BMW F800R

VIJFDEWIEL?

In de brochure van BMW stonden al vier modellen genoteerd onder de letter F, maar het was het beierse merk nog niet te bont. Dit jaar komt HET met een vijfde F; Een sportieve naked completeert de serie. Is dit een kwestie van uitmelken of voegt de F800R daadwerkelijk iets nieuws toe?

Nooit is het plezierig om het vijfde wiel aan de wagen te zijn, laat staan als je dit op de motor bent. Desondanks koos BMW ervoor om een vijfde F van
stal te halen. Na de F800GS, F800ST, F800S en F650GS (ja, ook gewoon een 800!) komt er dit motorseizoen een R-versie bij. De vraag is alleen: zit iemand te wachten op deze anders verpakte F of hebben we al genoeg keuze met de andere vier familieleden? Tijd om daar achter te komen, tijd voor een dagje uit met de BMW F800R in het Drentse landschap.

Alleen eerst daar nog komen! Met zo’n 200 kilometer aan snelweg voor de boeg om de provincie Drenthe te bereiken, wordt de BMW direct goed op toeren gejaagd. Onmiddellijk blijkt de F800R te beschikken over een heerlijk soepel lopend blok. De 798 cc tellende twin, die ook dienstdoet bij de andere F’s, loopt mooi rond en overtreft daarbij zelfs zijn broeders, mede dankzij een extra balansas. Ook op vermogen heeft de R net een streepje voor op de rest van de familie. Hij beschikt over 2 pk meer, wat natuurlijk niet echt voelbaar is. Wel duidelijk op te merken is het behoorlijk lineaire krachts-verloop van de R. Tot zo’n 8.500 toeren wordt de power mooi geleidelijk opgebouwd, daarna is het gauw over met de pret en grijpt de toerenbegrenzer rigoureus in. Nergens wordt er een tandje extra bijgezet door de 87 pk sterke twin, alle paardenkrachten en newtonmeters rollen er gewoon vlot en glad uit. De F800R
zal je op motorisch vlak dan ook niet gauw verrassen. Zie het als een voor- of juist een nadeel, maar niemand zal deze BMW betitelen als een trage machine. Dankzij kortere overbrengingen van de laatste drie versnellingen ten opzichte van de S accelereert hij namelijk wat vlotter; de top valt hierdoor wel wat minder hoog uit, maar dat mag geen ramp zijn op een naked. Met speels gemak tik je nog altijd gemakkelijk de 200 km/u-grens aan, geen
reden tot paniek dus. Een flink pluspunt is de gasreactie, die prima voor elkaar is op de F800R, zelfs beter dan bij de andere vier F’s. Door een nieuwe gasklepbediening luistert de machine zorgvuldiger naar de stand van jouw pols. Wel voelt het allemaal redelijk elastiekachtig aan, maar ach, een groot nadeel kunnen we dat niet noemen. Wat wel een minnetje op de lijst zet, is de toch wel lange slag van het gashendel. Bij flink hangen aan datzelfde onderdeel moet je beschikken over een flexibel rechterpolsje. Of overpakken, want het is haast niet te doen om in één beweging vol gas te gaan.

Gelukkig, Drenthe begint te naderen en daarom trekken we nog eenmaal goed door de versnellingsbak van de BMW. Schakelen blijkt elke keer weer heerlijk soepel en behoorlijk trefzeker te gaan, zolang je de licht te bedienen koppeling gebruikt. Doe je dat niet, dan blijkt de versnellingsbak van de F800R maar al te graag te willen bivakkeren in oorlogsgebied. Duizenden mitrailleurkogels vliegen je dan om de oren, zodat je weet dat je je weer eens tussen de versnellingen bevindt. Om de rust en vrede te bewaren bij deze R is de koppeling gebruiken een noodzaak.

 
EYECATCHER

De apart vormgegeven koplampen (knipoog-versie à la F800 en 650GS) beschijnen dan eindelijk de enorme hunebedden. Drenthe is bereikt. Tijd om lekker te genieten van een welverdiende pint op een door de zon flink opgewarmd terras. De BMW F800R staat nog lekker na te pruttelen, terwijl de rijder tijd heeft om de uiterlijke schoonheden van zijn stalen ros in zich op te nemen. Zoals gezegd, de koplampen knipogen je tegemoet. Samen met het optionele flyscreen en het met de punt naar voren wijzende spatbord komt de voorzijde van de BMW erg agressief over, zoals het hoort bij een sportieve naked. Een andere eyecatcher is overduidelijk de tank. Een flink oplopende rug wordt gekenmerkt door zowel bolle als hoekige lijnen. Het geheel, inclusief de ‘luchthapper’ die de tank in loopt, doet de F800R veel goeds. Het bezorgt hem een zeer brute uitstraling. Tanken doe je overigens, evenals bij de andere modellen in de F-serie, aan de rechterzijkant van de kont. Het zadel is uit één stuk, maar door verhoging en bult is het tevens geschikt voor een duozitter. De uitlaat (volledig nieuw) kent een flink formaat, maar past op zich wel in het totale plaatje van de F800R. Jammer is wel dat de R geen enkelzijdige swingarm heeft (zie kader), een eigenschap die hij direct had mogen overnemen van zijn broeders S en ST. Helemaal spijtig is dit na het zien van de velgen, waar BMW juist wel gekozen heeft om die te lenen van zijn Sportieve broer. En terecht, want het zijn pareltjes omringd met Bridgestones BT-014.

Als rijder is je zichtveld voornamelijk beperkt tot het display en de spiegels. Over eerstgenoemde zaak kunnen we louter positief zijn, over de spiegels helaas niet. Op het display vind je alle benodigde info. Zo kun je de snelheidsmeter en toerenteller op analoge wijze raadplegen, terwijl andere interessante zaken digitaal te vinden zijn op het LCD-scherm. Zo krijg je informatie over luchttemperatuur, gemiddeld verbruik, aantal nog te verrijden kilometers en bijvoorbeeld de tijd. Behoorlijk compleet plaatje dus. Dat valt helaas niet te zeggen van de spiegels. Mooie vormgeving, dat wel, maar daar houdt het wel mee op. Vanaf een kilometer of zeventig per uur lijkt het net alsof je pardoes de volledige drankvoorraad van de plaatselijke stamkroeg naar binnen hebt gewerkt. Wat een vertroebeld beeld geven deze glazen naar achteren, zeg! Vooral erg onhandig op de snelweg: steeds is het maar gissen geblazen hoe ver die ene auto van je af zit. Een ander uithangsel op de BMW dat erg veel last heeft van trillingen, is het remvloeistofpotje. Dat stuitert continu als een hyperactieve wuppie in je rechterooghoek… Knettergek word je ervan.


GULDEN MIDDENWEG

Spijkerboor, Annen, Eexterveen, Gasteren, het zijn zo wat plaatsjes die we tijdens een Drents rondje aandoen. Gezellige boerendorpjes waar het goede leven nog centraal staat, dat zie je direct. Daarbij zijn ze ook nog eens gezegend met heerlijke stuurwegen, ideaal terrein voor de BMW F800R. De pittige twin mag aan het werk, evenals de vering. Voor zorgt een niet-instelbare telescopische vork ervoor dat alle oneffenheden worden weggefilterd. Dat doet hij aardig, tot een bepaalde hoogte. Duidelijk is dat BMW gekozen heeft voor de gulden middenweg. Niet al te strak, maar voldoende om behoorlijk sportief rond te kunnen knorren. Achter kun je wat meer variëren. Daar zijn de veervoorspanning en uitgaande demping te regelen. De veervoorspanning hebben we wat strakker gezet en dat zorgde voor nog meer gripgevoel aan de achterzijde. Zeker met serieus pookwerk of als je loodzware bagage mee gaat sleuren, is het handig dat BMW ervoor heeft gekozen dat de rijder de veerinstellingen achter kan wijzigen. Dankzij verstelknoppen is dat ook nog eens
een fluitje van een cent.

Mede doordat de vering haar werk goed doet, voelt sturen op de F800R erg vertrouwd aan. De machine weegt in totaal zo’n 200 kilo, maar daar merk je niets van. Hij voelt juist bij het sturen erg licht aan en dat is ook niet zo verwonderlijk, want de R heeft de meest steile balhoofdhoek van alle F’s. Uiteraard is dat niet direct een garantie voor een goede stuurfiets, maar door het complete geometrische pakket is de R dat wel. Op dit vlak is hij zijn broers zeker de baas. Daarbij blijft hij ook nog heel mooi op lijn liggen. Mocht je toch een verkeerd instuurpunt hebben: geen probleem, want opnieuw inleggen is geen probleem. Nerveus wordt hij er niet van en de BMW slikt het gewoon allemaal. Overigens is er ook een stuurdemper gemonteerd, maar of dat op de R nu echt nodig is, betwijfel ik.Remmen gebeurt met vierzuiger Brembo-remklauwen, die inbijten op twee zwevende 320 mm schijven. Dat gaat gepaard met behoorlijk wat kracht. Even aanleggen, knijpen en plof, stil sta je. De BMW remt hard door en daarbij blijf je lang verwijderd van het ABS. De achterrem, een schijf met enkele remklauw, doet niet veel. Het ABS schiet daar ook nog eens vrij vroeg bij in. Zoveel mogelijk met rust laten dus.

 
CONCLUSIE

De BMW F800R blijkt echt een ernstig leuke speelfiets te zijn. En dat voor een BMW, hulde! Het is een alleskunner die ondanks het naakte karakter zelfs toelaat dat je aardig door kunt poken op de snelweg. Het flyscreen is daar vooral verantwoordelijk voor. De semi-sportieve zit werd de eerste paar uren op de machine oké bevonden, maar daarna begonnen de benen toch enigszins tegen te sputteren. Beetje losschudden en weer door is dan het devies. Irritanter is het beschermbeugeltje bij de uitlaat. Zit je met de voet ver naar achteren geplaatst, dan raak je met de hak continu dat onding.

Maar om daarvoor nu deze BMW te laten staan, nee, dat zeker niet. De F800R is een serieuze concurrent voor de andere sportieve mid-nakeds zoals de Street Triple, ER-6n, Gladius, Shiver en Monster 696. Ik denk dat de F800R tussen deze modellen aardig voor tegengas kan gaan zorgen; het zal de verrassende brommer van het stel zijn. Dus is de BMW F800R zeker niet het vijfde wiel aan de wagen van de F-amilie. Verre van dat zelfs.

 
Tekst: Jarno van Osch

Fotografie: Guus van Goethem

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.