woensdag 24 april 2024

Getest: Triumph Tiger 1200 XCA

Op het eerste gezicht lijkt Triumphs nieuwe Tiger 1200 zo groot niet eens. Zet zijn meest directe concurrent ernaast en dan is de Tiger plots een ranke machine, met al zijn cilinders binnenboord.

De zit is ook niet eens buitensporig hoog wanneer je eenmaal in het zadel zit. Overigens is het zadel nog altijd eenvoudig een standje hoger of lager te zetten. Jouw testredacteur van dienst kon met 1.86 meter eenvoudig en vertrouwd bij de grond. De wat meer verticaal uitgedaagde concullega’s waren desgevraagd tevreden over het zadel in de lagere stand.

Overvloed aan knopjes
Als je dan eenmaal op pad gaat met de XCa, valt als eerste op dat je echt lekker zit op de motor. De nieuwe zitpositie bevalt meteen, en zo zie je maar wat die eerder genoemde twintig millimeter nog doet. Het stuur is breed genoeg om je comfortabel aan het werk te laten gaan, zonder dat je echt aan je armen hangt. Links en rechts op dat stuur treffen we de vernieuwde en verlichte knoppenpartijen aan. Men heeft veel tijd en moeite gestoken in het intuïtief maken van de overvloed aan knopjes en in bijna alles is dat goed gelukt. Enkel de joystick voor de menu’s, die zit wat dicht bij de richtingaanwijzers. Daardoor geef je al snel aan naar links te gaan, terwijl je enkel de vering wat sportiever wilde zetten. Kan een kwestie van wennen zijn, maar het kwam toch ook aan het einde van de dag nog wel eens voor. Overigens merk je de aanpassingen echt direct; het werkt voortreffelijk.

Op het stukje snelweg dat we voor de kiezen kregen, genoot de meest comfortabele stand de voorkeur, wat de lange slingers gigantisch stabiel te ronden maakte. In het krappere werk tik je de joystick eenvoudig eenmaal naar links en een paar keer omhoog om hem scherper van stuurkarakter te maken. Twee keer naar links en je hebt de elektronische ruitbediening te pakken, wat echt perfect werkt. De luxere modellen krijgen een hogere toerruit, zoals je hier ook ziet. Ondanks dat het een vrij flink stuk plexiglas is, houdt het je wel mooi compleet uit de wind. En die snelweg is waarschijnlijk een van de belangrijke terreinen die de Tiger 1200 zal ontdekken, aangezien een comfortabele allroad als deze voor iedere dag prima zijn mannetje zal staan. Ruit in standje hoog, cruisecontrole aan en mocht het koud zijn, dan is ook de zadelverwarming eenvoudig aan te zetten. Handvatverwarming kreeg een nieuwe in het handvat geïntegreerde bediening.
Getest: Triumph Tiger 1200 XCA
Beduidend betere balans
Pas wanneer je die snelweg verruilt voor het bochtigere werk, merk je dat hij serieus lichter is dan zijn vrij zwaarlijvige voorganger. Het is geenszins een lichtgewicht, maar Triumphs aanpak om gewicht te besparen over de gehele linie werpt zijn vruchten af. Waar de oude wat topzwaar aan kon voelen, lijkt de nieuwe beduidend beter in balans. Met de rijmodus en TSAS-instelling ingezet op het sportiever stuurwerk, merk je meteen dat de motor er klaar voor is. Het blok heeft een flink lichter vliegwiel gekregen en ook de krukas zelf is lichter geworden. Het gebrek aan massa van die cruciale delen heeft de gasreactie goed gedaan, met een duidelijk enthousiastere initiële respons. Heel toerengretig is hij overigens niet. Het blok voelt in zijn doorjagen wat loom; alsof het zich niet erg op laat winden. Het doet weinig af aan zijn tempo, maar de beleving is daardoor wel vrij braaf, hoe bont jij het zelf ook wilt maken. De 141 paardenkrachten zijn er wel, maar ze hebben simpelweg geen haast de stal te verlaten.

En die inherente rust die het blok uitademt, bevalt eigenlijk wel. Het siert hem. In een tijd waarin ook allroads niet meer mee lijken te doen als ze geen immense vermogens en brute motorblokken meekrijgen, is de Tiger 1200 best een verademing. Maar weinigen zullen hem echt uit willen knijpen en mishandelen, want daar is het te veel een grote vriendelijke reus voor. Het blok is zo soepel als wat, en eigenlijk kun je dat stellen over alles aan boord. Alleen wekt de Tiger 1200 met elke kilometer die je er meer mee rijdt de indruk een nep-allroad te zijn. Hij is zo comfortabel, ruim en luxe, dat je hem eerder onder het luifeltje van de luxe-toerbuffels zou parkeren dan in het allroad-vak.

Foto’s: Kingdom Creative

 

 

[justified_image_grid ids=27327,27328,27329,27330,27331,27332,27333,27334,27335,27336,27337,27338,27339,27340,27341]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen