Getest > Suzuki GSX1250FA TE

Een lekkere toerfiets heb je heus niet zomaar gevonden. Voor iedereen is er wel iets anders dat bovenaan de verlanglijst prijkt. Maal je niet om afwerking, maar wil je wel een complete fiets die doet-wat-ie-moet-doen, dan heb je misschien een goede reismakker aan de Suzuki GSX1250FA TE. Zo, da’s een hele mond vol. Maar wees gerust, het is bescheidenheid wat de klok slaat bij deze groottoerist.

Met het 1255 cc tellende Bandit-blok aan boord houd je op de Suzuki GSX1250FA niet veel te wensen over, behalve een beetje spektakel misschien. De vier-in-lijn blinkt uit in koppel met 108 Nm bij 3700 toeren per minuut. Je kunt ’m afwurgen tot je een ons weegt, maar zelfs dan geeft de dikke vierpitter geen krimp. Dat maakt hem uitermate vergevingsgezind en geschikt om in de zesde versnelling over de snelweg te tokkelen. De enorme berg koppel komt wel tegen een prijs, want je levert flink in op topvermogen. Het speciaal ontworpen blok levert ‘maar’ 98 pk en geeft er al bij 6500 toeren de brui aan. De vraag is of dat erg is. Want je rijdt met een brok oerdegelijke techniek onder je kont. Toch had het allemaal wel wat goedkoper gemogen. Bij de concurrentie heb je voor minder een uitstekend totaalpakket dat rondjes rijdt om jou en je motor. Houd je van grote machines en is een ‘zware je ware,’ dan is er misschien hoop.

Want smaken verschillen… De GSX maakt dankbaar gebruik van bestaande onderdelen uit het Suzuki-gamma. Zo heeft hij een typische GSX-R-koplamp. In schril contrast daarmee staan de ‘gewone’ telescoopvork en de conventionele remmen, die ‘gewoon goed’ acteren. Het ABS kan beter, maar het geheel vertraagt aardig en het gevoel is redelijk te noemen. Begin je de rode draad al te bemerken? Het is bij de GSX ‘gewoon’ voor en na. Hoezo, poldermodel? Toch is er wel iets te zeggen voor al die degelijkheid. De zithouding is, mede dankzij het in hoogte verstelbare zitje, erg goed en de windbescherming sluit daar naadloos op aan. De GSX1250FA heeft absoluut langeafstandskwaliteiten. Wel moeten we daarbij opmerken dat de Suzuki ook niet standaard is, want we rijden met een TE oftewel Touring Edition. Dit houdt in dat er koffers gemonteerd zijn en er een klein flip-up-schermpje op het standaard kuipruitje zit. De koffers bieden erg veel ruimte en het kleine schermpje doet meer dan verwacht. Je kunt het met een beetje handigheid zelfs onder het rijden verstellen. Wel ziet het er allemaal wat goedkoop uit.

Het rijwielgedeelte is puur op comfort gericht en filtert alle hobbels, drempels en andere oneffenheden probleemloos uit de weg. Het is alsof je over het asfalt zweeft. Dat de GSX bij sportief stuurwerk moet afhaken is dan ook een logisch gevolg. Lastwisselingen onder hellingshoek slikt-ie maar lastig en de vering zit al gauw aan de limiet. Allerlei tegeltjeswijsheden dringen zich aan ons op en dus rijden we de Suzuki braaf maar comfortabel in zijn eigen tempo. Het is hoe dan ook geen goed idee om de grens op te zoeken, want de Suzuki weegt maar liefst 257 kilogram, en in de door ons gereden TE-editie 267 kilo. Pfoeh!

Wanneer je de steps over de grond schraapt heb je bij een kleine lastwisseling al te maken met een zwabberend rijwielgedeelte en verdere tekortkomingen, die ervoor zorgen dat je op bochtige wegen een stapje terug moet doen. Hij maakt wel punten goed door de zeer prettige gasreactie die altijd soepel en vriendelijk is. Daarbij is ook de versnellingsbak goed, al laat deze zich wel horen middels wat mechanische klanken. De GSX1250FA moet het duidelijk van andere punten hebben. Sterke punten, zoals de lange-afstandscapaciteit, het onkreukbare elastische blok, de ergonomie en de riante windbescherming zorgen ervoor dat je op het toervlak niet voor niets aanklopt bij deze Suzuki.

Het rijwielgedeelte is puur op comfort gericht. Het is alsof je over het asfalt zweeft.

Gemaakt voor
No-nonsense types. Je koopt deze fiets om er lekker een eind mee te rijden, niet om met je oren door het gras te rossen. Hij zit heerlijk en hoewel een boordcomputer ontbreekt, biedt het dashboard alle informatie die je nodig hebt. Er zit zelfs een versnellingsindicator op en die vind je bijna nergens!

Motor
De grote longinhoud van 1255 cc moet de meerprijs van deze forse toerder rechtvaardigen, toch weet het blok geen verpletterende indruk te maken. Het is soepel, makkelijk en lineair, maar echte pk’s ontbreken. Boven de 6000 toeren voel je wat trillingen, al heb je daar weinig te zoeken.

Goedkoop is duurkoop?
De GSX is een echte budgetfiets, wat je simpelweg terugziet in de opbouw. Het stalen frame, de niet al te luxueuze rempartij en goedkope afwerking zijn echter zaken die je niet verwacht op een fiets van € 12.999.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL