Beta Urban 200

Pittig pretpakket

Het Toscaanse Beta is qua horizonverbreding flink aan de weg aan het timmeren. Naast de competitiegerichte trial- en endurolijn is er nu ook de Urban 200, een cross-over tussen een recreatieve funbike en een utilitaire stadsfiets.

Je zou ze de kost niet willen geven, al die motorrijders die uit principiële overwegingen nog steeds niet op een motorscooter gezien willen worden, zelfs niet als ze voor hun dagelijkse woon-werkverkeer veel beter af zouden zijn met een vinnig automaatje. Wie echter elke dag wordt geconfronteerd met het fileleed in de Randstad komt vanzelf tot de conclusie dat een dikke toerbuffel of een sportieve viercilinder nou niet meteen de meest ideale stadsscheurijzers zijn voor het betere kruip-door-sluip-door tussen het vastgelopen autoverkeer. Dan wil je bij voorkeur een lichtvoetig alternatief met een dociele gasrespons, een flitsend stuurkarakter en net genoeg vermogen en koppel om alle stoplichtsprintjes in je voordeel te beslechten. In tegenstelling tot de autowereld is “downsizen” nog steeds geen trendy modeverschijnsel in de motorbranche (eerder het tegengestelde), maar daar trekken ze zich bij Beta niets van aan. Met een rijklaar gewicht van amper 110 kg en een gedrongen wielbasis van 1345 mm beantwoordt de Urban 200 in alle opzichten aan de minimalistische criteria die je van een stadscruiser mag verwachten.
De zithouding is wel even wennen, want door het laag doorlopende zadel zit je als het ware in de motor in plaats van erbovenop. Cruijffiaans vertaald: ieder nadeel heb zijn voordeel, want hierdoor is de zithoogte zo laag (830 mm), dat je ongeacht je lichaamslengte altijd probleemloos met je voeten aan de grond kunt komen.

Zuinige eenpitter
Het fraai vormgegeven Stealth-plastic rond de tank en de stoere, hoekige koplamppartij accentueren het Spartaanse karakter van deze eencilinder, die qua handling een stuk vriendelijker presteert dan z’n stoere uiterlijk doet vermoeden. Uiteraard moet je van deze eenpitter geen schokkende prestaties verwachten, maar het kortgegearde 200cc-blokje staat wel garant voor een pittige gasrespons, die je echter nooit voor onaangename verrassingen plaatst. Het blokje loopt nagenoeg trillingvrij en laat zich soepel door de vijfbak poken. De Urban 200 is standaard uitgerust met een elektrische starter, maar voor noodgevallen heb je ook nog steeds een kickstarter achter de hand. Het remvermogen van de relatief forse schijfremmen is ronduit fenomenaal, wat natuurlijk alles te maken heeft met het lage totaalgewicht. De remmen zijn gemakkelijk te doseren, maar voor het betere stuntwerk op het voorwiel hoef je nauwelijks harder te knijpen.
De Urban 200 is verkrijgbaar in twee verschillende versies. Naast de rudimentaire basisuitvoering (€ 4899) is er ook een “Special”-versie (€ 5149) verkrijgbaar, die ook nog eens verfraaid kan worden met een topkoffer (€ 80,75), een ruitje (€ 73,78), een modieuze zadeltas (€ 144,87), een bagagerekje (€ 65,50), een setje handkappen (€ 30,94) of een sportiever achterspatbord (€ 34,57).
Het lage brandstofverbruik is beslist een van de pluspunten van de Urban 200, die aan de pomp met een gemiddelde stadsconsumptie van vier liter per honderd kilometer telkens weer de spreekwoordelijke glimlach doet verschijnen wanneer je het slanke zes-liter-tankje weer een keertje volgooit.

Veelzijdig en allround
Omdat Beta de Urban 200 nadrukkelijk als stadscruiser positioneert zou je haast vergeten dat deze multifunctionele eencilinder ook prima geschikt is voor allerlei andere doeleinden. Nee, een retourtje Barcelona lijkt niet zo’n goed idee, maar door z’n geringe afmetingen (en gewicht) is deze Beta ook prima geschikt om als handige boodschappenfiets achter op de camper te hangen. En als je bovendien een vakantiebestemming in de bergen kiest, zul je werkelijk verbaasd staan van de stuurkwaliteiten in de slingerende hairpins. De Beta Urban 200 is eigenlijk een fiets die qua pure prestaties nergens expliciet in uitblinkt, maar waarmee je als veelzijdig totaalpakket wel een hoop lol kunt beleven.

Tekst en foto’s: Lucas Verbeke

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.