vrijdag 19 april 2024

Getest: Suzuki Intruder C1500BT

Sinds begin 2013 is de Suzuki Intruder 1500 terug van weggeweest. De cruiser is in twee uitvoeringen verkrijgbaar. De C1500T én de C1500BT. Het verschil tussen beide uitvoeringen? Eigenlijk niets, behalve de zwarte kleur voor de BT. Want de ‘B’ staat voor Black, en de ‘T’ voor Touring. De ‘T’ behelst standaard koffers en een grote ruit. In deze test rijden wij de zwarte versie, net zo duur als de meer kleurrijke C1500T: € 13.999.

Nee inderdaad, dat is niet veel geld. Suzuki heeft de prijs van de C1500-serie in 2014 verlaagd, want in 2013 betaalde je nog € 1000 meer. Mooi!

Eerst maar eens een rondje om de Intruder. Het ziet er strak uit. Functionele noodzaken, zoals hitteschildjes tussen uitlaat en koffers, zijn mooi weggewerkt. Ook aan de voorkant, waar rem- en koppelingskabels direct vanaf het stuur worden verborgen. Keurig. Ook de oliegevulde schokdemper is verstopt, zodat de Intruder als een hardtail oogt. Toch doet de schokbreker z’n werk, al is het veerbereik zoals op elke cruiser beperkt. Mooi is ook het druppelvormige paneel op de tank, het dashboard. Klassiek ogend, maar met stijlvolle digitale afdelingen is het geheel erg compleet: met zowel een brandstofvoorraadindicatie én versnellingsindicator heb je alles in beeld.

Het comfortniveau van de C1500 is goed. In vergelijking met de ‘oude’ 1500 Intruder staat het stuur dichter bij de berijder en dat zit meer ontspannen. Het brede windscherm is daarbij erg nuttig. Mits je niet te hard rijdt, want boven de 100 kilometer per uur wordt de turbulentie vervelend. Maar ach, op de Intruder wil je toch niet al te hard rijden. Dat doet de V-twin ook liever niet. Het dikke motorblok rendeert het best in het middengebied. In vergelijking met andere dikke cruisers moet je echter nét iets meer toeren draaien, de rest laat zich meer van onderuit rijden. 

De versnellingsbak is soepel en trefzeker en voorzien van wat beschaafd mechanisch geluid. De koppeling is niet zwaar, maar het hendel staat wel ver weg. Dat zorgt toch voor wat ongemak aan je pols. Ach ja, een beetje werken hoort erbij op een 363 kilo wegende cruiser, toch? Dat klopt, al moet je wel erg hard werken om het geheel tot stilstand te brengen. De enkele remschijf aan de voorzijde is qua stopkracht matig en het remgevoel is vaag. Het is met dank aan de uitmuntende achterrem dat de rempartij uiteindelijk een voldoende scoort. 

De grootste verrassing van deze rit openbaart zich wanneer we aan het sturen gaan. Mooi glooiend bochtenwerk wordt in een prachtige cadans afgewerkt, waarbij de neutraliteit van het rijwielgedeelte hoge ogen gooit. Natuurlijk merk je het hoge gewicht, maar geen enkele andere cruiser is zo neutraal zoals deze Intruder dat is. Complimenten! 

Tja, de C1500 is dus geen doorsnee cruiser. Net niet zo koppelkrachtig als de concurrentie, maar op stuurgebied een uitzondering. Iets meer toeren draaien, iets harder sturen: het is leuk rijden op de Suzuki. Daarbij is de verkoopprijs ook echt aantrekkelijk, al moeten we daarbij wel opmerken dat ABS niet voorhanden is. Dat is een domper.

 

[justified_image_grid ids=19553,19554,19555,19556,19557,19558,19559,19560]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen