 

[justified_image_grid ids=20440,21902,25592,25593,25594,25595,25596,11747]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen