donderdag 28 maart 2024

Getest: MV Agusta Turismo Veloce

Met de Turismo Veloce 800 springt MV Agusta in de diepe wateren van het toersegment. Een unicum voor een merk met 75 wereldtitels in de wegrace dat zich tot nog toe alleen bezighield met de sportieve bovenkant van de motormarkt.

Zelfs bij het racebeluste MV Agusta begreep men wel dat je op een toermotor toch wat – in hun ogen – water bij de wijn moet doen. En dus werd het vermogen van het bekende 798cc-motorblokafgeroomd op een mooie 110 pk, terwijl het koppel van 83 Nm al veel eerder en over een breder gebied beschikbaar is. Tractieregeling is in te stellen in acht standen en kan ook uitgezet worden, net als het ABS trouwens. Er zijn drie rijmodi beschikbaar en zaken als motorrem en gasreactie kun je zelf ook nog instellen.

Het frame van de Turismo Veloce 800 is compleet nieuw, waarbij de geometrie meer op toeren is afgestemd, soort van… Een langere achterbrug is hiervan het tekenende voorbeeld. Grootste punt van aandacht was het achterframe. De motor moest licht zijn en rank blijven, maar er moest ook een (optionele) kofferset aan gehangen kunnen worden die een integraal deel van het design zouuitmaken. Het kostte wat hoofdbrekens, maar uiteindelijk is MV erin geslaagd om een miniem kontje te maken met geïntegreerde kofferbevestiging en het mooie is dat ze twee koffers van maar liefst dertig liter (je integraalhelm past er echt in) zo hebben weten op te hangen dat ze elkaar onder de duozit bijna raken. Het achterwiel veert er nog net tussendoor, zo strak is de passing. De harde koffers vormen een naadloze aansluiting op het gelikte design (speciale uitsparingen geven de passagier zelfs wat extra steun onder de benen). De ruit is met één hand verstelbaar en schuift tot 6 centimeter hoger. Monteer je de optionele navigatiebevestigingskit, dan ziet die trouwens akelig in de weg, maar verstellen blijft wel mogelijk.

ZO SNEL MOGELIJK
De MV is watervlug en voelt licht als een veertje, zelfs met de optionele koffers gemonteerd. De gasreactie is direct, maar erg prettig en het motorblok reageert met zoveel kracht en enthousiasme dat ik aanvankelijk niet eens in de gaten heb dat de Tour-modus ‘slechts’ 90 pk levert. Het is pas als ik na een halfuurtje standje Sport selecteer dat ik tot mijn verbazing merk hoeveel meer er nog in het blok zit. Met begeerte valt de Turismo Veloce de bocht in zodra je ook maar denkt aan insturen; soms heeft hij daarbij een beetje de neiging te overdrijven en wat door te willen vallen, zeker bij het uitveren na een hobbel. Met name met koffers wil hij dan wat licht aanvoelen aan de voorkant; zonder koffers voelt hij al stukken zekerder, dus het is echt aan te raden om goed naar je vering te kijken.

Zijn lijn houdt hij zonder morren vast, maar hij wijkt er ook zo weer vanaf als je dat vraagt. Lezen en schrijven gaat zo makkelijk dat zelfs een analfabeet… nou ja, je weet wel. Het is moeilijk te beseffen dat je met een toermotor onderweg bent qua blokprestaties en stuurgedrag, maar tegelijkertijd zit je ook nog eens heel erg behoorlijk uit de rijwind achter de kuip en ruit. Zowel hoog als laag geeft de ruit geen turbulenties. Enige wat me op den duur tegen ging staan was het feit dat je in het redelijk komvormige zadel nauwelijks kunt verzitten – en nu we toch aan het mopperen zijn: je ziet weinig in de spiegels.

Wat me wel weer lyrisch maakte was de quickshifter. Gewoon met het gas vol open doorschakelen geeft veel rust in het rijwielgedeelte en natuurlijk een weergaloze acceleratie. Het terugschakelen zonder koppeling gaat echt waanzinnig goed. Zelfs in dorpjes tik je ’m nog zonder schok terug. Wat een heerlijke vinding en enorm verslavend. Het brengt zoveel rust in het rijwielgedeelte dat je ernaar gaat rijden (lees: harder). Wel onthouden dat je bij een verkeerslicht nog wel even de (vrij laat aangrijpende) koppeling inknijpt.

Het is een aparte, deze MV Agusta, zoveel is duidelijk. Een feestje op wielen waar je nu ookcomfortabel met z’n tweeën van kunt genieten. De Turismo Veloce 800 is MV’s visie op toeren en dat betekent: lange afstanden in prima comfort, maar wel zo snel en sportief mogelijk!

Foto’s: MV Agusta

[justified_image_grid ids=23886,23887,23888,23889]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen