Aprilia Scarabeo 300s

Trendy

Op het eerste gezicht zou de Aprilia Scarabeo 300s wel een bromscooter kunnen zijn, maar draai bij een groen stoplicht de kraan eens helemaal open en je laat iedereen verbluft achter je.

Zoals je wellicht weet is onze redactie gevestigd in Amsterdam-Zuidoost. Da’s op steenworp afstand van Amsterdam-Zuid en Amstelveen, stukjes van het land waar de mensen zich de trendsetters voelen ten opzichte van de rest van het land (“de provincie”). In ieder geval struikel je er over de bakfietsen en Vespa’s en het is die scooter die hier populairder is dan ieder ander tweewielig gemotoriseerd voertuig. Natuurlijk de meeste zijn 50 cc, maar ook de motorscooter doet het goed in deze contreien, voor wie wel eens een afspraak in de ‘provincie’ heeft. Ach ja, zo’n retroding als een Vespa GTS is natuurlijk enorm hip, maar als iedereen er een heeft, dan is er toch eigenlijk geen moer meer aan. En dus stellen we op deze pagina’s de Aprilia Scarabeo 300s maar eens voor. Meer Vespa dan je denkt – maar daarover straks meer – en nu eens niet in dat ronde jaren zestig kijk-mij-eens hippe koetsje geboetseerd. Nee, gewoon eigentijds 21e-eeuw-design. Overduidelijk wél Italiaans, dus mooi in verhouding en met aantrekkelijke details.

Snelle jongen uithangen
Het Vespa-gehalte is voor het oog nauwelijks zichtbaar, want alleen het 278cc-motortje is dezelfde als in de GTS300 Super. Het is een behoorlijk moderne eencilinder met vier kleppen en elektronische injectie. De motor is goed voor 22 pk vermogen en evenzoveel newtonmeters koppel. Je trekt er de stenen niet mee uit de straat, maar vlot rijden is geen enkel probleem. Aan de motor is een CVT gekoppeld die wat twijfelend op gang komt, maar het verder altijd bij het juiste eind heeft en de scooter naar behoren door stad en land sleurt. Gezien de topsnelheid van zo’n 130 km/h, die afhankelijk van de wind wat hoger of lager is, kun je zelfs op de snelweg nog aardig meekomen. Acceleratiebewegingen onder de 100 km/h gaan vlot, daarboven moet de Scarabeo aardig persen om te versnellen. Het is dus zaak om behoorlijk defensief te rijden op de autosnelweg. In de stad kun je naar hartelust de snelle jongen uithangen, want met de onvolwassen uitstraling die nu eenmaal hoort bij motorscooters als deze word je al snel verward met 50cc-exemplaren. Die rijd je dus – verplicht – het snot voor de ogen. Draai bij een stoplicht het gashendel helemaal open en je vliegt het kruispunt over. Gelukkig kun je ook heel behoorlijk de snelheid er weer uithalen. De schijfremmen (260 mm voor, 240 mm achter) voldoen goed. Met het linkerhendel bedien je trouwens beide remmen tegelijk. Het veercomfort willen we als gemiddeld betitelen. Met name de voorvork geeft de oneffenheden behoorlijk rauw door, waardoor hij toch een beetje stuiterig is. De achtervering is wat soepeler en daarvan is de veervoorspanning in vier standen verstelbaar.

Toch retro
Een groot voordeel van de motorscooter in het algemeen is de praktische kant van de zaak. Zo heb je onder het zadel een redelijke bagageruimte, waar wij net geen integraalhelm onder kwijt konden, maar wel een jethelm. Voor je knieën zit nog een vakje waar je wat handschoenen of zo in kwijt kunt. Dat voorste vak open je door de sleutel wat harder in het contact te drukken en in dit vak zit trouwens ook de ontgrendeling voor het zadel. Als je daar dus moet wezen moet je een dubbele handeling uitvoeren en wij luie Amsterdam-Zuid-bewoners vinden dat wel een beetje omslachtig. Met z’n tweetjes een ritje maken per Scarabeo is ook geen probleem. In ieder geval niet wat betreft de ruimte of het comfort. Je zit elkaar zeker niet in de weg. Wel moeten de 22 paarden en de 22 newtonmeters flink aan de bak om rijder en passagier in de rondte te rijden. En dan blijft het design nog over als meest aantrekkelijke punt van de Scarabeo. Want hij is niet helemaal vrij van retrotrekjes moeten we constateren. Let maar eens op het chromen schildje voorop, de spiegels die aan alle kanten spiegelen en het dashboardje met drie ronde klokken. Klassiek Italiaans design, nietwaar? Modern is natuurlijk wel dat de brandstofvoorraad en de kilometerstanden digitaal worden aangegeven. Met een prijs van € 4995 is hij nog wat goedkoper dan de eerder genoemde Vespa en je bent zondermeer unieker dan al die Amsterdamse meelopers!

Tekst: Damiaan Hage, foto’s: Jacco van de Kuilen

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?